Irriterad på magplattan

fejko

Trådstartare
Red för första gången med magplatta i onsdags och min häst var jätteirriterad på plattan. Eller så var det en älgloppa men jag hittade ingen. Är det vanligt att de blir irriterade av plattan?

Sv: Irriterad på magplattan

Jag har aldrig varit med om det, snarare motsatsen! Men det är klart, alla kan ju inte älska allt! :p

Hon sparkar och biter och höll nästan på att lägga sig ner :D

Jag har heller aldrig varit med om ngn som inte har gillat magplattan, men det är mkt möjligt.

aldrig varit med om, snarare tvärt om, min pålle tror jag upplever det som bekvämare då tryckytan fördelas. Känns dessutom som att sadeln ligger mer ordentligt på plats!

Finns ju hästar som inte gillar breda sadelgjordar och då känns det inte så konstigt att magplattor kan kännas irriterande.
Skulla vara väldigt försiktig om jag ville ha det på min då hon haft sadeltvång när hon var yngre även om hon inte alls har problem nu.

*KL*

De flesta brukar gilla platta/tryckfördelargjord. Men jag har mött ett par som INTE tycker om det, och mer eller mindre aktivt protesterar. (Från att vägra röra sig till ungefär det fejko beskriver). En del kan acceptera en lös magplatta bättre, sån som träs på vanlig gjord (om det inte var sån du använde?).

Annars får man låta dem vara utan platta. Behöver hon platta eller var det mest 'just in case'?

jag vet en pålle som inte gillade plattan alls, men hon red med den ändå och nu funkar det utan problem:)

Min häst har iaf aldrig brytt sig och när jag köpte honom hade han aldrig haft det på sig.

Min pålle hade gått med magplatta innan jag köpte en men 2a gången jag använde den så fick han en fix idé om att han skulle ´sparka med framhovarna upp på den . Men efter ridningen så gjorde han inte så mer , :) På endel känsligare hästar är det nog ganska vanligt i början : ) :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Helgen bjöd på inte mindre än fyra NM i olika ridsportgrenar. För hoppningens del var de Nordisk-Baltiska Mästerskapen för första gången...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 346
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar