IR hästar Ni som har... Hjälp

Sv: IR hästar Ni som har... Hjälp

Nej allt jag skrivit har olika vetrinärer på strömmsholm sagt, 2 stycken olika har sagt att det finns medeciner som de funkar på och kan få ett helt normalt liv på. Även min vetrinär har hört det. Så det går jag på..

Min häst blev i sommras jätte dålig på boxvila men när jag släppte henne på bete och att hon fick röra sej blev hon bra på 12 h utan medecin... Jag tror mer på min hästs fakta än din och vad mina vetrinärer säger.

För du är väll ingen vetrinär??? Det är farligt att du sitter och av råder folk att de ej ska lyssna på sina vetrinärer. Jag lyssnar på mina och de säger tat det visst finns medecin som mänga i dag lever helt normala liv på, kan beta som vanligt mm.

Allt jag skrivit nu är det jag hört från vetrinärerna på Strömmsholm som de sagt i dag.. Av 2 olika vetrinärer, även har min vetrinär pratat med en vetrinär som säger samma där inne.

För du är väll ingen vetrinär??? Det är farligt att du sitter och av råder folk att de ej ska lyssna på sina vetrinärer. Jag lyssnar på mina och de säger tat det visst finns medecin som mänga i dag lever helt normala liv på, kan beta som vanligt mm.

.

Nej jag är inte veterinär, men jag är väl påläst på IR. Det är bara för dig att kolla den forskning som finns, i Sverige, i UK och i USA.

Så, mans ka absolut lyssna på veterinären, men man måste hitta en veterinär som kan IR. Och att du missuppfattat Strömsholm.

Sen, det är din häst och dina beslut, och jag ser ingen anledning att bråka på dig ang t ex huruvida det finns medicin som de pang poff blir bra på och kan gå på vanligt bete osv med, helt utan bantning, motion eller andra åtgärder. Du kommer ju så att säga märka själv vad det finns för medicineringsalternativ och vad de måste kompletteras med.

Däremot är jag oroad för dig och din häst, att ett fånganfall förvärras på grund av rörelse, och du därför med otur förlorar din häst.

Varför tar du inte och åker till Helsingborg i stället? Om du bor i Varberg har du väl inte längre än ca 15 mil dit? Strömsholm måste väl vara avsevärt längre?

Jag kan bara skriva under på ALLT som Alexandra_W redan har skrivit och plussa på allt som jag redan har skrivit till dig förut i fångtråden, haflingertråden, etc. Din häst mår dåligt, och har gjort länge. Det var i somras du började skriva om den, och redan då beskriva regelrätta fångsymtom. Hästen MÅSTE till klinik för att utredas ordentligt - NU:mad:!

Hon på strömmsholm sa att många ger sina hästar människo medeciner i fodret och det funkar bra för dessa hästar. På de låter det som de kommit väldigt långt med utredning på medeciner. Det brukar inte bli farligt dyrt heller.
Det finns diabetesmediciner till hästar. Det var ett sätt för din veterinär att förklara det enkelt vad det handlar om.

Men en häst kan behöva 1-2 eller till och med 3 männikso medeciner kan bli upp till 20 tabletter. Lite olika på vad hon saknar och de ser de på blodprovet.
De har nog inte så många olika mediciner att välja på och grundregeln bland fångforskare är att man ska banta hästen först! Om det inte går så finns det mediciner.

Som alla vetrinärer säger en fång kan man ej motionera bort så länge jag kan det är det IR som sätter sej i muskleran och ingen hovbensrotaion. Jag litar mer på vetrinärer som stötter på fång dagligen som säger att min häst inte har fång.
På vilket sätt skulle IR sätta sig i musklerna och orsaka denna rörelsestörning? Vad jag vet är det bara korsförlamning som gör det och det är en sjukdom som på ngt sätt är motsatsen till IR. Men eftersom din häst har fettdepåer så undrar jag....

Inte just nu i alla fall. Till och med nu när hon är halt säger min vetrinär som har kontakt med Strömmsholm att det ej är fång..

I går såg jag en fång häst. Det var inte ens likt Mandas symtom. Varma hovar, står och avlastar hela tiden. MM MM.

Ja som skrivet tidigare behöver det inte se ut som fång.

Nej allt jag skrivit har olika vetrinärer på strömmsholm sagt, 2 stycken olika har sagt att det finns medeciner som de funkar på och kan få ett helt normalt liv på. Även min vetrinär har hört det. Så det går jag på..
Det är klart att du ska lita på din veterinär. Frågan är om du verkligen har uppfattat vad de har sagt.

Min häst blev i sommras jätte dålig på boxvila men när jag släppte henne på bete och att hon fick röra sej blev hon bra på 12 h utan medecin... Jag tror mer på min hästs fakta än din och vad mina vetrinärer säger.
Har din veterinär verkligen sagt att en IR häst som är dålig (på ett sätt du ej vill beskriva) kan bli bra om den släpps på bete och får röra på sig? Med all respekt för vad veterinärer kan - den veterinären hade jag inte trott på.

Och nej jag är inte veterinär men jag har läst ett antal publicerade vetenskapliga artiklar om fång många av dem från 2010. Jag har en annan akademisk utbildning i närliggande ämne vilket gör att jag kan läsa dessa artiklar och förstå dem.

Allt jag skrivit nu är det jag hört från vetrinärerna på Strömmsholm som de sagt i dag.. Av 2 olika vetrinärer, även har min vetrinär pratat med en vetrinär som säger samma där inne

antingen är veterinärerna ej uppdaterade vilket jag inte tror på

eller så har du inte fattat vad de har sagt alternativt inte velat förstå

tredje alternativet är naturligtvis att din häst har en mkt sällsynt sjukdom som ännu ej har upptäckts

Jag hoppas naturligtvis att jag har fel och att din häst kommer att bli bra igen i stället för att du snart kanske kommer att bli tvungen att avliva den eftersom du så envist verkar vägra att inse vad det handlar om

sedan undrar jag - ärligt talat hur du kan starta en tråd på buke - be om hjälp - och sedan förkasta alla svar - eftersom vi som svarat inte är veterinärer - vad väntar du dig?

Det finns veterinärer här naturligtvis med kunskap om ämnet och jag läser gärna deras inlägg. Men alla användare är ju inte veterinärer.

Varför starta en tråd om du redan vet alla svar?

Det funkar inte så - varken med IR eller med fång - att man vet alla svar.

På vilket sätt skulle IR sätta sig i musklerna och orsaka denna rörelsestörning? Vad jag vet är det bara korsförlamning som gör det och det är en sjukdom som på ngt sätt är motsatsen till IR. Men eftersom din häst har fettdepåer så undrar jag....

Förhoppningsvis så kommer det framöver att komma nya rön då jag vet iaf en veterinärstuderande som kommer göra ett stort arbete ihop med flera stora instanser just gällande IR, foder och åtgärder mm

Men för att svara på frågan. IR på häst ger en inflammation i hela dess kropp avvarierad grad, det är bl.a en av anledningarna till att de ex inte skall stoppa i sig omega 6 som kan trigga igång inflammationerna mer och göra dem sjukare som vissa blir på fetter. Har en egen fundering på om våra olika individer reagerar olika eftersom IR i sig ger mycket diffusaproblem genom att vissa har lättare att få fång och andra har lättare att få dessa inflammationer i kroppen. Bara framtiden kan ge svar på det.

Denna inflammation sätter sig i kroppen och även i muskelaturen å detta kan te sig som ett fånganfall med liknande diffusa symtom, mer går fort över om man bara tar bort triggerserna därav så kan man märka skillnad på hästen på kort tid.

Dessa hästar blir ofta snabbt bättre på ex butta men kan likaväl bli bra och tom slippa få inflammationen om de får allergitabletten Cetirizin som också är milt inflammationshämmande ihop med sin allergena effekt. Jag hoppas att de som har möjligheten och kunskapen testar detta samband snart och att det ses över ordentligt då jag är övertygad om att denna lilla tablett ihop med andra åtgärder kan hjälpa många individer.

Fast du får nog tänka om och ta till dig det sissu skriver, IR kan visst yttra sig på det sättet, och det vittnar ju även Sanios veterinärer om, anser du alltså att s-holm är ute och cyklar jmf med din egen tolkning? det gör inte jag och jag har inte läst hälften av de artiklar du har ens.

sen att IR hästar inte skulle behöva få sina symptom om de inte utsattes för extrem övermatning och överintag av energi till att börja med, ja det är en annan femma och det tycker jag är högst relevant att ta i beräkning. Nu vet jag inte statusen på sanios häst då jag inte sett den, men det verkar gälla för flertalet IR hästar jag sett och bevittnat, de är extremt övergödda och överfeta innan de reagerar och sen kommer akut symptomen och problemen. synd att inte ägarna reagerar tidigare bara på fetman enbart och förstår att det inte är hälsosamt.

Strömmsholms sjukhus säger att det troligen är IR på det jag beskriver. Många IR hästar får fång anfall som en följd av sin IR.
Jag menar inte att veterinärerna har fel, skrev det tidigare. Jag ifrågasätter ts tolkning av veterinärernas svar. Det innebär inte alls samma sak.
Sedan har inte dessa veterinärer sett hästen heller om jag förstår det rätt.

Det är svårt att skilja fång mot IR. En fång häst kan aldrig motionera bort sina symtom, men det kan en IR häst.
Detta är ett exempel på vad jag menar. IR hör ihop. Det går inte att resoneras så att man ska skilja dessa åt. Det är inte två helt olika sjudomstillstånd. IR leder ofta till fång.

Bara för att man bantar en diabetiker så kan de ej äta godis utan att ta insulin. Fett och depårer ska ej sättas samman säger vetrinärerna.
Det går inte att jämföra insulinresistenta hästar med vår diabetes. Det fungerar inte på samma sätt. En IR häst kan producera insulin - i mängder.
Sedan finns det hästar som till sist tex pga brist på rätt vård utvecklar diabetes men det är mkt ovanligt.

Ni kan rida de och de mår igentligen dåligt men ni märker det inte. Tröttheten, depårer, fång mm kommer som en följd av att de går med det för länge.
Här skriver ts själv det som flera av oss som svarat har menat. De kan få fång utan att man märker det.

Fast du får nog tänka om och ta till dig det sissu skriver, IR kan visst yttra sig på det sättet

och därmed går även denna diskussionen in i en återvändsgränd

Det är möjligt att hästar kan bli så tillfälligt stela av insulinresistens. Jag förstår i så fall inte varför och har inte läst ngt om det. Det går inte heller att hitta om man googlar på internet. Jag hade gärna velat läsa mer om detta och få en förklaring annars kommer inte diskussionen vidare.

och därmed går även denna diskussionen in i en återvändsgränd

Det är möjligt att hästar kan bli så tillfälligt stela av insulinresistens. Jag förstår i så fall inte varför och har inte läst ngt om det. Det går inte heller att hitta om man googlar på internet. Jag hade gärna velat läsa mer om detta och få en förklaring annars kommer inte diskussionen vidare.

Förstår inte svårigheten med att tro på vad andra dödliga har att säga och komma med.
Vi har alla delar att bidra med.

Det finns mängder av artiklar om detta och som jag förstår det så är forskningen bara på ytan än och vi lär få läsa mer om detta samband och som vanligt alla hästar reagerar olika.

Här är lite om detta samband, utifrån detta så kan du hitta mer.

http://gradworks.umi.com/32/59/3259204.html

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11250

Är du noga så kommer du även hitta artiklar där de ännu även är tveksamma till denna inflammation och samband. Jag och uppenbarligen TS häst är bara två i mängden av misstänkta IR hästar som just visat andra symtom till största delen jämfört med ex din och Alex häst och bara att symtombilden skiljer åt gör ju att man även läser olika artiklar och söker olika.

I min värld så tycker jag det är positivt då bredden av kunskap blir större, jag ser det inte som att jag och de vet. jag pratar med sitter med hela sanningen och alla andra som öppnar munnen har missförstått eller inte anammat nån kunskap.

Med en trevligare ton, öppnare sinne och tvåvägskommunikation skulle fler våga diskutera.

Intressant (om än aningen hätsk) diskussion.
Jag har aldrig hört om att IR-hästar kan få problem med rörelsemekanismen. Mycket intressant.

Det skulle kunna förklara vad det var för fel på min egen ponny när jag var helt övertygad om att det var fång, men varken veterinär eller hovslagare hittade något konstigt trots röntgen och allt. Vi behandlade ändå med butta och efter några veckor rörde han sig som vanligt igen.

Jag har inte läst artiklarna än. Men försvinner inflammationstillståndet när IR blir bättre?

Jag ber om ursäkt om jag varit otrevlig. Det har inget med denna diksussionen och dina inlägg att göra utan var riktat till en annan användare.

Men i det du länkar till står bara det jag har skrivit innan dvs att IR antas ha ett samband med inflammationstillstånd. Det står inte ngt om att hästen får svårt att röra sig pga dessa tillstånd.

Det står inte ngt om att hästen får svårt att röra sig pga dessa tillstånd

Behöver du verkligen ha nedskrivet hur en inflammerad kropp kan kännas och bete sig, jag tror du kan tänka själv där.

Jag antar att det beror på hur pass kraftigt detta inflammationstillstånd blir och vilka organ som påverkas. I de rapporter/artiklar jag har läst är det tydligt att man tror (även om det inte är helt visat) att hovarna är det organ som påverkas först av ett detta tillstånd. Det är då hästen får fång. Hovarna är troligen det organ som av flera olika delvis kända anledningar är känsligast för höga insulinhalter. Därför tycker jag att resonemanget är konstigt.

Det hade inte jag heller förren jag påtalade för en blivande veterinär att W blev så mycket bättre av Cetirizinet, jag gav ju pga pollenallergin han uppvisade förra sommaren och ville mota den och fick samtidigt en positiv reaktion på den fysiska hälsan. Hon tyckte inte alls det var lustigt och förklarade och tack vare det så hamnade så många pusselbitar på plats.

Det ska försvinna om man kan hålla IR i schack eller tvärt om ta bort det som triggar inflammationerna och håll borta IR.
Jag är osäker på vad som är hönan och vad som är ägget ,men det lär man väl kanske få veta nån dag. Tror man måste hitta sin egna väg där på sin egna häst och absolut inte bara hela tiden göra exakt som en veterinär säger eller vad man läser utan att ha läst just då ALLA artiklar som finns att finna vilket känns omöjligt om man vill ha tid med ett liv också. Jag börjar bli mer och mer säker på vad som triggar Ws system.

Har märkt en STOR skillnad både på immunförsvaret som varit helt ur funktion på W under de första åren och rörelsestörningen och muskelproblemen med vad jag stoppar i honom och det handlar inte bara om överintag av mat. I hans fall handlar det även om proteinintaget och det spelar ingen roll om det kommer från grovfoder, kraftfoder med eller utan sockerinblanding.

Han har ätit Cetirizin dagligen sedan juli och fungerar idag med lite andra foderåtgärder som vilken vanlig häst som helst och han är om jag bara sköter maten rätt så rörlig och hans immunförsvar har kommit igång och allt fungerar i hans kropp idag. Förra året märkte jag ju skillnad under den perioden han åt Catirizinet men förstod inte sambandet då för jag inte visste vad jag fick veta i år. För att hjälpa hans kropp att återställa sig så kommer han att få äta tabletterna under iaf ett år för jag tror det tar tid efter så lång tids problem.

Tror som jag skrev tidigare att ur denna ev inflammation så drabbas vissa lättare med fång som inflammatorisk reaktion och andra får mer eller mindre muskel -och ledreaktioner och utifrån detta får man sen behandla.

En fånghäst ställs ofta på vila och en muskelpåverkad kan bli hjälpt av rörelse då musklerna hamnar i kramptillstånd det blir STENHÅRDA och kommer inte loss förren triggersena är väck och rörelse sätts in. Å man kan ju tycka vad man vill om att tvinga sin häst att röra sig i detta tillstånd men när man ser att det hjälper så har iaf inte jag dåligt samvete över mitt val på åtgärder.

Å ju mer man rör på kroppen desto bättre blir ju även immunförsvaret å så är den positiva kedjan igång.

Fasen vad intressant.

På människor finns det ngt "nytt" som kallas för fettreumatism. Det påminner om en IR-häst o dess hårda muskulatur eller om det är fettet som är inblandat.

Min häst hade stora konstiga definierade "muskler" på rumpan o även ner mot låret.

Har ej läst dina länkar, men ska.:bow:

det pågår ju nu forskning på diabetes 2 patienter o iom att ingen diabetspat. blir bra torde man utgår från att nuvarande behandling inte funkar utan tvärtom oftast eskalerar.

motion- om man tittar på Biggest L. ger ju däremot skillnad.

Senast ändrad:

Nu har jag inte så mycket kunskap om IR som jag borde ha, men BÅDA artiklar som du hänvisar till diskuterar även IR och fång. Jag tror fortfarande att TS häst har/har haft fång, även om den kanske också lider av något "annat". Jag är ännu mer övertygad nu när TS pratar om en "IR-rand", som i verkligheten torde vara en fångrand. Tyvärr. I nuläget finns det bara en väg för TS, och det är att åka in med hästen till en större klinik som har erfarenhet av fång och IR. Hästen behöver utredas, röntgas, etc. av en kompetent och uppdaterad veterinär. Allting annat kan bara vara gissningar och inget som gagnar hästen.

KL
Jag är också helt övertygad om att Sanios häst isåfall har både fång och IR. Jag vill erinra mig att sanio skrivit att den haft fång tidigare i trådar, och då varit av åsikten att det går utmärkt att släppa ut sin häst i hagen och att den mår bäst av att röra sig.

Sanio, eftersom du har en tendens vad jag sett att röra till saker och gärna skaffa dina egna teorier om saker och ting som du sen litar blint på, så skulle jag å det starkaste råda dig att åka in till en klinik för utredning en gång för alla, då problemen enligt din beskrivning är återkommande och orsakar stort lidande för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 782
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31