Ipo - Piru?

Och_Aye

Trådstartare
Hjälp den oinsatta!

om man skulle vara intresserad av IPO, vart vänder man sig?
(i göteborg?)

Hur går det till?
Det enda jag vet om ipo är att det ingår skydd, lydnad och spår.

Om det står såhär i ett hundnamn; IPO/BHPI IPOI IPOII IPOIII.
Tävlar den klass tre då? Eller? hur många klasser finns det?

Förklara! :)

Sv: Ipo - Piru?

Hjälp den oinsatta!

om man skulle vara intresserad av IPO, vart vänder man sig?
(i göteborg?)

Hur går det till?
Det enda jag vet om ipo är att det ingår skydd, lydnad och spår.

Om det står såhär i ett hundnamn; IPO/BHPI IPOI IPOII IPOIII.
Tävlar den klass tre då? Eller? hur många klasser finns det?

Förklara! :)

Ja du runt Göteborg finns det massor med bra ställen de allra flesta SM guld kommer bla från de distriktet. Sen gäller det väl bara o hitta en bra grupp. Jag vet ju själv vart jag skulle söka mig. Men det är viktigt att man känner att man passar in i sin grupp.

Hur det går till, vet jag inte hur du menar om det är på tävling eller träning formulera gärna nåt mer.

IPO är för samtliga brukshundraser BHP endast Schäfer Schh Är Tysklands motsvarighet mot BHP.

Sen är det klass I-III

Ahh, då kanske man skulle ta sig ett kik någongång.

Jag är lite intresserad av att veta hur träning går till - när man börjar och med vad, ska hunden kunna något speciellt? Någon speciell ålder? Vad är det egentligen som ingår i själva skyddsdelen osv?

Jag vet inte om jag missförstod dig; är BHP endast för schäfer?
Hunde jag syftar på är ju ingen schäfer? Kanske missuppfattade dig alldeles?

Ahh, då kanske man skulle ta sig ett kik någongång.

Jag är lite intresserad av att veta hur träning går till - när man börjar och med vad, ska hunden kunna något speciellt? Någon speciell ålder? Vad är det egentligen som ingår i själva skyddsdelen osv?

Jag vet inte om jag missförstod dig; är BHP endast för schäfer?
Hunde jag syftar på är ju ingen schäfer? Kanske missuppfattade dig alldeles?

Då får du köra IPO inte BHP.

Ja du man börjar lära hunden söka bytet sen lär man dom noga o bita hårt o fast. majoriteten av alla hundar i dag har inte det naturliga djupa betten, vilket är ett måste får o få bra poäng. Sen är det ju som med alla skydd, Bita släppa bevaka. Svårt o skriva hur man träna alla är ju olika.

Ålder så ung som möjligt helst 8-10v

Men det hunden ska ha med sig är ju en förutstättning att bli skyddshund vilket är en stor kamp- försvars- och skyddsdrift, vara godmodig och nervstark för att kunna styra
sina anlag.

Okej, fast om det står BHP i hundens stamtavla trots att det inte är någon schäfer?

Attans, min valp är redan 5 månader!

Det låter ju rätt spännande iallafall, hade varit kul att kika på någon tävling eller liknande! :)

Okej, fast om det står BHP i hundens stamtavla trots att det inte är någon schäfer?

Attans, min valp är redan 5 månader!

Det låter ju rätt spännande iallafall, hade varit kul att kika på någon tävling eller liknande! :)

Då står det fel kan bara vara IPO står så i min stamtavla på IPOI an jag gjorde.

5månader är ingen katastrof men det är dax o komma igång nu med spår o bit arbete lydigheten är ingen fara med.

Okejrå!

Vi har börjat med både spår och lydnad, fast det är väl inte riktigt samma moment i vanlig lydnad som i ipo-lydnaden?

Vi har bara kommit igång med fria följet, ingångar, backande vid sidan och spårapporten.

Spåret går... sådär. :angel:
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med honom, bc'n har liksom alltid kunnat känns det som, även om det inte är så.

Jag funderar på matspår för att slippa få honom lika vild som bcn, men finns inte risken att hunden blir för långsam då? Eller?
Han skulle ju gå igenom eld för en torrfoderkula, så det kanske inte är helt dumt?

Åh, tack! :)

Blir man helt ihjälmobbad om man kommer som en ganska ung tjej med en grönis? :angel:

Fritt följ redan o han är bara 5mån???

åk du till ett Og o få hjälp med både spår o lydnads biten.

jag körde Jääkäri i lydighet första gången vid 9mån bara naturliga saker innan dess så¨som bita och spåra.

Ja, med fritt följ menar jag frivlliga ingångar och framåt i ett-två steg.
Givetvis ingen flaschigt 2-minuters program! :)

Vi har mest lagt krut på uppletande, föremålsintresse, miljöträning och diverse utflykter.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 585
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 198
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 380
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Hej alla hundtokiga människor! Jag och sambon är i valptankar och schäfern har alltid varit min favoritras och efter att exet hade två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 647
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka