Sv: IR hästar Ni som har... Hjälp
IR hästar tål mer klöver beten än gräs. Då gräs är mer energi. Hela våren gick min häst på klöver bete utan problem.
Rätt men fel anledning =) Klöver är mer energi och proteinrikt än gräs. Däremot, så klöver lagrar inte in fruktan på samma vis som gräs. Så ur den aspekten är klöverbete bättre för IR-hästar. Haken är att få tål det rent hullmässigt, det blir för bra bete och de blir för tjocka.
Klövern ska dock undvikas höst och vinter. Då kan det bli höga stärkelsehalter i klöver, just för att klöver inte lagrar in överskott som fruktan utan just som stärkelse.
När det gäller hö så blir det lika, ett klöverhö/klöversilage som är taget i rätt tid (ej för sent) innehåller oftast mindre socker än ett gräsdito. Dock kan värdena bli på tok för bra per kg foder för hullet på en IR-häst.
Det är inte energin i höet de blir dåliga av (däremot kan de bli feta av det), men halten av socker och stärkelse. En IR-häst ska ha under 10 - 12% socker och stärkelse i sitt hö/silage. Ju lägre dessto bättre. Jag hade klöversilage förra året med underbara 8,8% socker btw =)
De säger att en del hästar går inte ner utan medecin och en del hästar blir JÄTTE smala av sin IR. Alltså har IR inget med fettma att göra. Utan mer som en diabetes avriant. JAg tror att det finns en ärftlig och en de kan få som på människor.
Det finns en viss genetisk disposition vad det verkar ja. STÖRSTA riskfaktorn att utveckla IR är dock fetma. Tyvärr. Sen är inte alla feta hästar IR, och alla smala hästar är inte friska. En smal häst med depåer kan ha IR med.
De går däremot inte ned av just sin IR, tvärtom. Musklerna 'svälter' men kroppsfettet ökar, just pga att insulinkänsligheten inte är normal.
Du nämnde nacken senare, den är det absolut 'värsta' vad gäller fett, fettet där är farligare än fettet som samlas på övriga kroppen. Tyvärr är nacken också det som tycks svårast bli av med. Just för att komma åt fettet i mankammen kan IR-hästar behöva hållas i ett hull som är strax under normalhull, dvs åt det tunnare hållet.
Vad gäller medicinen så som sagt den måste kompletteras med övriga åtgärder. Dvs banta om överviktig, motion och så minimera socker och stärkelse i foderstaten.