Isabellblack eller isabell?

Á

Ást

I stallet fick vi för ett antal år sedan ett föl efter Askur från Håkansgården och undan ett rödblacksto (e. Fylkir frá Flögu.)
Detta föl blev isabellfärgad men jag har börjat fundera på om hon kanske t.o.m. är isabellblack? Går det att veta redan nu, eller visar det sig om hon får egna avkommor?
Hon är väldigt, väldigt ljus med likadan färg i mankammen som i hårremmen, men hon har en orangebrun ål.
Fylkir var väl isabellblack..?
Mycket tacksam för svar!

Sv: Isabellblack eller isabell?

Du kan gissa, men får inget bevis förrän du får avkommor med blackanlag. Även fuxar och därmed isabeller kan ha svag ål.

De visar sig med fölen..den enda isabell black skäcken jag känner till är Thorsteinn från Tjotandi..

Du kan gissa, men får inget bevis förrän du får avkommor med blackanlag. Även fuxar och därmed isabeller kan ha svag ål.

Jo, ål på fuxar har jag sett flertaliga ggr. Kan isabeller födas som fuxar också?
Så med andra ord, om hon får blackavkommor med icke-black hingst så är hon isabellblack? Hennes mammas blackanlag kan alltså inte slå igenom sådär utan vidare?

hehe nä men blackanlaget och isabell tänkte jag på nu=)

Jo, ål på fuxar har jag sett flertaliga ggr. Kan isabeller födas som fuxar också?
Så med andra ord, om hon får blackavkommor med icke-black hingst så är hon isabellblack? Hennes mammas blackanlag kan alltså inte slå igenom sådär utan vidare?

Ja får hon en avkomma som är black med en icke blackhingst så är hon isabellblack.

Nej de måste själva vara black för att kuna ge black. Har inte hingsten eller stoet gett det till sin avkomma kan det inte bara ploppa upp i nästa generation.

/Åsa

Ja får hon en avkomma som är black med en icke blackhingst så är hon isabellblack.

Nej de måste själva vara black för att kuna ge black. Har inte hingsten eller stoet gett det till sin avkomma kan det inte bara ploppa upp i nästa generation.

/Åsa

Okej, tack så mycket!
Hur fungerar det med isabellanlaget då? Där kan det uppenbarligen ploppa upp i nästa generation? Askur hade väl en isabellförälder också om jag inte minns tokigt..?

Isabellfärgen kommer av att hästen bär anlag för gult på röd grundfärg. Den är alltså en "utspädd" fux. Gulanlaget kan inte hoppa över en generation. Askur i ditt exempel är ju gulsvart och har fått gulanlaget från sin mor (isabell) samt lämnat det vidare till isabell(black)dottern.

Isabellfärgen kommer av att hästen bär anlag för gult på röd grundfärg. Den är alltså en "utspädd" fux. Gulanlaget kan inte hoppa över en generation. Askur i ditt exempel är ju gulsvart och har fått gulanlaget från sin mor (isabell) samt lämnat det vidare till isabell(black)dottern.

Ahaa okej.. är isabell- och rödblackanlaget "besläktade" med varandra på något sätt också?

I stallet fick vi för ett antal år sedan ett föl efter Askur från Håkansgården och undan ett rödblacksto (e. Fylkir frá Flögu.)
Detta föl blev isabellfärgad men jag har börjat fundera på om hon kanske t.o.m. är isabellblack? Går det att veta redan nu, eller visar det sig om hon får egna avkommor?
Hon är väldigt, väldigt ljus med likadan färg i mankammen som i hårremmen, men hon har en orangebrun ål.
Fylkir var väl isabellblack..?
Mycket tacksam för svar!

På en black är ålen mycket mer tydligt avgränsad än på hästar med "ål" som inte är blacka. Vi har t.ex. i stallet en fux med "ål", där konturerna är suddiga. Och så har vi en rödblack och en musblack, och deras ålar är skarpt avgränsade, som om någon hade målat på dem. Men det är klart att det är svårare att se på så ljusa färger som det är på din häst.... Oftast har också blackar märkbart mörkare huvud än resten av kroppen. Mycket tydligt på min musblack, som har svart huvud och beige kropp, men det brukar synas även på ljusare blackvarianter.

På en black är ålen mycket mer tydligt avgränsad än på hästar med "ål" som inte är blacka. Vi har t.ex. i stallet en fux med "ål", där konturerna är suddiga. Och så har vi en rödblack och en musblack, och deras ålar är skarpt avgränsade, som om någon hade målat på dem. Men det är klart att det är svårare att se på så ljusa färger som det är på din häst.... Oftast har också blackar märkbart mörkare huvud än resten av kroppen. Mycket tydligt på min musblack, som har svart huvud och beige kropp, men det brukar synas även på ljusare blackvarianter.

Jo, det är jag medveten om, men jag tänkte just på det som du skrev att det kanske är svårare att urskilja en black på en sådan ljus grundfärg som isabell.
Jag lägger in några bilder på henne i alla fall =)

Några dagar gammal
11268975.jpg

Några månader
11268977.jpg

4 år
11268976.jpg

Förstår ni vad jag menar med att hon är väldigt ljus? Om man tittar på den sista bilden t.ex.. hennes man är verkligen kritvit! Däremot blir hon lite mer gulaktig på somrarna.

Ska man ha NÅGON chans att gissa måste det vara en bild uppifrån på nära håll över ryggen och rumpan i kortkort sommarpäls ;)

Haha, då ska jag försöka ordna det :rofl:
Men några andra typiska black-"tecken" har hon ju inte, förutom ålen/fuskålen då ;)

Haha, då ska jag försöka ordna det :rofl:
Men några andra typiska black-"tecken" har hon ju inte, förutom ålen/fuskålen då ;)

Foruten ålen, skal du se etter mørke (mørkere, dvs ikke svarte, men mørkere gule/orange) øretipper, mørk maske på hodet (men gulgenet pleier effektivt å viske ut den på en blakk hest), mørkere bein enn på en vanlig leirljós, samt en mattere pels enn en leirljós. Blakkanlegget gjør at pigmentet i hårene klumper seg sammen på én side, mens den andre siden er fargeløs.

Kritthvit man kan hvilken som helst fuks eller isabell ha :)

Nej, det är ju det jag menar =) Hon ser verkligen inte ut som en black, förutom hennes "ål". Innan jag skapade tråden visste jag inte att blackanlag ej kan "hoppa över" en generation.
Jag tänkte nämligen att chansen skulle vara stor att hon hade blackanlag med dels en mamma som är rödblack och dels en morfar som är isabellblack (för jag har för mig, som sagt, att Fylkir var det)

Mycket upprepning blev det nu, men jag ville bara förtydliga att jag är väl medveten om vilka särskilda kännetecken blacka hästar har =)

Men vi får väl helt enkelt se. Skulle hon få en blackavkomma med icke-black hingst så är alla frågetecken borta ;)

Så där är min isabell så här ser hon ut på vintern

Och så här ser hon ut på sommaren

Hon har verkligen kritvit man och svans och ser nästan ut som gräddvit på vintern=)

Jag vet faktiskt inte en enda isabell som inte blir mörkare på sommaren. Men så är det väl visserligen med de flesta färger när jag tänker efter :idea:

Mjo de är väl baraskimmlarsomär samma färg året runt=)
Jag tycker de är kul att de byter färg..för jorunn är fin å båda färgerna tycker ja..haha hon skulel se rollig ut om man rakade henne=)

Liknande trådar

Islandshäst Har faktiskt bara kännt till en enda isabellfärgad islandshäst tidigare - fina Ómi från Stav. Men nu såg jag i senaste Islandshästen en...
Svar
18
· Visningar
2 423
Senast: Mel
·
S
Träning Nu har jag fått nog av alla fräcka islandshästar uppfödda med enbart sin mamma, bortskämda och bortgullade och utan respekt för vare sig...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 593
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?