IR och olja

Centaur

Trådstartare
Läste något intressant på en sida om fodring av IR hästar. Där stod att man absolut INTE fick ge olja till dessa hästar, det verkade vara ännu värre än socker. Och att många blev jättedåliga av olja. I en annan artikel så stod det tom att en frisk häst kunde tippa över och bli som en IR häst om den fick olja. Eftersom hästens matsmältning inte alls är gjord för att smälta mkt fett.

Det låter ju inte alls bra, jag som trodde att olja var ett säkert fodermedel. :crazy: Nu har ju inte mina hästar problem med insulinet (vad jag vet iaf) men jag fick uppfatningen att om man fodrar med mkt olja så kan man förstöra glukos omsättningen även på en frisk häst, vilket då kan leda till fång. :eek:

http://www.holistichorse.com/index.php?option=com_content&view=article&id=597&Itemid=97

Sv: IR och olja

Har inte hunnit läsa artikeln, är på språng, men det som slår mig är att människor med diabetes blir ofta mkt bättre med GI-kost som ju oxå är kolhydratfattig men fettrik.

Noa

Jo det stämmer väl, men hästar har ju en helt annan naturlig foderstat och matsmältning än människor. Hästar ska ju i praktiken endast äta gräs, buskar och örter. Så tror inte det går att jämföra?

Fast energin från fibrerna i gräset som hästen naturligt ska äta tas ju upp i form av fettsyror så i en hästs naturliga diet kommer största delen av energin från fett.....

Kanske inte den mest tillförlitliga källan den sidan.

Påståendet i sig är inte helt fel, men de har tagit det ur sitt sammanhang. En kombination av olja och fiber kan sänka GI, och det spelar stor roll VILKEN olja det är osv.

http://jas.fass.org/cgi/content/full/83/13_suppl/E22

T ex

Fat and fiber feeds, such as those under development at Virginia Tech (Kronfeld et al., 1996), have enough fiber to be fed exclusively as complete feeds, and enough fat to be used as typical concentrate feeds. They all contain approximately 12% vegetable oils, rich in omega-6 fatty acids, but they vary in carbohydrate profiles for specific purposes: for example, repeated sprints or pasture supplementation for growth (Hoffman and Kronfeld, 1999; Graham-Thiers et al., 2001). Compared with a typical sweet feed, one of our fat and fiber feeds has lowered the glycemic response by 40% and the insulinemic response by 85% (Williams et al., 2001). It also avoided the insulin insensitivity that develops during chronic adaptation to sweet feed (Hoffman et al., 2003; Treiber et al., 2004a).

In many species, insulin sensitivity has been decreased by feeding saturated fat but has been increased by feeding polyunsaturated, omega-6 fatty acids (Storlien et al., 2000). The omega-3 fatty acids also improve insulin sensitivity in rats but not humans (Revillese and Lilli, 2003). Administration of omega-3 fatty acids has been claimed to prevent starch-induced laminitis in horses (Neeley and Herthel, 1997). Menhaden oil modulates leukotriene synthesis in horses and may influence inflammatory conditions (Hall et al., 2004), including the inflammatory component of insulin resistance (Fitzgerald, 2004).

---

Mer, från Diagnosis and Management of Insulin Resistance and Equine Metabolic Syndrome (EMS) in Horses
Nicholas Frank, DVM, PhD, DACVIM
University of Tennessee, TN
University of Nottingham, UK

Feeding more calories without exacerbating IR
Some insulin resistant horses have a leaner overall body condition, but still
exhibit regional adiposity. These horses may be older and suffer from equine Cushing’s disease. Other horses may be exercising strenuously or competing, so they require more calories. If hay is not sufficient to provide these calories, a concentrate must be selected. Thin insulin resistant horses can be fed concentrates, but care must be taken to provide calories without exacerbating IR.

There are three considerations when evaluating
feeds for insulin resistant patients: 1) the sugar content of the feed, 2) the glycemic response after feeding (how high the blood glucose levels go after eating), and 3) feeding practices.
Feeds containing less starch and sugar are appropriate in these situations. It is also advisable to feed hay before concentrates and to feed smaller meals more frequently.

Feeding strategies include:
1. A diet consisting of hay with a low (< 12%) NSC content, pelleted specialty feed for IR horses, vitamin and mineral supplement, and 0.5 cup (equal to 125 mL; contains approximately 100g fat) rice bran oil or corn oil twice daily.

2. The same diet with molassesfree beet pulp substituted for pelleted specialty feed.

3. Either of the above diets with rice bran substituted for oil. Rice bran contains approximately 20% fat and 1 lb (approximately 90 g fat) can be fed twice daily.

4. A pelleted specialty feed for geriatric horses in older patients with muscle loss or dental problems (> 20 years of age).

http://www.lloydinc.com/pdfs/N_FrankEquineMetabolicSyndrome.pdf

Senast ändrad:

Försöket som refereras innebar att man under kort tid gav en stor mängd högkoncentrerad fettemulsion samt heparin direkt i blodet på hästarna. Heparinet tillsattes för att fettet skulle falla sönder så fort som möjligt. Vi skulle noga alla bli tillfälligt insulinresistenta av en sådan behandling! Det förvånar mig att skribenten, som tycks vara medicinskt utbildad, inte förstått att det är en helt annan sak än att inta födoämnen med fettsyror igenom munnen.

Det finns en uppsjö arbeten på människor men även på hästar – som de Alexandra refererar- som visar att fett, särskilt fleromättade fetter som finns mkt i lin och raps men även i majs, solros mm stabiliserar insulin känsligheten både för de som kan ha för mkt (korsförlamning) eller för litet känslighet (fång, metabolt syndrom). HH

Hm inte alldeles enkla förhållanden att reda ut här men översiktligt ungefär så här. Vi däggdjur är helt enkelt inte skapta för att ta hand om en jättestor mängd direkt fett i blodet på kort tid. Inget i utvecklingen har krävt anpassning till detta. (Än i alla fall)

När en viss mängd koncentrerat fett snabbt sprutas in i direkt i blodet upphör transporten av glukos in i cellerna och även oxidationen av glukos. En slags blockering. Då svälter cellerna och ropar på mat. Det hör bukspottkörteln som utsöndrar mer insulin men det kommer ändå inte in mat till cellerna så då utsöndras ännu mer insulin. Ett tillstånd av insulin resistens har uppstått. Detta är visat hos friska människor, råtta och häst så det gäller nog de flesta däggdjur. Såvitt jag vet har ingen exakt kunnat kartlägga hur den här blockeringen vid snabb fettinfusion sker.

Om samma mängd fett sprutas in under en lång tid typ 8-10 timmar sker inte alls samma blockering av glukosutnyttjandet och cellerna behöver inte skrika på mat och ingen IR uppstår.

Om fettet intas genom munnen som en del av annan mat så sker ju upptaget till blodet lugnt och sakta. En rad tidskrävande händelser i tarmen måste ske för att fettsyrorna ska komma in i cirkulationen och tarmhormoner kan dessutom reglera detta om någon kontrollstation tycker det går för fort. HH

Så en skvätt rapsolja till en fånghäst (dräktig i det här fallet) dagligen skulle ha god inverkan? Hur mycket är lämplig dos?

Typ 1 dl x 3 eller som i referensen från Alexendras inlägg ovan 125 ml x 2. HH

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har en 20 årig islandshäst som fick fång för ett år sen. Är du i princip "frisk" från fången men för tredje vintern i rad så magrar han...
Svar
3
· Visningar
1 353
Senast: Skolli
·
A
Hästvård Jag har idag veterinärbesiktat "min" häst, då jag planerat att köpa honom. Vet ber mig gå med hästen för hand rakt fram, vända och gå...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 544
Senast: Clara_94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30