Sv: Böjprov eller ej?
Refererar till länken ts la in..
"Om en häst är ohalt på löpargången (utan böjprov), den är ohalt i körning/ridning och i longering - då anser jag att det inte är några fel på den hästen. Då är resultatet av ett böjprov ovidkommande!", hävdar Lars Roepstorff.
"Att en häst ska bli utdömd eller att det ska uppstå försäkringssvårigheter bara för att den visar reaktioner på ett böjprov men för övrigt fungerar helt normalt är horribelt!", fortsätter han.
Detta håller faktiskt jag med om! vet att fler och fler börjar få upp ögonen för detta och jag har pratat med både veterinärer och hovslagare. Dock är jag själv så feg att jag inte vågat köpa iaf inte utan röntgen.
Fick höra i dagarna att en känd tävlingshäst avelshingst dessutom en av våra mest använda här i svergie inte gick igenom något böjprov men han gick svår hoppning utan problem ändå. Borde inte han visa någon form av ovilja om han hade haft ont?
Min systers förre detta märr gick msv FT och 1,30 hoppning, men vi tyckte att hon såg lite knackig ut, vi tyckte att hon hade blivit lite oförsiktig om sina ben. Vi kollade upp henne på klinik och hon markerade ordentligt när de provocerade hovleden. Vi var helt förvånade över att hon inte hade visat mer en den lilla avikelsen i hoppningen. Tydligen tålde hon mycket smärta!
Vi har en annan märr som helt plötsligt vägrade hoppa (vägrade annars aldrig), kollade henne på klinik, ren vid longering och i löpargången, liten reaktion vid börjprov (fram). När hältan försvann börjad hon hoppa igen!
Denna märren var hos veterinären igen förra året, flera år efter förra gången hon var halt. Då jag tyckte hon kändes lite "stel" i bakben. Hon visade ingen hälta när jag red. Visade ingen hälta i löpargången eller på volt hos veterinären heller, böjde benen och det komm fram hälta på bakbenen.
Hur en häst reagerar när den har ont någon stans är helt olika. Vissa hästar står ut att arbeta med smärta, vissar klarar inte av om det är lite smärta.
Men jag vet även en ponny som visade hälta vid böjprov men som fungerade kanonbra vid ridning och tävling (hoppade lite högre klasser). Enligt ägarna så skulle han alltid visa reaktion vid börjprov.
Så det är kanske lite av en gåta det här med böjprov, men jag skulle personligen aldrig köpa en häst utan böjprov, och jag litar på börjprov en i fall någon häst skulel kännas knackig.
Dock får man ha i åtanke att när en häst blir äldre så blir den
även stelare i lederna och kan då visa en liten reaktion som kan vara helt ofarlig.