Irish draft x American curly

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ainon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 664

Ainon

Trådstartare
Någon som har erfarenhet eller synpunkter på hur ovanstående korsning skulle kunna bli som vuxen?

American curlyn är hingsten och tydligen 1:a klass hingst, fråga mig inte varför de valde att betäcka stoet med denne...

Sv: Irish draft x American curly

Intressant. Är curly-hingsten homozygot? Dvs kommer fölet säkert att bli curly? (Om hingsten är heterozygot = 50% chans att fölet blir curly)
Var det för att få en grövre, mer kallblodshäst men med curly-päls man gjorde korsningen?
Många allergiker tål ju curlysar och kan väl också gilla tyngre, kraftfulla hästar.

Hingsten måste vara heterozygot, avkomman är inte curly.

Har ingen aning varför man gjorde korsningen, är spekulant på ett ungt sto av denna korsning.
Är lite fundersam på hur pass grov hon kommer att bli, har lite svår att bedömma henne eftersom hon är ganska så fet.

Har kollat runt lite på bilder av ovanämnda raser, de ser inte alltför grova ut.
Irish draft har väldigt läcker massa!
irish.jpg

Senast ändrad:

Unghästen av denna korsning har denna siluett (har ingen egen bild utan har siluetterat ägarens bild)

224438.jpg

Hur fungerar detta med curly-genen? Är det en dominant gen och denna häst har den alltså inte eftersom den inte har lockig hårrem?

Det finns Irish Draught som inte alls är så tunga eller grova i kroppen. Mer som en sporthäst. Så det är inte alls säkert att "din" kommer att bli grov.

Kanske man korsade för den 50% chansen att få ett curly föl med en heterozygot curly hingst.
Jag har fått lära mig av de curlyfolk jag känner att man gärna korsar curly med andra raser för att få fram curly hästar av alla typer; halvblod, ponny, quarter etc Just för att allergiker ska ha chansen att välja "sin" typ av häst. Om detta är så för "din" unghäst vet jag naturligtvis inte.
Fö så tycker jag irländaren på bilden såg fantasktisk ut!

Det är lite svårt att säga hur den kommer att se ut då man inte vet vem curlyhingsten är. De curly vi har i dag i Sverige har många olika raser inblandade från USA så som quarter, apaloosa, morgan och missuori foxtrotter t ex. Så när jag inte vet vilken stam hingsten har så går det inte att säga något om ev avkommors utseende, fast det är ju inte så lätt ändå då naturen ofta spelar oss spratt.
Det är heller inte tillåtet att korsa curlyhästar i Sverige. Det går alltså inte att registrera fölen som curlyhäst. Om det är en klass 1-hingst som du skriver så är ägaren inte seriös.
Vill du ha lockarna så köp en äkta curly istället. Det finns så många olika "typer" så alla kan hitta vad dom söker inom alla disipliner. Vill du ändå köpa denna häst så kolla verkligen upp så den är registrerad och har pass först.

Hästen har inga lockar ;)

Hingsten är en första klass hingst (importerad), hästen var en olycka då hingsten smet.
Uppfödaren (=ägaren) till hästen är mycket seriös.

Har inte bestämt mig än då underlaget är så dåligt här uppe så jag har inte kunnat se/utföra när hon rids och tömmkörs.

Ok
Vill bara råda dig att under tiden du väntar kolla upp handlingarna på hästen och är hon inte registrerad så får du även kolla upp var du kan registrera henne. Vet andra som haft jätteproblem att få reg och pass på sina "olyckshändelser".
Det är säkert en bra häst ändå, det är inget "fel" på korsningar. Curlyn är en sund och stark häst och rätt hanterade har de bra psyke. Jag har själv två stycken renrasiga curly och de är jättemysiga.

Det är heller inte tillåtet att korsa curlyhästar i Sverige. Det går alltså inte att registrera fölen som curlyhäst.

Får man inte lov att registrera hästen i USA som Amerikansk Curly även om det är född i Sverige? Om hästen har Curly-päls och känd stam?

Jodå, det finns två register i USA: ABC och ICHO. ICHO tar in korsningar men det gör inte ABC. Ska man registrera i ABC måste båda föräldrarna vara registrerade där sedan tidigare. Jag tror båda registren kräver hårprov för DNA och registreringen kostar väl 600-700 kr. Du måste ändå söka svenskt häspass sedan och det går ju inte i American Curly-föreningen då korsningen är "tillverkad" i sverige.

Homozygota curlyhästar har dubbla curlygener och kan alltså aldrig få en rakhårig avkomma. Heterozygota hästar har en rak och en lockig curlygen varför dom kan få rakhåriga avkommor. En rakhårig avkomma har ingen lockig gen alls och kan i sin tur aldrig nedärva den lockig curlygenen, då behöver man vara noga i val av partner och helst välja en homozygot curlyhäst för att vara säker på att avkomman blir lockig. Rakåriga curlyhingstar är inte tillåten i aveln medans rakhåriga curlyston är det.
Det här med genetik är svårt och jag är inte så bra på att förklara men jag hoppas du förstår, annars får du fråga igen.

Puttar tråden lite då jag är nyfiken på hur det gått för dig. Har du bestämt dig ännu och hur gick det med registreringspappren?

Jodå, det finns två register i USA: ABC och ICHO. ICHO tar in korsningar men det gör inte ABC. Ska man registrera i ABC måste båda föräldrarna vara registrerade där sedan tidigare. Jag tror båda registren kräver hårprov för DNA och registreringen kostar väl 600-700 kr. Du måste ändå söka svenskt häspass sedan och det går ju inte i American Curly-föreningen då korsningen är "tillverkad" i sverige.

Hej. Jag är också curlyägare. På det senaste årsmötet beslutades att föreningen skall öppna ett korsningsregister. :D Däremot diskuteras fortfarande hur regelverket skall se ut. Det är möjligt att denna häst kommer att kunna registreras där senare.
Det beslutades också att Sverige skall ansluta sig till ICHO :bump: och därmed kommer samtliga curlyhästar som är registrerade i Sverige att ingå i ICHO's databas, och registreras ICHO/ECHR (Europeiska curlyhäst registret) och alla medlemmar blir automatiskt också medlemmar i ICHO.:banana: Detta innebär att alla hästar som inte går in under det Svenska regelverket för registrering inte kommer att kunna kring-gå dessa regler genom att istället registrera hästen i ICHO-USA.
Korsningsästar som inte accepteras av det Svenska registret kommer då att behöva få sitt pass genom SH eller från den andra förälderns register.

Eftersom denna häst är rakhårig har den ingen gen för lockighet och kan bara få en lockig avkomma med en lockig curly som nämdes tidigare. Bra information för övrigt! :D :bow:
Det hade varit roligt att se en bild på hästen. Kan du pm:a en till mig?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 160
Avel Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills... 2
Svar
23
· Visningar
6 644
Senast: Kolbeinn
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 285
Senast: Cambrie
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 153
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare