Sv: Isabelltigrering?
Hmm nu ska vi se om vi får allting rätt.
Det finns två typer av homozygot dvs vitfödd. Den ena har ärvt genuppsättningen i helt dubbel form dvs. både ett LP samt ett PATN från varje förälder. Denna uppsättning kallas typ 1. Optimalt är att alltid betäcka med en enfärgad individ och avkomman är alltid garanterad prickar. Då den alltid kommer ärva ett LP resp PATN.
Korsar du två homozygota av typ 1 så frångår du regeln att det alltid skall finnas möjlighet att avkomman skall bli prickig.
Sedan har vi typ 2. Vilket är den vanligaste homozygota. Detta på grund av att resultatet av en betäckning inom knab.aveln alltid skall kunna ge prickig avkomma. (enl. regelsamling för rasen). Denna uppsättning av gener lyder då LPLP/PATNpatn alltså vitfödd.
Korsar du detta så har du 50/50 på vilken typ av vitfödd som föds.
Korsar du däremot två vitfödda av typ 2 dvs LPLP/PATNpatn så har du
25% chans att få LPLP/PATNPATN dvs vitfödd typ 1.
50% chans att få LPLP/PATN patn dvs vitfödd typ 2.
25% chans att få LPLP/patnpatn dvs en minimaltigrerad. Föds antingen enfärgad och melerar ut eller föds med (lite) vitt på korset. Vit sclera i ögon, randiga hovar och ibland prickar runt mule, ögon, könsöppning.
Så nu till din fråga. Vi kan med säkerhet konstatera att båda hästarna har minst ett LP alltså kan de ge detta vidare. Nu vet vi ju inte då vad den andre föräldern till respektive häst lämnat i genuppsättning.
Men om vi utgår från att ena föräldern ( dvs far och morföräldrar till de avkommers färger du frågade efter) då var homozygot typ 2 och den andra enfärgad utan de här generna. De två hästar som då senare skall paras kan således ha följande uppsättning:
LPlp/patnpatn resp LPlp/PATNpatn dvs den ena ser enfärgad ut men kan melera medan den andra är prickig de två tillsammans kan då ge följande prickighet till sina gemensamma avkommer:
25% leopardtigrerad LPlp/PATNpatn
25% minimaltigrerad som kan melera ut. Lplp/patnpatn
12,5% minimaltigrerad som högst troligt melerar LPLP/patnpatn
12,5% vitfödd dvs homozygot typ 2. LPLP/PATNpatn
12,5% enfärgad men med dold utbredningsgen som kan nedärvas vidare. lplp/PATNpatn
12,5% enfärgad som inte ärvt anlaget alls. dvs lplp/patnpatn.
Detta är en liten djungel att hålla reda på
. åtskilliga timmar genom åren har jag suttit med detta för att klura ut chansen på prickigt resp risken att få enfärgad eller minimaltigrerade.
Jag har tre tvååringar som är födda LPlp/patnpatn dvs de föddes enfärgade svartbruna resp svart. Fadern var bevisligen homozygot typ 2 LPLP/PATNpatn och mina ston visste jag att de inte hade någon av generna.
En av dessa har nu börjat melera och är ordentligt "stickelhårig" över ryggen och även fått någon vit fläck på halsen samt svansen är tvåfärgad.
Den andra har något enstaka vitt hår här och där på rumpan.
Den tredje har fått vita snöflingor mellan låren i "rumpeskåran"
.
Typiskt är att minsta lilla sår ger direkt vita hår. Alla är mer eller mindre prickiga på mule och könsöppning. Randiga hovar samt vit ögonvita. Man brukar säga att de flesta "färgar om" eller påbörjar detta före de blir fem år.
(när jag var på kliniken med den ena för kastrering och plocka vargtänder så trodde de första at han hade exem eftersom han på sommarhalvåret tydligt är prickig i huden runt mule och ögon... prickarna mellan skinkorna syntes ju inte om man inte lyfte på svansen...)
Oj det blev ett långt inlägg. Fortsättningsvis kan vi ju köra ev. färgkombinationer i den avsedda tråden för det....
Gira
Nu något trött, så hoppas jag inte räknat fel någonstans.