Irländsk terrier!

Sv: Irländsk terrier!

Aha, då vill jag gärna hör vad du tycker om dem! :)

Dom irländare jag har träffat har varit nyfikna, skojiga hundar. En smula envisa men mkt samarbetsvilliga och härliga. Lugna inne och riktiga bustroll utomhus, vill följa med på allt oavsett vad det är. Hittar gärna på egna saker om ingen gör det åt den. Jag skulle jämföra en irländare med en clown.:D
Som sagt, endast positivt. Därför ville jag höra andras erfarenheter.

Det låter som att irländarna är trevliga och inte bara snygga, precis som foxarna (Strävhårig Foxterrier) :)

Det låter som att irländarna är trevliga och inte bara snygga, precis som foxarna (Strävhårig Foxterrier) :)

Ja jag gillar ITn starkt. Dom har potential för det mesta, även om dom inte är lika lättmotiverade och kanske inte är ett praktexemplar på att stå till lags för sin ägare jämt.:angel:

Men nu vill jag höra andras erfarenheter. Eller har vi ingen som stött på nån Irländare?

Ja jag gillar ITn starkt. Dom har potential för det mesta, även om dom inte är lika lättmotiverade och kanske inte är ett praktexemplar på att stå till lags för sin ägare jämt.:angel:

Det är ju en terrier! ;)

Men nu vill jag höra andras erfarenheter. Eller har vi ingen som stött på nån Irländare?

Enligt IT klubbens hemsida verkar det inte vara någon speciellt vanlig ras, endast sex aktiva uppfödare har jag för mig att det var! Själv har jag bara sett den på utställningar men det säger inte mycket om hurdan hunden är.

Enligt IT klubbens hemsida verkar det inte vara någon speciellt vanlig ras, endast sex aktiva uppfödare har jag för mig att det var! Själv har jag bara sett den på utställningar men det säger inte mycket om hurdan hunden är.

Jag ska på Rasspecialen i Borås 1 juli.:)

Jag var, med min tax, med på en viltspårkurs arrangerad av IT-klubben förra sommaren.
Hade aldrig sett en Irländare förrut, men tyckte att det var en klart trevlig ras.

De var mycket aktiva och arbetsvilliga hundar, som dock krävde något "fasta ramar" från förarens sida för att hålla sig i sknnet när det var många hundar runt omkring.
Spårarbete verkade passa rasen mycket bra, och i följa deras ägare var det et utmärkt (och välbehövt) sett att få hundarna att bli uttröttade på "rätt sätt" på.

Slutkommentar; Jättetrevlig ras, dock inte för nybörjarägare då de kräver mycket aktivering, och konsekvent lydnadsträning för att bli trevliga och välfungerande hundar.

Tack för ditt inlägg.:)
Att "hålla sig i skinnet". Menar du ex. aggresivitet, eller bara hålla sig i skinnet?:D

tjaa, de hundar som var med på kursen var som sagt väldigt glada och positivt instälda mot människor, och till arbetet. De var dock klart reserverade mot varandra (iaf. när de var i koppel, vilket de var i princip hela tiden under kursen.)

Ägarna (vilka alla var rutinerade hundmänniskor) menade artt man skulle vara väldigt försiktig med att låta andra hundar komma för nära när irländarna var kopplade. De fungerade bra med hundar som de kände, men var ganska reserverade mot främmande hundar.

Sen är det ju en allmämnt tuff och energisk ras, som behöver tränas och aktiveras på rätt sätt för att få utlopp för sin energi.

De var dock klart reserverade mot varandra (iaf. när de var i koppel, vilket de var i princip hela tiden under kursen.)

Ägarna (vilka alla var rutinerade hundmänniskor) menade artt man skulle vara väldigt försiktig med att låta andra hundar komma för nära när irländarna var kopplade. De fungerade bra med hundar som de kände, men var ganska reserverade mot främmande hundar.

Jag har bara träffat EN, men detta stämmer in ganska bra, dock är denna tämligen aggressiv mot nästan alla hundar.

Tycker den jag träffat är lite för "sur" för min smak.

vi träffar en irländare ibland på våra promenader, och den verkar vara rätt slö och är har inga problem med andra hundar. undantaget som bekräftar regeln?

vi träffar en irländare ibland på våra promenader, och den verkar vara rätt slö och är har inga problem med andra hundar. undantaget som bekräftar regeln?

Nja, dom 2 irländare som finns i min släkt är inte det minsta reserverade. Varken mot människor eller andra hundar. Jag tycker nog att av dom jag träffat är 60% reserverae och 40% inte. På både gott och ont. Himla härliga hundar iaf.:)

trevlig o så underbar ras:love::love::love:
chico.jpg

http://i12.photobucket.com/albums/a242/ninis_mys/ovriga%20djur/chico001.jpg

saknar chico:cry:, hann inte säga hejdå innan han somnade in
Vill ha den rasen igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
390
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 444
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka