Många svar på denna tråd och orkar inte läsa alla, men delar min uppfattningen, eftersom det är islandshästar inblandade och dessutom läste jag om aggresiva travare, och jag hör till båda områden.
Hästar som är aggresiva mot människor skall det inte avlas på, men jag tror inte på seriöst allvar att en häst från början är elak på de viset. Antinge är hästen som liten väldigt förtryckt och ''mobbad'' i hagen eller så super bortskämd. Det är alltså allt runt om hästen som fostrar hästen den till individ den blir.
Travare tycker jag är underbara till temperamentet, dom enda som kan vara riktigt dryg är könsmogna hingstar, i ungefär 2års åldern, en hel del av dom, långt ifrån alla dock, är riktigt jävla dryg. Tex, jag som alltid går framför mina hästar skulle aldrig gå framför någon av hingstarna, för vips så har du ett framben i ryggen och det handlar inte om att jag är rädd, utan det faktum att det är svårt att sätta sig i respekt hos en häst du träffar första gången och bara går ut med, då håller jag mig vid bogen. Men jag vet mycket väl att på dom flesta hingstarna växer detta betende bort. Och en travare Måste ha vinnarinstinkt och vilja att vara först, störst och bäst, annars funkar det inte på banan. Dock brukar dessa hästar kunna gå ihop med trygga, självsäkra vallaker!
Har inte mött detta betende hos en islandshäst, eller jo en unghäst jag känner är rätt brudus, en riktig tuffing, men hon är inte elak. Och jag tror att dom hästar som blir elaka är så från början, alldeles för på och nyfiken och vill vara där det händer och om man då har en matte eller husse som man får göra vad man vill för blir det givetvis så ''Aha, över henne/honom kan jag bestämma, härligt'' och så fortsätter det! Denna unghäst sätts på plats direkt när hon försöker på något som inte tolleras, och hon kommer släppas ihop med dom äldre hästarna tidigare än dom andra unghästarna för att hon inte ska vara på dom åringarna för mycket.
Men att säga att man inte ska avla på hästar med humör är lite stramt det med, då en häst med gångarter kanske har ett taskigt humör, och då kan dom väll få vara lite galna så länge dom inte gör någon illa, som denna häst nu gjort som diskusionen handlade om.
Men man ska inte hålla på med unghästar om man inte kan sin sak!