Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För du är väll ingen vetrinär??? Det är farligt att du sitter och av råder folk att de ej ska lyssna på sina vetrinärer. Jag lyssnar på mina och de säger tat det visst finns medecin som mänga i dag lever helt normala liv på, kan beta som vanligt mm.
.
Det finns diabetesmediciner till hästar. Det var ett sätt för din veterinär att förklara det enkelt vad det handlar om.Hon på strömmsholm sa att många ger sina hästar människo medeciner i fodret och det funkar bra för dessa hästar. På de låter det som de kommit väldigt långt med utredning på medeciner. Det brukar inte bli farligt dyrt heller.
De har nog inte så många olika mediciner att välja på och grundregeln bland fångforskare är att man ska banta hästen först! Om det inte går så finns det mediciner.Men en häst kan behöva 1-2 eller till och med 3 männikso medeciner kan bli upp till 20 tabletter. Lite olika på vad hon saknar och de ser de på blodprovet.
På vilket sätt skulle IR sätta sig i musklerna och orsaka denna rörelsestörning? Vad jag vet är det bara korsförlamning som gör det och det är en sjukdom som på ngt sätt är motsatsen till IR. Men eftersom din häst har fettdepåer så undrar jag....Som alla vetrinärer säger en fång kan man ej motionera bort så länge jag kan det är det IR som sätter sej i muskleran och ingen hovbensrotaion. Jag litar mer på vetrinärer som stötter på fång dagligen som säger att min häst inte har fång.
Inte just nu i alla fall. Till och med nu när hon är halt säger min vetrinär som har kontakt med Strömmsholm att det ej är fång..
I går såg jag en fång häst. Det var inte ens likt Mandas symtom. Varma hovar, står och avlastar hela tiden. MM MM.
Det är klart att du ska lita på din veterinär. Frågan är om du verkligen har uppfattat vad de har sagt.Nej allt jag skrivit har olika vetrinärer på strömmsholm sagt, 2 stycken olika har sagt att det finns medeciner som de funkar på och kan få ett helt normalt liv på. Även min vetrinär har hört det. Så det går jag på..
Har din veterinär verkligen sagt att en IR häst som är dålig (på ett sätt du ej vill beskriva) kan bli bra om den släpps på bete och får röra på sig? Med all respekt för vad veterinärer kan - den veterinären hade jag inte trott på.Min häst blev i sommras jätte dålig på boxvila men när jag släppte henne på bete och att hon fick röra sej blev hon bra på 12 h utan medecin... Jag tror mer på min hästs fakta än din och vad mina vetrinärer säger.
Och nej jag är inte veterinär men jag har läst ett antal publicerade vetenskapliga artiklar om fång många av dem från 2010. Jag har en annan akademisk utbildning i närliggande ämne vilket gör att jag kan läsa dessa artiklar och förstå dem.För du är väll ingen vetrinär??? Det är farligt att du sitter och av råder folk att de ej ska lyssna på sina vetrinärer. Jag lyssnar på mina och de säger tat det visst finns medecin som mänga i dag lever helt normala liv på, kan beta som vanligt mm.
Allt jag skrivit nu är det jag hört från vetrinärerna på Strömmsholm som de sagt i dag.. Av 2 olika vetrinärer, även har min vetrinär pratat med en vetrinär som säger samma där inne
På vilket sätt skulle IR sätta sig i musklerna och orsaka denna rörelsestörning? Vad jag vet är det bara korsförlamning som gör det och det är en sjukdom som på ngt sätt är motsatsen till IR. Men eftersom din häst har fettdepåer så undrar jag....
Fast du får nog tänka om och ta till dig det sissu skriver, IR kan visst yttra sig på det sättet,
Jag menar inte att veterinärerna har fel, skrev det tidigare. Jag ifrågasätter ts tolkning av veterinärernas svar. Det innebär inte alls samma sak.Strömmsholms sjukhus säger att det troligen är IR på det jag beskriver. Många IR hästar får fång anfall som en följd av sin IR.
Detta är ett exempel på vad jag menar. IR hör ihop. Det går inte att resoneras så att man ska skilja dessa åt. Det är inte två helt olika sjudomstillstånd. IR leder ofta till fång.Det är svårt att skilja fång mot IR. En fång häst kan aldrig motionera bort sina symtom, men det kan en IR häst.
Det går inte att jämföra insulinresistenta hästar med vår diabetes. Det fungerar inte på samma sätt. En IR häst kan producera insulin - i mängder.Bara för att man bantar en diabetiker så kan de ej äta godis utan att ta insulin. Fett och depårer ska ej sättas samman säger vetrinärerna.
Här skriver ts själv det som flera av oss som svarat har menat. De kan få fång utan att man märker det.Ni kan rida de och de mår igentligen dåligt men ni märker det inte. Tröttheten, depårer, fång mm kommer som en följd av att de går med det för länge.
Fast du får nog tänka om och ta till dig det sissu skriver, IR kan visst yttra sig på det sättet
och därmed går även denna diskussionen in i en återvändsgränd
Det är möjligt att hästar kan bli så tillfälligt stela av insulinresistens. Jag förstår i så fall inte varför och har inte läst ngt om det. Det går inte heller att hitta om man googlar på internet. Jag hade gärna velat läsa mer om detta och få en förklaring annars kommer inte diskussionen vidare.
Det står inte ngt om att hästen får svårt att röra sig pga dessa tillstånd