isbrodd och transport

Lena

Trådstartare
Kommer vara isbana imorrn när jag ska testa kvala min struliga lilla dam så det blir att byta vanliga brodden till isbrodd. Skulle ni brodda om redan innan ni lastar hästen hemma eller väl på plats på banan? Är det nån som broddar ur helt innan lastning, och hur skyddar du isådanafall broddhålen så det är enkelt att brodda väl på plats på banan?

Sv: isbrodd och transport

Det enklaste är väl att ha de amla brodden i trp och brodda om på plats, ta ur gamla o sätt i isbrodden direkt....kan ju kännas lite surt om dom trampar sig med isbrodden. Så skulle jag ha gjort

Jag skulle också gjort som Martha säger, men om du vill brodda av hemma så kan du riva loss tussar från en tvättsvamp och trycka in i hålen med baksidan av en spik, och sedan bara pilla ut dem igen.

När jag transporterar med vanlig brodd så sätter jag alltid på boots på alla fyra, och använder stora transportpaddar som går ner över bootsen och lindar stadigt.

Hoppas kvalet går bra :)

Håller med de andra, absolut säkrast att göra så.
Jag brukar klippa till öronproppar (de gula) och peta in i broddhålen, men det är ju en smaksak ;)
Hästarna lindas alltid vid transport, med eller utan brodd spelar ingen roll.
Ofta med BoT-paddar om det blir en lite längre sträcka.

Skulle inte rekommendera att brodda ur helt under transporten, hästen kan halka och skada sig om det är is där man lastar ur.
Skulle ha dom gamla och brodda om på tävlingsplatsen.

Min tanke var just att låta vanliga brodden sitta och brodda om först på banan så det är ju alltid skönt att se att andra tänker på samma sätt. Nu blev det tyvärr inget kval denna gång då det sköts upp pga banans status, 2dagar med plusgrader och sen lite regn istället för snö är inte vad en isbana tycker om.

Ja den banan blir helt värdelös bara det kommer en droppe regn vår eller höst. Fattar inte vad det är för fel på banan, när dom gör om den gång på gång utan att det blir bättre. Du får fara till våran hemmabana ist., den är nästan alltid i toppskick oavsett väder.

Tycker ändå banan brukar vara hyfsat bra, åtminstone som vinterbana. Inte meningen att det ska regna och vara plusgrader mitt i december. För tävling kan jag gärna köra norröver för jag håller med om att den banan brukar tåla det mesta, men för ett kval håller vi oss nog "hemma" då det är lite skillnad mellan att köra 6mil enkel väg istället för 12mil om vi ska norrut. Då vill jag gärna att hästen iallafall har en möjlighet springa in nån krona :)

Kanske ett inlägg som är både litet försent & off... men jag vill tipsa om att känna på brodden hemma - så att det går att lossa dem.
Inte roligt att vara på tävling och inte få ur dem:devil:

Har alltid med långt spärrskaft och en hylsa som passar brodden, funkar superbra. Aldrig varit med om att man inte fått loss någon brodd med den, om dom inte är rundslitna förstås ;)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar