IR hästar Ni som har... Hjälp

Sv: IR hästar Ni som har... Hjälp

Jag vill erinra mig att sanio skrivit att den haft fång tidigare i trådar, och då varit av åsikten att det går utmärkt att släppa ut sin häst i hagen och att den mår bäst av att röra sig.

Ibland har den haft fång, och ibland har den haft korsförlamning. Det verkar, tyvärr, som om TS har litat på den veterinär som uttalat sig på det mest fördelaktiga sättet för stunden.

Ibland har den haft fång, och ibland har den haft korsförlamning. Det verkar, tyvärr, som om TS har litat på den veterinär som uttalat sig på det mest fördelaktiga sättet för stunden.

Jag håller med dig. Man får det intrycket bara av att läsa denna tråd.

Jag hoppas verkligen att besöket på Strömsholm på måndag ger ts lite vägledning om vad som är felet med hästen och hur hon ska kunna ge den bästa möjliga vård.

Insulinresistens behöver inte alls betyda slutet för hästen. Men det är viktigt att man tar tag i problemet så tidigt som möjligt.

*KL*

Ang den ev inflammationsdelen, så om jag begript det hela rätt så HAR Sanios häst en fångrand, dvs har haft fång tidigare. Den har nu symptom som kan vara fång, och den är överviktig. Samt misstänkt IR.

Innan man kunnat påvisa att det är inflammation som mår bäst av att hästen rör sig, så är det ju en enorm risk att röra på den, iom att fång inte uteslutits?

Dessutom har Sanio missuppfattat minst delar av veterinärens(?)/klinikens information över telefon, det märks kring medicineringsdelen där h*n uppfattat det som att det finns 'mirakelmedicin' mot IR som gör att de kan leva 'helt som vanligt, gå på bete osv'.

Så, JAG skulle hålla hästen på box tills man kunnat utesluta fång. Speciellt som den i somras hade klara fångsymptom som dock då enligt veterinär nummer X inte var fång utan KF. Hästen blev förvisso bättre av att röra sig - men nu X månader senare har den en fångrand... Dvs det var troligen fång förra svängen med och inte KF, så att hästen tycks bättra av att röra sig är tyvärr inget tecken att gå på för just den hästen.

Sen skulle jag om man har en stor klinik (H-borg) närmare, INTE släpa en misstänkt fånghäst tvärs över landet upp till Strömsholm, utan vända mig till det närmre djursjukhuset. Huvudsaken är ju dock den får en ordentligt undersökning, utredning (+ röntgen) och sen råd utefter det.

Intressant! Berätta gärna mer om hur du fodrar din häst och hur den svarar på det, kanske kan jag hitta något som passar även min.

Kan man ta ett blodprov och se om det är något som går att behandla?
Min lille skrutt har ju oförklarliga problem med rörelserna vid ungefär samma tider varje år (i oktober och i mars), veterinärerna kan inte ens säga att de ser felet men har röntgat hela bakkärran för att få mig att sluta tjata :grin: Som sagt, hittills har vi inte hittat alls vad det kan vara och efter några veckor brukar det bli bättre. Vi har precis kommit ur en sån fas, som i år var ovanligt kort. När jag läste artiklarna och argumenten tänkte jag att det kanske finns ett samband till att han nu har tappat 20 kg och blivit medicinerad för IR i 4 veckor...

Nu har jag inte så mycket kunskap om IR som jag borde ha, men BÅDA artiklar som du hänvisar till diskuterar även IR och fång

Förstår inte behovet att påpeka det självklara, det vore väl jättelustigt om det inte stod nåt om fång i en IR-artikel då just fång ofta är ETT av många symtom.

När det gäller diskussionen gällande TS hästs fång eller icke fång så lägger jag mig inte i, min inblandning i tråden handlar uteslutande om att tala om min erfarenhet och kunskap gällande ett annat symtom som en del inte hört eller trodde fanns med i IR symtombild. Vi har inte sett eller hört alla symtombilder som finns än, det lär komma många fler i framtiden och iom det också många fler åtgärder.

Jag tycker inte alls att IR och fång har framställts som ngt självklart samband i denna tråd. Det är just det jag har reagerat på, tycker att det är mkt tråkigt om ngn användare tar till sig det som kommit fram i denna tråd dvs att en IR häst ska släppas på bete och röra sig så mkt som möjligt om den är halt. Det måste betyda döden för många hästar.

Sedan kan jag förstå att det kan finnas hästar med en annan sjukdomsbild. Jag har förstått att din häst är en av dem och jag hoppas att den kommer att fortsätta att må bra.

Jag hoppas också att ts häst kommer till en veterinär som kan ge den rätt behandling - vad det nu än är som är felet.

Förstår inte behovet att påpeka det självklara, det vore väl jättelustigt om det inte stod nåt om fång i en IR-artikel då just fång ofta är ETT av många symtom.

Möjligtvis självklart för dig, men inte för mig. Och kanske inte för alla andra heller? Det lät, för mig, som du försökte säga att sanios häst troligtvis inte har/haft fång, utan något annat, men det var kanske inte det du menade då? Jag vet inte heller om du har följt sanio i diverse trådar sedan i somras? I så fall skulle du nog hålla med om att det verkar som om hästen har/har haft fång, SPECIELLT med tanke på fångranden som den nu verkar ha. Jag börjar bli mer och mer frustrerad över att läsa om denna häst som, månad efter månad, lider av "vad-det-nu-är" och som inte får den vård den behöver :(:mad:!

Då förstår jag ditt svar. Å nä mitt svar var inte utifrån Sanios hästs fång eller inte utan svaret var endast i form av att det h*n hört av sina vet som h*n använt sig av inte pratar helt strunt.

Jag skiter i och har inget intresse i alla turer ni är insatta i för mig kan hästen ha fång och den kan ha inflammationstillstånd vilket det än är så skall ju hästen utredas och åtgärder sättas in för BÅDA sorternas symtom om jag nu ska tycka nåt i det. Å åtgärderna är olika.

Hoppas att det gick bra igår!
Det hade varit intressant att veta vad veterinärerna på Strömsholm kom fram till även om inte alla provsvar är klara dagen efter besöket.

Hej jag har tagit blodprover på henne igår. Så jag hoppas snart få svar.. Ska ner och rötga henne nästa vecka för att få stopp på allt skit snack.

När Manda fått ett rejält anfall så hon ligger på sidan. Sen går hon upp och vi går ut och går. Då tar det bara några minuter så går hon utan stapplighet. Sen när hon stått några timmar är hon lite stapplig, men på några timmar är det borta.

EN FÅNG HÄST SOM HAR HOVBENSROTIONA får du inte att gå ut och gå. De står på ett vist sätt och de går inte ut och går. De ska stå mjukt och vila.

När jag har röntakt och om det inte finns någon hovbensrotion så ber jag om en ursäkt från er som tjatars så förbanat. Det är 4 olika HÄST vetrinärer som kollat på henne och uteslutit fång.

Men ni som inte ens sett min häst kan ut tala er???? HAde nog inte varit så kaxig när jag inte ens sett hästen det i fråga handlar om.

Min häst har inte varit dålig sen i sommras. Hon har fått 4 anfall i mellan dessa har hon varit helt bra och blivit riden mm utan problem. Hon har varit pigg och velat vara ute längre och vill inte gå hem till sina kompiar.

Nu åkte hon på en hov böld. IR hästar får jätte lätt hovbölder. Den har kommit ut i kronranden nu säger vetrinären. Så på Onsdag drar vi igång och tränar på marken. Efter röntgen ska jag börja rida.

Slöinge kan inte testa för IR så jag är glad att jag inte åkte dit. Hon mår bättre hemma. Stor risk hon hade regareat på hö eller annat foder där nere. Så jag behåller henne på det nya stallet där jag kan se när anfallen är på gång. Det ser inte personer som känner henne.

Då måste hon gå ut och gå med en gång och röra sej för att anfallet ska bli mindre.

Vi kom aldrig iväg till slöinge pga av att hon fick ett nytta anfall. Råkat äta det höt hon reagera på. Slöinge kunde som sagt inte ta de prover som behövdes så de behövdes ändå skickas. de kunde inte ta de i slutet på förra veckan för det får inte bli liggande över helgen på posten då det blir förstört. Därför så tog vi prov igår och nu väntar vi på svar.

Hon mår helt bra förutom hovbölden.

Intressant! Berätta gärna mer om hur du fodrar din häst och hur den svarar på det, kanske kan jag hitta något som passar även min.

Kan man ta ett blodprov och se om det är något som går att behandla?
Min lille skrutt har ju oförklarliga problem med rörelserna vid ungefär samma tider varje år (i oktober och i mars), veterinärerna kan inte ens säga att de ser felet men har röntgat hela bakkärran för att få mig att sluta tjata :grin: Som sagt, hittills har vi inte hittat alls vad det kan vara och efter några veckor brukar det bli bättre. Vi har precis kommit ur en sån fas, som i år var ovanligt kort. När jag läste artiklarna och argumenten tänkte jag att det kanske finns ett samband till att han nu har tappat 20 kg och blivit medicinerad för IR i 4 veckor...

Tycker dte låter IR så det sjunger om det. ska också röntga min häst, för att få stopp på skit snacken här inne.

Å vad glad jag blir av att höra att din medecin funkar och hon gått ner 20 kg :laugh:

Min häst har endast gått på hö. Hon har reagerat på havre, frost och för bra hö. (Hon fick endast 2 nävar havre en gång) Jag har inget kraftfoder.
IR hästar tål mer klöver beten än gräs. Då gräs är mer energi. Hela våren gick min häst på klöver bete utan problem.

Det var när jag fick in ett hö med mycket energi som hon blev dålig.

De säger att en del hästar går inte ner utan medecin och en del hästar blir JÄTTE smala av sin IR. Alltså har IR inget med fettma att göra. Utan mer som en diabetes avriant. JAg tror att det finns en ärftlig och en de kan få som på människor.

Jag pratade med en person som hade en häst från samma far som min och hon upplevde att den också var jätte kännslig för vissa foder mm.

Min häst hade sina första anfall som 6 åring och det var hos de som ägde henne efter uppfödare. Sen har hon haft anfall hos den tidgare ägaren några gånger och nu hos mej. Hos den tidgare ägaren gick hon inte på bete och på hö som var tagit på en äng som ej var gödslad.
Nacken var kvar ändå. Så troligen var hon kännslig även då.

För mej känns det som hon alltid kommer få gå med sin medecin.. Men man får ta blodprov senare igen och se vad svaren blir.

Hej jag har tagit blodprover på henne igår.

Vad tog ni för prover? Fasteprov för insulin och glukos? (De ska fasta minst 6 h, sen tar man ett vanligt blodprov, centrifugerar och sen skickar man iväg provet)

EN FÅNG HÄST SOM HAR HOVBENSROTIONA får du inte att gå ut och gå. De står på ett vist sätt och de går inte ut och går. De ska stå mjukt och vila.

Nu kan de ha fång UTAN att få rotationer/sänkningar. Men, olika hästar är olika smärttåliga. Det är helt rätt att de inte ska gå ut och gå alls om de har sänkning/rotation. Men man kan inte gå på om de VILL och/eller KAN gå.

Mitt sto med lindriga rotationer var inte ens halt. Hennes fånganfall var så extremt milt att vi höll på att missa det, och de små symptomen var borta till dagen efter.

Ponnyn med extrema sänkningar/rotationer, han stapplade, men han gick och det gärna, och det gick bättre när han gått några steg. Han gick för egen maskin ut när han skulle tas bort. Stapplade rejält första 2-3 metrarna, sen stapplig men gick för egen maskin, otroligt nog piggt och med öronen spetsade, och ökade farten när han kom ut på stallplanen. Han hade sådana sänkn/rotationer att hovbenet fick sulan att bukta.

Sen, din dam behöver inte ha rotationer eller sänkningar på rtg. Det har ingen sagt hon har vad jag vet (men hon kan). De kan ju dessvärre ha fång utan minsta rotation. Och du har ju själv sagt hon har en fångrand, så fång har hon ju haft.

Nu åkte hon på en hov böld. IR hästar får jätte lätt hovbölder. Den har kommit ut i kronranden nu säger vetrinären. Så på Onsdag drar vi igång och tränar på marken. Efter röntgen ska jag börja rida
.

Fånghästar får lätt/are hovbölder. IR ger inte enligt den forskning som finns idag hovbölder. Däremot fång.

Hoppas på att du får något svar av blodprovet.

Hade velat ha en sån där till männsikor så man kan ta socker med. Men de har ju inga fingrar att sticka i. SÅ vet inte hur man skulle göra. Man får helt enkelt ge medecin ett tag sluta några veckor och ta ett nytt prov och se om hon behöver den jämt..

Vill inte hon ska bli dålig igen och nu vill vi komma igång med ridning och träning på allvar...

IR hästar tål mer klöver beten än gräs. Då gräs är mer energi. Hela våren gick min häst på klöver bete utan problem.

Rätt men fel anledning =) Klöver är mer energi och proteinrikt än gräs. Däremot, så klöver lagrar inte in fruktan på samma vis som gräs. Så ur den aspekten är klöverbete bättre för IR-hästar. Haken är att få tål det rent hullmässigt, det blir för bra bete och de blir för tjocka.

Klövern ska dock undvikas höst och vinter. Då kan det bli höga stärkelsehalter i klöver, just för att klöver inte lagrar in överskott som fruktan utan just som stärkelse.

När det gäller hö så blir det lika, ett klöverhö/klöversilage som är taget i rätt tid (ej för sent) innehåller oftast mindre socker än ett gräsdito. Dock kan värdena bli på tok för bra per kg foder för hullet på en IR-häst.

Det är inte energin i höet de blir dåliga av (däremot kan de bli feta av det), men halten av socker och stärkelse. En IR-häst ska ha under 10 - 12% socker och stärkelse i sitt hö/silage. Ju lägre dessto bättre. Jag hade klöversilage förra året med underbara 8,8% socker btw =)

De säger att en del hästar går inte ner utan medecin och en del hästar blir JÄTTE smala av sin IR. Alltså har IR inget med fettma att göra. Utan mer som en diabetes avriant. JAg tror att det finns en ärftlig och en de kan få som på människor.

Det finns en viss genetisk disposition vad det verkar ja. STÖRSTA riskfaktorn att utveckla IR är dock fetma. Tyvärr. Sen är inte alla feta hästar IR, och alla smala hästar är inte friska. En smal häst med depåer kan ha IR med.
De går däremot inte ned av just sin IR, tvärtom. Musklerna 'svälter' men kroppsfettet ökar, just pga att insulinkänsligheten inte är normal.

Du nämnde nacken senare, den är det absolut 'värsta' vad gäller fett, fettet där är farligare än fettet som samlas på övriga kroppen. Tyvärr är nacken också det som tycks svårast bli av med. Just för att komma åt fettet i mankammen kan IR-hästar behöva hållas i ett hull som är strax under normalhull, dvs åt det tunnare hållet.

Vad gäller medicinen så som sagt den måste kompletteras med övriga åtgärder. Dvs banta om överviktig, motion och så minimera socker och stärkelse i foderstaten.

Hade velat ha en sån där till männsikor så man kan ta socker med. Men de har ju inga fingrar att sticka i. SÅ vet inte hur man skulle göra. Man får helt enkelt ge medecin ett tag sluta några veckor och ta ett nytt prov och se om hon behöver den jämt..

Vill inte hon ska bli dålig igen och nu vill vi komma igång med ridning och träning på allvar...

Det är inte sockret som är det mest avslöjande. De flesta IR-hästar klarar att kompensera och hålla sitt blodsocker på en normal nivå, även om insulinet är för högt. Så de flesta (inte alla) har normala blodsockernivåer.

Du verkar inte kunna så mycket om IR då det jag läst från USA så har även IR hästar en viss IR rand som syns på hoven som inte behöva betyda fång..

En insulin rand, bevis på brist på insulin i kroppen.
Min häst hade en likdan rand. Om du nu är så på läst som du säger att du är, är det konstigt att du missat denna fackta så extremt mycket.

Tror inte riktigt på det du skriver om hästar som haft extrema hovbens rotioner och att de går ändå. Konstigt att mina hästvetrinärer (de duktigaste i området) säger att de inte gärna går.

Men som du säger du vet bäst än mina vetrinärer. Men jag som själv gått djursjukvårds kursen 200p och läst häst i 3 år. Vet att man ska lysssna på det vetrinärerna säger..

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 782
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31