IR hästar Ni som har... Hjälp

Sv: IR hästar Ni som har... Hjälp

Tänker inte lyssna på dit skit snack längre. Blir bara förbannad.. Bara att du är så i mot allt jag skriver så även om jag skulle skriva något som du skulle hålla med om hade du aldrig erkänt det.

För du ska bara vara tvärt om och tjata i mot så mycket du orkar. Lägg du energi på det.

JAG skriver bara fakta som jag fått av vetrinärer än mina egna slutsattser.. Som sagt lyssnar mer på mina vetrinärer.

Du verkar inte kunna så mycket om IR då det jag läst från USA så har även IR hästar en viss IR rand som syns på hoven som inte behöva betyda fång..

En insulin rand, bevis på brist på insulin i kroppen.
Min häst hade en likdan rand. Om du nu är så på läst som du säger att du är, är det konstigt att du missat denna fackta så extremt mycket.

IR hästar har inte BRIST på insulin. TVÄRTOM.

Lite förenklat så när en häst äter, så ökar blodsockret. Detta ökade blodsocker gör att hästen producerar mer insulin. När insulinnivån når en viss nivå, ska receptorer på cellerna reagera, och 'öppna' cellerna så att de får bränsle (socker). Då går blodsockret in i cellerna, de får sitt bränsle, blodsockret sjunker och så även insulinnivåerna. Det blodsocker som är kvar när cellerna fått sitt bränsle, det överskottet lagras som fett.

Vid IR så fungerar det där inte som det ska, receptorerna reagerar inte. Hästen producerar då ännu mer insulin för att få cellerna att reagera. Under tiden lagras blodsocker som skulle gå till cellerna som överskott, dvs fett. Tillslut vid tillräckligt hög insulinnivå öppnar cellerna, och de får sitt bränsle och blodsockret sjunker, så även insulinnivån. Men långsammare (iom att det börjar sjunka från en högre nivå).

Så, problemet med IR är inte för lite insulin. Ska du jämföra med humandiabetes så måste du jämföra med typ 2 diabetes, INTE typ 1 diabetes.

En IRhäst behöver absolut inte insulin - tvärtom.

Den bild du visade och sa din hade en likadan var en FÅNGRAND vilket också stod i bildtexten.

Tänker inte lyssna på dit skit snack längre. Blir bara förbannad.. Bara att du är så i mot allt jag skriver så även om jag skulle skriva något som du skulle hålla med om hade du aldrig erkänt det.

För du ska bara vara tvärt om och tjata i mot så mycket du orkar. Lägg du energi på det.

JAG skriver bara fakta som jag fått av vetrinärer än mina egna slutsattser.. Som sagt lyssnar mer på mina vetrinärer.

Om du tycker det är skitsnack får stå för dig. Det är rena fakta, och jag bemödar mig så långt jag kan att vara saklig.

Men energin lägger jag såg gärna för övriga som läser tråden. DU har din bild klar, och jag kan bara beklaga det och hoppas att det i slutänden blir bra för din häst. Men jag kan åtminstone korrigera felaktig information för de andra som läser tråden.

Hade velat ha en sån där till männsikor så man kan ta socker med. Men de har ju inga fingrar att sticka i. SÅ vet inte hur man skulle göra. Man får helt enkelt ge medecin ett tag sluta några veckor och ta ett nytt prov och se om hon behöver den jämt..

Vill inte hon ska bli dålig igen och nu vill vi komma igång med ridning och träning på allvar...

Det är ingen här som vill dig eller din häst ngt ont! Vi vill naturligtvis att din häst ska bli bra igen och vi vill inte att den ska få fånganfall! De flesta som har svarat dig har vad jag förstått haft hästar med fånganfall, en del av dem mkt plågsamma. Jag är en av dem.

Men du skriver en del som inte stämmer. Det jag nu citerar är ett exempel. Det går inte att testa detta med ett glukosprov om man nu skulle vilja använda en diabetikers teststickor för människor. Hästar producerar oftast tillräckligt med insulin för att få ner blodsockerhalten även om de är IR. Om de inte gör det har det gått långt. Då har deras bukspottskörtel blivit utmattad och då har de fått diabetes vilket alltså är ytterst ovanligt hos hästar. I samtliga veterinärartiklar jag har läst menar de att det oftast räcker med att banta hästen och ge dem rätt foder då får de flesta normala insulinvärden och går ner i vikt. Sedan finns det de hästar som inte gör det och då kan man medicinera.

Detta är ett diskussionsforum och man behöver inte känna sig angripen för att ngn annan påstår att det man skriver inte stämmer. Jag har vänligt förklarat varför man inte bara kan testa blodsockerhalten. Om du anser ngt annat kan du ju bemöta mina argument.

Det jag citerat är bara ett av flera påståenden du har skrivit som inte stämmer, att det inte finns ngn samband mellan IR och fetma är ett annat. Och det är inte ngt jag hittar på för att svara mot dig.

Du verkar inte kunna så mycket om IR då det jag läst från USA så har även IR hästar en viss IR rand som syns på hoven som inte behöva betyda fång..

En insulin rand, bevis på brist på insulin i kroppen.
Min häst hade en likdan rand. Om du nu är så på läst som du säger att du är, är det konstigt att du missat denna fackta så extremt mycket.

Tror inte riktigt på det du skriver om hästar som haft extrema hovbens rotioner och att de går ändå. Konstigt att mina hästvetrinärer (de duktigaste i området) säger att de inte gärna går.

Men som du säger du vet bäst än mina vetrinärer. Men jag som själv gått djursjukvårds kursen 200p och läst häst i 3 år. Vet att man ska lysssna på det vetrinärerna säger..

Då tycker jag att du kan länka till lite rapporter om IR ränder, Att det inte finns samband mellan IR och fetma och att man kan testa IR gnm att endast testa blodsockerhalten.

Vilka veterinärer som har sett din häst är omöjligt att få en uppfattning om. Du skrev att du skulle till Strömsholm igår men nu har du inte varit någonstans om jag förstått det rätt?

Det är inte alltid så lätt att förstå vad veterinären säger, speciellt inte om man är orolig för sin häst.

Här kommer en liten del av det jag har läst om fång och om IR. Alla artiklarna går att läsa gratis från internet.

https://rirdc.infoservices.com.au/items/08-062

Frank, N. Guide to insulin resistance & laminitis.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2010.0503.x/full

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/2090S

Jag har diskuterat fång och IR med AW och håller inte med dig om att hon inte är insatta i det.

men du behöver naturligtvis inte tro varken mig eller henne
däremot kan du tro på det som står i artiklarna jag länkar till
de är skrivna av några av de mer välkända forskarna inom området

Den artikeln som man måste googla fram för att komma till pdf filen är en bra artikel som vänder sig till veterinärer som behandlar fånghästar. Det står en del om provtagning oc annat.

Min häst är testad för insulinresistans (glukosbelastning på klinik) men hade inte "rätt" värden för att få kallas sjuk. Däremot är han precis på gränsen så både jag och veterinären väljer att säga att han är sjuk (försäkringsbolaget däremot säger att han är frisk ;)).

Jättebra att du ska röntga hästen! De kan ha fång utan att det märks, har själv varit med om det med min. Ingen upptäckte att han var dålig för fem sex år sen förrän vi röntgade. Jag resonerar som så att det är bättre att misstänka fång en gång för mycket än en gång för lite.

Jag tror ingen i tråden är ute efter att smutskasta dig och din hästhållning. Jag är säker på att du tar hand om din häst på bästa sätt. Men ibland är det bra att vara öppen för diskussion, oavsett vilken sida man står på. Nu är det ju så att veterinärer vet inte allt, och forskningen kan inte ens förklara hälften. Så man får ge och ta av erfarenheter och tips, även om jag kan hålla med om att det känns väldigt avigt ibland. Jag kan själv bli sur och vass när man inte får höra det man vill (fråga bantningstråden ;)).

Sthu - lite OT men vägrade försäkringsbolaget betala undersökningen? Eller på vilket sätt/hur vet du att de inte tycker din är sjuk? Mest bara nyfiken =)

Jag fick stå för hela kalaset själv. Oj, vad det sved i plånboken på en stackars student!
Försäkringsbolaget meddelade att de inte tänkte betala just pga att hästen inte hade så att säga rätt siffror för att vara kliniskt sjuk, även om han visar alla symtom och veterinären tycker han är sjuk. Så de ville inte betala och jag orkade inte bråka. Det var ungefär som att prata med en vägg ;)

Oj, vad knasigt? Vad har du för bolag?

Okej om de vägrat betala medicin eller uppföljande grejer, men att de inte betalade glukosbelastningen är ju helknas. Den krävs ju för att kunna avgöra om misstanken stämmer eller ej? Att inte betala det är ju som att vägra betala böjprov på en halt häst, om böjprovet är ua...

EN FÅNG HÄST SOM HAR HOVBENSROTIONA får du inte att gå ut och gå. De står på ett vist sätt och de går inte ut och går. De ska stå mjukt och vila.

Jodå, min häst med kraftiga rotationer och även sänkning på ena hoven kunde absolut gå, och hon stod aldrig i fångställning. Hon lurade en veterinär och en hovslagare, och det var inte förrän på klinik som fång konstaterades. Och, ja, helt rätt ska en häst med rotationer stå på boxvila på djup bädd.

Nu åkte hon på en hov böld. IR hästar får jätte lätt hovbölder. Den har kommit ut i kronranden nu säger vetrinären.

Fånghästar också, i allra högsta grad. Min hade två hovbölder, en i var framhov, förra sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 782
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31