Irriterad/sparkande häst inne på banan

B

borienburk

Jag var ute och tävlade igår. Kom 5:a i förklassen, så då var jag rätt nöjd. På framridningen för lagklassen började hästen att sparka irriterat när jag skrittade, plus att han slog mycket med svansen. Så fortsatte det ett tag, tills min instruktör hjälpte mig, och han blev mer fockuserad på sitt arbete. Hon såg också att han var irriterad, men all utrustning satt som den skulle.
När jag gick in på volten var han hur lugn som helst, inte tittig, spänd eller irriterad. Men så kom jag in på banan, och fiuck bara rida 1 1/2 varv innan jag fick starsignal, så han var rätt tittig. Sedan började han sparka igen, och var allmänt irriterad och kunde inte konsentrera sig. Och jag fattar inte vad problemet är! Det gick inte ens att skritta av efteråt, han stod bara på frambenen hela tiden... och viftade med svansen.
Sedan är inte det här ända tävlingen han har gjort så, vilket inte gör saken bättre. Vad kan vara orsaken??? Skulle bli jätteglad för lite tips och sådant...

(lång text... )

Sv: Irriterad/sparkande häst inne på banan

kolikkänning kanske?

min häst va så en gång när ja skulle rida nämligen, sparkade och va väldigt tittig och spänd vilket han aldrig är annars, och viftade väldigt hårt o irriterat me svansen hela tiden..som om de va nån insekt på men eftersom de va på vintern e inte de så troligt.

ja som är så extremt rädd om min pålle ringde o fråga vet. va de kunde vart och då sa dom att de kunde va liten liten kolikkänning.
men ja vet inte..har inte blivit så nåt sendess..men de va så likt på din beskrivning.

Kolikkänning skulle det ju kunna vara...

Dricker han ordentligt när ni är ute?

Har du något foto på hur hästen rids?

Min kan bli så när han är jätte kissnödig.
Han har svårt att kissa när man rider (psykologiskt) och håller sig därför och när han sedan blir jätte nödig kan det te sig på det sättet.

Annars skulle jag nog också gissa på lite kolikkänning.
Är det bara på tävling detta händer?

Har inte kunnat vara inne på ett tag nu, internet kraschade igen...

Han dricker inte, men är väldigt lös i magen. Han har blivit helt uttorkad i rumpan märkte jag, och har sedan stått och gnidit upp ett sår, som säkert skulle kunna vara obehagligt...

Equiform:

11836_1177525071.jpg

funkar den?

Älgfluga kanske? Det kan de verkligen bli som förbytta av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 779
Senast: yamyam
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka