IPO/BHP eller svenskskydd

D

Dean

Är det någon mer här som sysslar med denna gren?

Vad har ni för hund?
Hur långt har ni kommit i träningen/tävling?

Sv: IPO/BHP eller svenskskydd

Dean skrev:
Är det någon mer här som sysslar med denna gren?

Vad har ni för hund?
Hur långt har ni kommit i träningen/tävling?

Jag skulle jättegärna vilja börja träna min RR, men har bestämt mig för att avvakta tills han är röntgad och ev. har gjort MH-test. Däremot brukar jag få vara figge när mina kollegor tränar. :)

Jag tycker absolut du ska testa om det går med din RR. Det var ju som jag skrev i PM:et att de inte är de enklaste att köra med, men varför inte testa.

Min RR är värdelös i skyddet :crazy: Nu kör jag med rottisarna istället, det händer lite mer då om man säger så ;)

Vår Malle och sista Schäfer användes till IPO. Mallen även i svenskskydd, inför tjänstehunds-framtiden.

Schäfern gick IPO III och BHP I med vinster och placeringar, dock innan han flyttade till oss från Danmark. Han tävlades aldrig hos oss (Pappa och han kom inte direkt överens om vi säger så) men tränades på nivå mellan I-III. Han köptes för att vi skulle lära oss mer, så det avancerades hela tiden i träningen.

Mallen tävlades aldrig, men träningsmässigt sett låg han på IPO II i nivå.

Har en schäfertik på 9 månader.

Har tänkt att köra IPO med henne, har än så länge bara
tränat med trasa, alltså stått "stolpe" med en figge som har trasan
i en lina, samt lite rofas. Hon går i gång ENORMT lätt och snabbt,
biter bra, och håller fast.

Håller just nu mest på med lydnads och spår-biten på henne.

Kommer nog inte att göra så mycket mer med själva skyddsbiten förrens hon är röntgad.

Har även en snart fyra-årig schäferhane som ska starta BSL till hösten, kör inget skydd med han så han "låser upp sig" och inte vill
släppa föremål.. han är tränad i räddningssök förut.
Han blev korad förra veckan också ;)

Förresten så har jag hört namnet på din sambos hundverksamhet
( jag tror att det är du som är sambo med honom ??)
i vår nystartade ortsgrupp, de talade om eventuella tränare
osv.. :)

Din 9månaders råkar inte komma från en uppfödare i Göteborg?

Vi har en 9mån Schäfer hane. Han går grymt bra i både skydd och lydnad. Vi har kört in grunderna med honom och han gör riktigt fins passivitetssläppanden och anskällningar redan nu :) En otroligt rolig hund att köra med. Han går inte igång, han är igång hela jäkla tiden ;)

Nä, den gör ju inte det men det vet du ju nu redan.. :)

Min är också sådan som hitills visat sig vara bra, hon är snabb,
har ett enormt föremålsintresse. När hon var yngre så var hon
i gång hela tiden, skulle jobba jämt, något var tvungen att hända tyckte hon men nu har hon lätt att även slappna av när hon ska :smirk:
Hon är även väldigt lättlärd i lydnaden, och vill verkligen jobba!

Det ska bli kul att se hur hon utvecklas :)

Vi kanske ses då framöver du och jag, vore kul!

Ja det gör vi säkert, men det är sambon som kör honom.
Jag kommer bara agera "cheerleader" vid sidan om :D

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
560
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 742
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka