IRAP behandling

J

JBL

Min 14 månader gamla hingst har genom gått två stycken titthålsoperationer med sköljning efter en bakteriell infektion i knäleden (bakknä).

I går var vi på återbesök och efter röntgen beslutade vi att han ska genomgå en IRAP behandling med start nu på tisdag.

Jag vill veta vad ni har för eventuella erfarenheter av denna behandling samt utång, vare sig det är bra eller dåliga slutresultat.

Tack på förhand!

Sv: IRAP behandling

Vi har behandlat tre hastar (tva set av framknan och ett set av haser.)
De fick tre behandlingar vardera.
Bra resultat pa alla tre. Bast resultat blev det pa hasorna men de var ocksa de som var "bast" i vatskan innan behandlingen paborjades.
Vi har ocksa behandlat riktigt kraftigt med laser bade innan, under och efter behandling.

Var det veterinären som behandlade med laser?

Vi har en av Sveriges enda osteopater på häst här i Kungsbacka och han behandlar bland annat med chockvåg och jag tror även laser. Det kanske är dags att kontakta honom nu..

Igår var vi och gjorde den första behandlingen på Hbg Djursjukhus och ska tillbaka igen om ca 2 veckor för ett återbesök alt en till behandling.

Jag har nog världens snällaste och trevligaste 1 åring så jag hoppas verkligen att det här är rätt behandling för honom. Om han blir frisk så ska jag sparka lite på Agria som inte ersätter denna behandling pga av för få medicinska studier.

Min häst har blivit behandlad 3 ggr i hovled och 2 ggr i kotled med Cortison och tuppcam men var idag sämre igen. Ska börja behandling med Irap nu. Mitt försäkringsbolag täcker inte så jag hoppas det är väl värt pengarna.

Intressant med IRAP :)! När man läser om den behandlingen så borde det vara negativt att köra laser på samma ställe eftersom det sätter fart på blodcirkulationen. Vill man det på en sådan led? Är inte meningen med det hela att injektionen skall verka på samma ställe som den är lagd och inte påskyndas ut i det övriga blodomloppet eller hur man skall säga? Samma med chockvågsbehandling, det har jag varit med och sett hur det går till, skall det inte vara den behandlande veterinären som gör sådant? Speciellt när hästen är behandlad? Antar att det är S du tänker på, kom ihåg att denna person fick en anmälan på sig för att obehörigt ha sprutat häst/hästar (kommer inte ihåg om det var fler än en). Det får man inte göra om man inte är veterinär.
Lycka till med din häst i alla fall, hoppas att han blir fräsch igen.

Han blev nästan helt ok efter andra IRAP behandlingen, men dessvärre har han fått en ligamentskada i hasen på det motsatta benet så nu är det sjukhage igen... Han blev samtidigt sämre i knät då han förmodligen överansträngde det när han skadade hasen.

Han får tre veckor på dig att bli bättre annars blir det en behandling till.

Jag frågade vet om laser och det enda hon sa var att hon tror det är bortkastade pengar att behandla något som sitter inne i en led. Däremot sårskador och sånt trodde hon på.

Jag skulle inte låta någon annan en en vet spruta min häst men när det kommer till laser och chockvåg har jag stort förtroende för "S". H*n ville absolut inte behandla för nära behandlingstillfället och h*n tyckte att IRAP är en bra behandlingmetod även om det inte är en mirakelkur.

Vad kostar en IRAP-behandling?
Har en fantastisk ponny som tyvärr fått återkommande kotledsinflammationer. Veterinären har själv stått som ett frågetecken för vi hittar ingen direkt orsak till dessa inflammationer (och för att det inte ska bli en våg av "ändra ditt ridsätt" så kan jag säga att vi under senaste halvåret endast ridit ute och mest i skritt... :( ).

Skulle gärna prova IRAP och ge ponnyn en lång, lång igångsättning om behandlingen fungerar så pass bra som jag hört.

Jag betalade 5000 + moms för att ta fram IRAPen, sedan tillkommer behandlingar på samma sätt som med Cortison. Min tjej blev bättre med IRAP när cortisonet slutade fungera, men inte helt bra.

När jag kollade med min atg-klinik har jag för mig det var mycket dyrare än så.
Var har du behandlat?

Jag betalade oxå 5000kr + moms och fick ut 8 sprutor utav blodprovet = 4 behanlingar i mitt fall då det går åt två sprutor till en knäled.

Detta är kostnaden för att bara framställa IRAP:en, sedan tillkommer klinikavgift och behandlingavgift precis som vid en "vanlig" ledbehandling.

Min häst behandlas på Helsingborgs Djursjukhus. Lycka till med eran ponny och jag hoppas att detta kan vara rätt behandling för eran häst. Det används ju med bra resultat i USA och de är ju ganska bra på att stämma till höger och vänster om behandlingen inte skulle fungera.

Detta är ingen mirakelmetod men det brukar fungera framgångsrikt på hästar som inte svarar på andra behandlingar.

Ska själv tillbaka till sjukhuset på fredag och göra en tredje behandling då han blev sämre efter att ha busat för mycket i hagen. Jag hoppas verkligen att han svarar lika bra som han gjorde på förra behandlingen för då kanske jag kan se ett ljus i slutet av tunneln igen....

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar