Irish Draught/Irish Sporthorse

Mabuse

Trådstartare
Jag har på sistone haft anledning att läsa på lite om irish draught och irish sporthorse, och undrar om någon här har lite koll, och kan förklara sånt som är oklart för en novis.

1. Vad är skillnaden mellan de båda? Det verkar som att en del irish draughts (alltså där stammen består av irish draught och fullblod) är registrerade som irish sporthorse, varför? Man får lite intrycket att ISH är någon sorts "slask" där vadsomhelst kan registreras, är det så?

2. Aveln på irish draught verkar för en utomstående rätt målmedveten, med stambok, godkända hingstar, tydliga mål med aveln etc - samtidigt så verkar det inte ovanligt att de registreras med okänd stam (mycket vanligare än med SWB, exempelvis), trots att det är uppenbart när man ser hästen att det är mycket eller bara irish draught i den. Är såna hästar resultatet av "buskavel" med icke-godkända hingstar, eller är det dyrt att registrera fölen ordentligt så att de får stam, eller vad beror det på? Ibland kan det ju vara rätt fina hästar, där det verkar lite orimligt att de skulle vara resultatet av helt planlös betäckning med lite vadsomhelst.

Överlag verkar det vanligt med irländska hästar utan stam, inte minst bland dem man ser i Sverige - varför? För uppenbart finns det ju en stambok, hingstpremieringar, och annat som tyder på att avelsarbetet är hyfsat målinriktat - men då brukar man ju också veta stammen på hästarna.
 
Urpsrungligen kommer ID från korsning av olika ponnyer (som idag är utdöda) och med spanska hästar. ID är ju en ras som är på väg att dö ut. En ID som är registrerad och godkänd kallas RID.
En ISH är som en SWB, dvs det finns också inblandat andra raser som SWB, KWPN osv. Eller bara ID och fullblod. De har hingstvisningar och böcker (precis som SWB) vilka hingstar som är godkända i förbundet. På Irland säger man nuförtiden att en ISH-häst är en häst som är född på Irland av föräldrar (observera även mamman) är godkända för ISH. Detta för att IDn är utrotningshotad. I USA däremot säger man att en ISH måste ha en ID i sin stam.

Det är målmedveten avel på både ID och ISH. Tyvärr är den genetiska poolen på ID oerhört liten då många IDston slaktades för länge sen och det är en utdöende ras. ISH har precis som SWB hingstpremieringar och stona måste också ha blivit godkända.

Jag tycker inte man ofta ser okänd stam på storhästar. Jag vet däremot att förr i tiden brydde man sig inte så mycket om att regga. Min hästs mamma är ISH och där kommer jag bara tillbaka till hennes mormor på stosidan, sen finns det inget annat reggat. Däremot finns det många ponnyer med okänd stam. Det är ofta för att vissa kända hästhandlare på Irland köper på sig 100 tals ponnyer på marknader, kastar passen och sen skriver sitt prefix eller suffix efter ponnyns namn på nya pass, med okänd stam.
 
Urpsrungligen kommer ID från korsning av olika ponnyer (som idag är utdöda) och med spanska hästar. ID är ju en ras som är på väg att dö ut. En ID som är registrerad och godkänd kallas RID.
En ISH är som en SWB, dvs det finns också inblandat andra raser som SWB, KWPN osv. Eller bara ID och fullblod. De har hingstvisningar och böcker (precis som SWB) vilka hingstar som är godkända i förbundet. På Irland säger man nuförtiden att en ISH-häst är en häst som är född på Irland av föräldrar (observera även mamman) är godkända för ISH. Detta för att IDn är utrotningshotad. I USA däremot säger man att en ISH måste ha en ID i sin stam.

Det är målmedveten avel på både ID och ISH. Tyvärr är den genetiska poolen på ID oerhört liten då många IDston slaktades för länge sen och det är en utdöende ras. ISH har precis som SWB hingstpremieringar och stona måste också ha blivit godkända.

Jag tycker inte man ofta ser okänd stam på storhästar. Jag vet däremot att förr i tiden brydde man sig inte så mycket om att regga. Min hästs mamma är ISH och där kommer jag bara tillbaka till hennes mormor på stosidan, sen finns det inget annat reggat. Däremot finns det många ponnyer med okänd stam. Det är ofta för att vissa kända hästhandlare på Irland köper på sig 100 tals ponnyer på marknader, kastar passen och sen skriver sitt prefix eller suffix efter ponnyns namn på nya pass, med okänd stam.

Jo, irländska ponnyer med okänd stam är ju väldigt vanligt, men jag har sett ett gäng storhästar också, som åtminstone i något fall varit i princip kopior av det som uppenbart är irish draught: http://www.horsesportireland.ie/stallion-inspection-results-2015/

Om avelsbasen är liten för ID så förklarar ju det varför hästarna är så lika varandra, ner till detaljer i hoppteknik och exteriör. Men i allmänhet så har alltså en irish draught stam, det är inte generellt så att man inte registrerar stammarna på dem? Eller är det så att det finns en liten avel med registrerade RID, och sen en omfattande buskavel på typ samma hästar, fast utan papper och lite icke-godkända hingstar involverade?
 
Tycker i allmänhet att irländare inte direkt verkar prioritera det här med registrering :angel:
Men om jag ska tala för mitt "fall". Min ISH/ID fick sitt namn, bekräftade ålder, pass och you name it när han kom till Sverige som typ 7 åring. Dvs. Han hade inte så mycket som en bokstav på en Post-It lapp innan vad jag vet. Ska dock ha levt som typ vildhäst (?) på Irland, så det är väl iof inte så konstigt då...
Men jo, det finns IDs utan stam också, verkar det som.
 
Det känns överlag att ID typar väldigt mycket. Min häst vars pappa är Kwpn, mamma är ISH, morfar fullblod, mormor ISH, mormorsfar fullblod och mormorsmor säkerligen ID (har namn där men ingen stam sen) är typexempel på ID nästan.

Id verkar vara en stängd bok och där finns ju exakt hur de ska se ut, även färgmässigt.
Irland har ju haft mycket ekonomiska problem så det kanske är så att de inte haft råd att registrera.

I USA heter det ID och sen ID sporthorse. Intressant tycker jag. I Europa ID och ISH. I USA vill de bevara ID-blodet då det varit så framgångsrikt. När man en gång haft häst med irländskt påbrå är det svårt att byta ;)
 
Det känns överlag att ID typar väldigt mycket. Min häst vars pappa är Kwpn, mamma är ISH, morfar fullblod, mormor ISH, mormorsfar fullblod och mormorsmor säkerligen ID (har namn där men ingen stam sen) är typexempel på ID nästan.

Id verkar vara en stängd bok och där finns ju exakt hur de ska se ut, även färgmässigt.
Irland har ju haft mycket ekonomiska problem så det kanske är så att de inte haft råd att registrera.

I USA heter det ID och sen ID sporthorse. Intressant tycker jag. I Europa ID och ISH. I USA vill de bevara ID-blodet då det varit så framgångsrikt. När man en gång haft häst med irländskt påbrå är det svårt att byta ;)

Har aldrig ridit ID tidigare, men den irländaren som mest ser ut som en ID har otroligt bra temperament - medgörlig, modig och tokigt lättlärd, samtidigt som den är förlåtande och på nåt sätt verkar kunna lista ut på egen hand vad det är meningen att den ska lära sig, och vad som är misstag som man ska sortera bort. Annars brukar lättlärda hästar ha lika lätt att lära fel, men inte den här. Alla hästraser brukar ju verka trevliga enligt rasstandarden, men det här är nog den första jag stött på där rasbeskrivningen av temperamentet är som att läsa en beskrivning av den häst man sitter på.
 

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: sinpol
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 728
Senast: Görel
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 330
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 599
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp