Isafold Safir

evis

Trådstartare
Nu har jag sökt på denna sadel & hittade bara en enda bild från OlleAtlas. Den såg riktigt vacker ut :love:

Okej, 25 000 i pris är mycket, men jag har redan en Branderup-sadel & 3 andra sadlar i sadelkammaren som jag inte har någon som helst användning av, som ska säljas. Nu hade väl sambon gärna sett att pengarna användes till något annat :angel:
Men Hey - man kan inte ha hästar om man inte kan rida dem! :crazy:
Och om det nu är väntetid så är väl det ok också, jag klarar mej nog barbacka eller på marken ett bra tag till - så spännande grejer kommer vi inte pyssla med i första taget.

Som jag förstår så måttsys den, i det läder man vill ha osv.
Har ni måttsydd eller har ni köpt "begagnat"? Vilka mått tar egentligen tillverkaren? Kan den verkligen göras såpass kort att den passar på en microkort rygg och klotrund bröstkorg? (jag lovar och svär att han inte har en millimeter längre än 25 cm i sadelläget :crazy: ) Har ni mätat anläggningsyta själva?

Vilket läder har ni valt? Vad är "bättre"/sämre i funktion, hållbarhet och vad är snyggare?

Också vill jag ha BILDER :bump:
Någonstans måste det ju finnas bra bilder på den här sadeln?

Sv: Isafold Safir

Ann-Marie var förbi mej efter SM och mätte min häst samt mej för efter ha provat sadlar hit och dit bestämde jag mej äntligen för hennes sadel. De sadlar jag provade kostade i snitt 20 000:- så någar tusen till ett fint hantverk gör varken till eller från.

Silverkedjan har en sådan sadel och Pocahontas som bor närmast dej (ja närmast o närmats, uppe i fjällen). Hoppas de kanske kan lägga in bilder. Ann-Marie har tyvärr inte gjort klart sin hemsida annars kunde man sitta och njuta under väntetiden.

Hon har nu 4 plus min sadel på beställning så det blir att vänta...

Jag tog svart läder fast jag tycker mörkbrunt är vackert men just den hästen går bäst i helsvart. Det finns olika mönster att välja på. Det finns ju mocka, mocka/läder och det bästa är ju få chans se och så prata med A-M hur amn vill ha det.

Det tog mej 2 års betänketid innan jag bestämde mej för Isafold safir.

Här är min
safir.jpg

Den är en prototyp i älgskinn. Det är "rått" och gråsjaskigt från början men håller i evighet med ett minimum av underhåll och blir till slut blankt.

Det ser ut som sadeln lutar framåt, och det gör den också på den aktuella hästen som är 8 cm överbyggd :D men sadeln är inte mätt för henne. Däremot är den suverän på svankryggiga hästar eftersom den formar sig efter vilklen rygglinje som helst. Att bomvidden är fast är dock en begränsning. Min är 110-115 grader med mycket korta ortspetsar.

Hästen, sadel och jag var på ridläger i centrerad ridning förra veckan. Då fick jag sitta på små bollar och upptäckte en grej. Då jag kom upp lite kom mina ben mycket bättre an kring hästen. Det gav mig en funderare om jag inte hade velat ha lite "midja på min sadel. Instruktören visade mig hur jag kunde bygga upp genom att sy ett tillägg av ett liggunderlag, jag ska testa det om andan faller på.

I övrigt är jag helnöjd med min sadel, kanske att vulstrena trycker bak mina ben en aning. Fast min sadel var nästan färdigsydd då jag köpte den och Ann-Marie glömde att mäta mina ben.

Yvonne

vilken rolig tråd, tittade på dessa fantastiska sadlar på sm.
men det är alltså bomlösa sadlar fast att de har en viss vinkel vid manken eller?
hur är kanalen någon som har en bild underifrån?

Hur menar du med att bomvidden är fast?
Jag gissar att hon egentligen har olika bomviddar till sadlarna - dvs ALLA är inte i 110-115 grader(?), men när sadeln väl är gjord går den inte att ändra?

Den ser väldigt vacker ut i alla fall! :love:

Hästen, sadel och jag var på ridläger i centrerad ridning förra veckan. Då fick jag sitta på små bollar och upptäckte en grej. Då jag kom upp lite kom mina ben mycket bättre an kring hästen. Det gav mig en funderare om jag inte hade velat ha lite "midja på min sadel.

Exakt! Jag lånade sadeln på bilden i tråden ett bra tag. (TACK:love::bow:)

Både jag och hästen älskade den. Men skulle jag invända mot nåt så var det just att jag satt för brett och djupt när jag var inne och rotade i centrerat-labyrinten, det fanns saker jag inte kunde göra... Jag provade en Branderupsadel i samma veva, den passade inte hästen alls men där kände jag hur jag väl jag satt i en sadel med mer midja.

Men annars är Safiren en helt gudomlig sadel, inte minst för hästen.

Du får sadeln uppsydd efter måtten på din häst. Min är mätt efter Hýreygur som har kort rygg och är byggd i rejäl uppförsbacke med 112 graders bomvinkel.

Den passar faktiskt de flesta men kan behöva paddas upp fram på icke lika resliga exemplar. Även rundare hästar kan ofta ha den då ortspetsarna är så korta. Lägger man en kil som höjer fram brukar det funka ändå. Och har man mot förmodan en smalare häst funkar en tjock westernpad under.

Sedan kan du välja hur uppbyggd sits du vill ha. Min är lika bred som hästen liksom för jag vill sitta så nära som möjligt.

Något jag inte gillar är att bomjärnet som är det enda hårda på sadeln skär in i musklerna om sadeln tippar det allra minsta framlänges. Så det är viktigt med passformen. Helst skulle jag vilja ha bomjärnet lite utåtvikt i spetsarna och i ett lite fjädrande material som liknade resten av bommen.

De sitter som en stålpinne i 90graders vinkel mot bomjärnet och går snett bakåt under sitsen. Man kan välja exakt hur långt bak man vill ha dem. Det är alltså en "pinne" med lätt uppsvängd ände så man kan trä på webbers i motsats till bomlösa som har (värdelös) ring.

Knapplån

Här är min Safir, det är den allra första som Ann-Marie sydde (så jag vet att Silverkedjan ridit i den;) ) Den är omgjord några gånger för att bli bra, en riktig prototyp alltså. Den är också i älgskinn och jag bara älskar den!!!

IsafoldSafir003.jpg

En bild av undersidan

IsafoldSafir004.jpg

Hehe :D :love:

Din är skönare än min för den har smalare bomvidd och därmed sits. På din bild ser man också hur den ligger korrekt på hästen och inte lutar framåt som på min lilla nedförsbackepålla.

Bommen är gjord av läder med nylonförstärkning.

OA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka