Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns två alternativ:
1. Den är halt.
2. Vet. böjde fram hältan. Min ponny som vi skulle sälja, visade 0,5 graders hälta på ena fram. Sen berättade vi de för hovis. Han sa att han lätt skulle kunna böja fram en 3 gradig hälta.
Nej det håller jag med om men det jag avser är en ohalt häst som inte går igenom böjprov. Ett tränat öga eller duktig ryttare kan se/känna hälta trots att den är halt på alla fyra.
Tog ju ett exempel på svårklasshingsten som inte går igenom böjprov och på honom satt en av sveriges duktigaste ryttare. Hade hästen haft ont och varit halt hade denna ryttare känt av det.
Hade den hästen varit i händerna på en vanlig ryttare som rider dåligt så hade hästen säkerligen varit utdömd nu för då hade man ju kunnat skylla dåligt resultat på att hästen har ont och inte går igenom böjprovet. Att ryttare rider dåligt är inget man tar upp eller ens tänker på så länge böjprovsreaktionen finns där.
Visar det något ska jag ta kontakt med hennes egna veterinär och säga "det här och det här har visasts på klinik bla bla och får jag se att hästen säljs och du stått på bes kommer jag tillsammans med klinik att anmäla dig".
Hur gammal var unghästen? Att böja en unghäst som inte gjort mkt i sitt liv skulle nog jag tycka var överflödigt om än olämpligt, den har ju inte vuxit färdigt i sin leder och kan vara inne i en tillväxtperoid och då kan böjprov skada mer än det gör nytta. Att böja så många ggr samma dag...kan verkligen ifrågasättas...
Något knas med vä fram har han definitivt skulle jag tycka även om han rör sig rent initialt. Hur gammal är hästen? Vilken typ av arb/belastning har han utsatts för tidigare? Hur ser hagen ut där han går? Han kan ju ha vrickat sig på vä fram, men en utredning på klinik är nödvändig iallafall med så kraftig reaktion. Sen beroende på vad den visar kan du ta ställning till om du ska fullfölja köpet, och det måste du försöka få säljaren att gå med på. Säljaren ska självklart stå för dessa kostnader. Annars säljer hon ju en sjuk häst och då måste ju priset bli ett annat, för vad jag förstår har du redan mentalt "köpt" hästen. Men du måste ta reda på vad som spökar i vä fram! Själv har jag en gång köpt en häst utan böjprov, men den var 15 år och hade gått på ridskola i 8 år utan problem. och veterinär o jag resonerade så att har den hållit för den typen av belastning så ska den nog hålla för det jag ska göra, dvs betydligt mindre arbete, dessutom tyckte vetrinärn att den var så pass gammal att böjprov inte sa så mkt. Kan tillägga att jag aldrig fick hältproblem med den senare. Med det var en parantes.Jag har idag veterinärbesiktat "min" häst, då jag planerat att köpa honom. Vet ber mig gå med hästen för hand rakt fram, vända och gå tillbaka, som man brukar. Han ber mig sedan springa med hästen. Vilket jag gör. Allt bra, veterinären tycker att han rör sig mycket trevligt. Sen ska vi böja. Nu börjar problemen... Hästen visar 2 graders hälta på tre ben och på vänster fram visar han 4-5 graders hälta. Han hoppade fram på tre ben i några steg, sen markerade han tydligt. Sträckan kan ha varit....15 meter?
Olika personer böjer olika och kan få fram helt skilda resultat därför tycker jag inte att man kan tillförlita sig på böjprov som man gör idag. Idag kan man få en häst utdömd för att den inte klarar böjprov men som man inte har någon initial hälta på.
En normalt uppfödd och hanterad häst ser inte oss som rovdjur och den kan definitivt inte fejka ohälta i flera månader. För det finns hästar med inga röntgenfynd som trots allt inte går igenom böjprov men är ohalta initialt.
I Tyskland tex använder man sig inte av böjprov vid hältutredningar. Det måste finnas en orsak till att många andra länder inte gör det.
Jodå en häst kan fejka ohälta i många år innan det upptäcks. Oftast så slutar det med att hästen krånglar på annat sätt. Det är inte speciellt ovanligt.
Hur vet man att denna häst haft hältan alla dessa år och inte att det är en ny hälta som dykt upp (om hästen nu inte har några röntgenfynd)?
Tyvärr är det ju fortfarande så att har du en reaktion på böjprov oavsett grad så kan du efter några kortison behandlingar få hästen utdömd trots att hästen är ohalt initialt. En frisk häst som inte visar upp några som helst symptomer på att ha ont ska avlivas pga att vi böjer fram en reaktion. Nej själv tycker jag att böjprov ska tas med en nypa salt. Man ska se helheten.
Så frågan är hur pass vanligt det är att hästar visar kraftig hälta efter böjprov utan att igentligen vara halta.