Irco Mena - Cyrano - Hertigen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare boccia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 403

boccia

Trådstartare
Har lite småfunderingar på att köpa ett sto med denna stam, dels för lättare ridning, dels för avel. Irco Mena och Hertigen vet jag en del om, men vad har Cyrano gjort/inte gjort? Avkommor med resultat?
Jättekul om någon har svar...

Sv: Irco Mena - Cyrano - Hertigen

Vilken Cyrano? Har du stam på honom?

Vet att Flash som gått svår fältävlan i landslaget är efter Happy Day - Cyrano

Nej, allt jag vet är att hon är ue Cyrano, utgick ifrån att det var Cyrano 457

Cyrano var hannoveranare och importerad till Flyinge. Han tävlades inte själv, liksom många andra hingstar i hans generation.

Cyrano lämnade Cyrill 523 i svår hoppning, Bernhardino i svår fälttävlan (båda stammar från stofamilj 46) och i USA Cyrrus i svår dressyr.

Kurt Graaf skriver i sin bok om den svenska varmblodsaveln under 200 år att Cyrano hade ett förstklassigt temperament med goda anlag för dressyr men även för hoppning. Han gav vänliga, samarbetsvilliga och trygga hästar.
Vidare skriver han att Cyranos typförvärvning var något ojämn. Hans far var ett fullblod och modern ett tungt hannoveranskt sto och hans avkommor kunde bli fullblodsliknande men även stora och ganska tunga.

Min egen erfarenhet av Cyranos stämmer överens med det Kurt Graaf skriver. De har varit vänliga hästar, kanske inte med världens största kapacitet, men bra i huvudet.

Han var morfar till Chirac också och Chirac hoppade mycket bra som unghäst, sedan blev det inte så mycket hoppande för honom mer. Jag vet att en känd elitryttare ville ha honom som hopphäst efter bruksprovet, men då var han redan bortlovad som blivande dressyrhäst, och sedan vann han ju i WC med Lussan.

Vinnaren i Breeders för 6-åriga hopphästar i söndags var ett sto e.Irco Mena - Hertigen.

Tror jag vet vilket sto du är intresserad av, mamman till henne har ju tävlat själv upp till 1.20 o gett fina avkommor. Speciellt har ju den du är intresserad av en helsyster som är fin fin.

Avelsmässigt en mkt bra stam o stot har ju själv tävlat placerad varje start iår.

Om det är samma sto vi tänker på så är mamman diplomsto, stoet själv prem AB. Placerad 120, tävlas nu 110 och hade ett föl -06.

Allt stämmer så bra in på just en sån häst som jag vill ha, bara det att jag egentligen inte borde skaffa häst just nu.... (är gravid + studerar, men tänkte isf betäcka till våren redan + hitta någon som kan hjälpa mig rida en eller ett par gånger/vecka)
Lagom stor, lagom nivå för mitt tävlingsintresse + väldigt intressant stam (särskilt nu när jag fått veta mer om Cyrano) + ett överkomligt pris

Jajamän det är samma sto. Jag o ägaren tävlar i samma klubb så jag känner dom väl. Verkligen överkommligt pris bara att slå till;)
Har själv en efter Irco Mena som ja e super nöjd med.

Har inte vågat ringa ännu, är rädd att det är FÖR bra för att vara sant...;)
Måste ta mig ett snack med min man igen, har ju mer eller mindre lovat att inte köpa någon häst innan jag är klar med studierna, men har ABSTINENS och blev bara såååå kär när jag såg annonsen...

Har du vågat ringa än?? Stoet är kvar än

Vårt halvblodssto har också Cyrano bakom sig, stammar från ett Elitsto e. Kaliber-Cyrano

Bild på Cyrano:

cyranobild.jpg

Har du vågat ringa än?? Stoet är kvar än

Då kanske jag ringer senare idag, har äntligen lyckats övertala min man... (sålde ju min förra häst för snart 2 år sedan, och han visste redan då att det bara var tillfälligt jag ville vara utan häst).

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 981
Senast: mamman
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 801
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka