Irriterad-skriva av mig tråd

Speciella_tina

Trådstartare
Skapar den här tråden för att skriva av mig lite, och (förhoppningsvis) få reda på att jag hade rätt!

Bakgrund: Min hund är snart 2 år gammal (början på juli). Hon har kunnat kommandot sitt sen hon var tre månader gammal. Jag har nyligen pårjat på fortsättningskurs i vardagslydnad med henne. Vi har inte gått kurs tidigare, men eftersom vi kommit så långt själv tyckte tränaren att fortsättningskursen passade oss bättre än nybörjar/valp kursen. Min hund är väldigt liten, ca 3,5 kilo. I koppel blir hon gärna "tuff", och morrar och skäller på andra hundar = EJ TILLÅTET!!!

Idag var vi ute på vår morgonrunda, de första hundra meterna tränar jag kontakt, och sedan stoppar jag övningen för att hon ska få kissa och så. När hon har gjort nummer två ser jag att det kommer en annan hund gåendes, och eftersom jag inte uppskattar att ha en hund som står och drar i kopplet och skäller när jag plockar bajs sätter jag henne ner.
Gång på gång reser hon sig upp och försöker gå fram till den andra hunden. Gång 5 korrigerar jag genom att ta tag i kinden på henne och sätta henne igen. Jag känner då hur den andra hundägaren står bakom mig, vill antagligen att hundarna ska hälsa, men jag väljer att ignorera henne, och koncentrera mig på min hund och bajset.
När minhund reser sig igen tar jag tag i örat och fyar, hon är en rikitg drama queen, och piper till lite ynkligt, men morrar likförbannat åt den andra hunden...
Jag "ryter till", typ -nu räcker det! Då vänder sig kvinnan om och säger:
-Man ska inte vara så våldsam
-om du uppfostrar din hund på ditt sätt så uppfostrar jag min på mitt sätt
- Men det hjälper inte att vara våldsam mot dem
-Jag uppfostrar min hund så här, så kan du göra som du vill med din hund
-Det går hundskola på tv nu, titta på den!
-Jag går på kurs med henne
Tanten fortsätter att berätta för mig hur fel det är "vara våldsam"
till slut säger hon:
vissa ska helt enkelt inte ha hund.

När det gäller djur är tålamodet långt- när det gäller människor, inte fullt så långt...

Jag svarar: -Kan du inte bara hålla käften?

Tanten ser nöjd ut och säger: -Ja, vissa ska helt enkelt inte ha djur, du kan ju inte ens umgås med människor!

GAH!

Kom gärna med kritik, possitiv som negativ!

Sv: Irriterad-skriva av mig tråd

Finns så JÄVLA många människor som ALLTID vet ALLT, och alla andra gör JÄMT Fel....

Och du gjorde verkligen SSÅÅÅ fel.....vet du inte att alla tanter JÄMT har rätt? De har ALDRIG FEL!:devil:

nä, tyckte faktist att du gjorde rätt, hade då skam sagt detsamma till henne.......hon har ingen rätt att säga hur du ska uppfostra din hund......ingen rätt alls, och inte hjälpte hon till med att bara stå där heller.......

Så, jag hade gjort detsamma!!:cool:

Kan säga att jag hade nog gjort och sagt något liknande som du gjorde... Jag hade nog blivit måttligt förbannad på fru tant också..!

Jag orkar inte diskutera med okända människor som kommer fram och ska lära mig hur jag ska vara mot min hund.. Jag skulle nog ha sagt någonting om att jag känner min hund och vet vad som fungerar, eller bara varit tyst och gått därifrån. (Fast jag hade känt mig lika förbannad som du verkar ha blivit :D) Och efteråt skulle jag såklart ha kommit på bättre saker som jag kunde ha sagt för att få personen att förstå, men egentligen spelar det ingen roll, för såna personer kommer alltid att finnas och även om man får en att förstå så kommer man träffa nya som är lika oförstående. :p

Nu har det mesta runnit av mig, men imorse var jag tvungen att ringa en kompis jag går på kurs med och prata av mig!

Jo, så i efterhand kommer man alltid på hur mycket som helst man kunde sagt! Lustigt till exempel att hon tippsar mig Jeppe Stridhs hundskolan, med tanke på hur omtalat det blivit. Personligen tycker jag visserligen att en hel del av hans teorier är väldigt bra.

Jaja, det är väl bara att fortsätta förfasas över mina grannar, och vara glad att jag snart flyttar.

Hualigen, undrar just hur många gånger folk sagt saker om min hund och min hundhantering. En gång sa jag rakt ut; "Här, du kan få låna honom just nu." När han gjorde kraftiga utfall mot en annan hund, högg mig i näven och var allmänt hemsk. Då blev människan tyst iaf. Och nej, hon tog inte med sig Focus för lån heller :angel:

Haha!
Tanten hade -som den barmhärtige samarit hon nog såg sig själv som- nog gladeligen räddat Lady och tagit henne med sig hem!

Hon är ju såå liten, inte behöver hon väl lyda?...

Kan tillägga att hela grannskapet tycker att jag är elak mot min hund, och att den aldrig får ha kul. Motivering: Jag låter inte henne leka med deras hundar. Jag väljer Ladys vänner, punkt slut!

Prata av sig brukar vara jätteskönt, så kan man släppa det. :)

Hoppas du får trevligare grannar!

Haha, ja det är roligt med folk som tycker att man är ELAK som inte låter hunden hälsa :D

Verkligen! Särskilt som här är många hundar som kastat sig över min när hon var minibebis. Nu tror hon att hon är stor, och ska försöka hämnas... Har aldrig problem vid hundmöten, förrutom just dessa. Vet inte, kanske provoccerar de henne utan att jag ser, hon får inte hälsa på de i alla fall. Tyvär springer de allt som oftast lösa, och kommer fram till oss ändå. Antagligen kan hon inte göra nån större skada, men jag känner inte för att betala om hon mot all förmodan verkligen biter, så jag gör det stora misstaget att lyfta upp henne och gå därifrån. Dumt visserligen, jag berättar ju bara för henne att de hundarna verkligen INTE är bra, men men, hoppas på nya trevliga grannar!

Det är verkligen synd att folk inte tänker längre. :( Min hund har visserligen inget emot (fast hon tycker inte det är kul heller) när lösa hundar kommer springandes, men jag blir ändå arg, för de andra hundägarna kan ju inte veta innan hur min hund är!

Lycka till med nya grannarna! Var tydlig från början så kanske de förstår att de inte ska hälsa på din hund. :)

*knapplån*
Du gjorde rätt.... tanten ska inte gå fram för att låta hundarna hälsa om du inte vill....
Tanter är som dom är läs här:
"Var ute med min tik i koppel (höglöper) och efter oss kommer en dam med en 14årig hane...de kommer lixom hack i häl... sätter min hund intill kanten så de kan passera efter som jag inte vill riskera ngn parning där.... då stannar tanten oxå... jaja då jag har en rottis så är vissa misstänksamma så jag väjer in några meter på en uppfart så de kan passera fritt.... nej då kommer damen efter...
-jag vill inte att de ska hälsa hon höglöper!!
-Jamen 'hundnamn' är ju 14 år...
-det är ingen ursäkt gå nu!!
tur så gick hon då"

den andra damen var ute med sin Pointerahne på 16 år (här har vi bara gamla hundar =))... min tik (10 mån) var lös och jag var lite framför henne när damen kommerrunt en krök bakom oss... Min tik vänder sig om och kollar....jag kallar.... damen skriker.... min tik springer mot den roliga damen... jag efter o tjuter NEJ.... min tik väjer bort från damen....Jag berömmer som en tok... damen skäller som f-n på att jag inte har koll och att hennes hund minsannn är en slagskämpe som skadats många ggr....lät henne gå före och väntade 5 min innan vi fortsatte

damer och hundar är en klass för sig ;)

Varför kan folk inte bara gå förbi och fortsätta gå? Nää dom ska gå in bakom en och stanna och bara vara allmänt hjärndöa när dom inte fattar att deras hund upprör min hund som inte gillar att få en okänd hund bakom ryggen där han inte ser den. Har sådana problem med puckon som stannar och låter sin hund stå bakom mig och blänga på min galna hund som jag satt ner för att få bättre kontakt med, jag vill bara be dom dra åt h-vete med sin fula hund. :D

Speciella_tina skrev:
Jag "ryter till", typ -nu räcker det! Då vänder sig kvinnan om och säger:
-Man ska inte vara så våldsam
-om du uppfostrar din hund på ditt sätt så uppfostrar jag min på mitt sätt
- Men det hjälper inte att vara våldsam mot dem
-Jag uppfostrar min hund så här, så kan du göra som du vill med din hund
-Det går hundskola på tv nu, titta på den!
-Jag går på kurs med henne
Tanten fortsätter att berätta för mig hur fel det är "vara våldsam"
till slut säger hon:
vissa ska helt enkelt inte ha hund.

När det gäller djur är tålamodet långt- när det gäller människor, inte fullt så långt...

Jag svarar: -Kan du inte bara hålla käften?

Tanten ser nöjd ut och säger: -Ja, vissa ska helt enkelt inte ha djur, du kan ju inte ens umgås med människor!

GAH!

Kom gärna med kritik, possitiv som negativ!

För det första kan jag hålla med om att det måste vara frustrerande att folk talar om hur man ska fostra sina hundar. Det finns alltid, och kommer alltid att finnas dom som tror att dom kan och vet allt.

För det andra så hade jag, om jag varit dig, försökt använda en lite mer väluppfostrad ton när jag talar med gamla tanter. Det är helt otroligt vad mycket trevligare dom kan bli om man istället för att snäsa av svarar lugnt varför man gjorde på ett visst sätt. Hunden lydde inte, det är enkelt att säga det. Svara alltid vänligt mot andra människor, så kanske andra människor inte är ovänliga mot dig. Bara ett tips.

Jag kanske tillhör den gamla skolan, men att säga till någon äldre person att hålla käften... Det finns inte, för så gör man bara inte, oavsett hur odrägliga dom är.

jag tyckte inte du gjorde fel! Jag vågar aldrig korrigera min hund särskilt mkr när det är andra hundägare nära och det är dumt!

Däremot så funderar jag lite på varför hon fick bryta kommandot fem ggr innan hon får en korrigering?? Att hon dessutom bryter det igen visar ju att hon inte blev särskillt berörd så tanten har ju inte ens rätt i att du är tuff mot din hund....

Oj lät konstigt funderade mest på vad din tanke var och så (nyfiken på hur andra gör då jag precis skaffat jycke och isett att det inte är så lätt....)

Men vem sjutton orkar vara trevlig jämt. Under de perioder min förra hund var som värst och mest ville äta upp mig, inte sjutton hade jag som prioritet ett att vara trevlig mot äldre damer. Var de korkade nog att börja käfta när hunden och jag hade krig fick de ett "håll käft och gå" kastat åt sitt håll. Det var inte läge för någon diplomatisk konversation. Jag hade viktigare saker för mig.

Jag vet att min ton inte var den trevligaste, men när en helt främmande människa säger åt mig att jag inte borde ha djur så tappar jag humöret.

Behandlar man folk med respekt får msn respekt tillbaka, och jag tycker att hon uppförde sig väldigt respektlöst.

/Tina

Det här med att hon "tilläts" bryta kommandot flera gånger har jag också funderat över, och "skällt" på mig själv för. Jag har nämligen fått lära mig att när honden kan kommandot ger man komando en gång, åtlyds inte detta tillrättavisar man. Och med tillrättavisa menar jag inte nödvändigtvis fysiskt.

/Tina

Folk är så roliga :D
I det här huset finns 12 lägenheter, och totalt
så bor det 12 hundar.
Sen flyttar det in en ny hyresgäst.. vad tror ni
det första han gör är?
Jo, att skälla ut grannen för att hennes hundar skällde
när han kom med bilen :crazy:

Smart att bosätta sig i ett hus som kryllar med jyckar
när man inte gillar dom :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 711
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 928
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar