iPhone - sommartid

Guldaskig

Trådstartare
Jag ska jobba imorgon och måste gå upp 05.20 men eftersom vi ställer om till sommartid och jag absolut inte får komma för sent undrar jag om telefonen kommer ställa om sig själv och jag kommer vakna i rätt tid? Har en iphone 5s om det har någon betydelse.

Sv: iPhone - sommartid

Inställningar -> Allmänt -> Datum och tid -> Välj tidzon och ställ in automatiskt! :D Så ska det lösa sig själv.

Själv är jag dock överparanoid när det gäller tider. Så jag hade nog ställt in en "analog" klocka på ringning för att vara på säkra sidan.

Den är inställd så men jag blir nojjig :D Har ingen vanlig klocka att säkra upp med så jag får väl hoppas att det fungerar som det ska.

Jag har en iphone 5 som har ställt om sig själv tidigare gånger. Är också som föregående talare helt manisk på klockan typ så jag brukar ha en nödlösning så jag vet att det blir rätt ifall den skulle sluta fixa det själv :D

Som dom andra säger så ska iPhonen ställa om sig själv (om det är inställt), men det har ju kommit uppdateringarna ganska nyligen och det har ju hänt förut att de blivit totalt förvirrade vid tidsomställningar ;)

Jag brukar ha backup om jag ska upp tidigt morgonen efter tidsomställning

Den ska ju som sagt ställa om, om det är inställt, men har man ingen möjlighet till backup och är orolig kan man ju alltid stänga av den automatiska tidsomställningen och ställa om manuellt. :)

Det låter väl ganska logiskt så ja, skulle tro det. Med den metoden är ju åtminstone fördelen att man inte försover sig om det inte funkar. ;)

Jag tänkte precis starta en tråd i samma ämne! Måste vakna klockan nio imorgon till jobbet. Hur är jag säker på att telefonen visar rätt? Om jag stänger av tidszon så kanske den ändå ställer om sig.. *nojig* Funderade på att ställa om väggklockan vid sängen till sommartid, och sen ställa två larm. Ett åtta, och ett nio. Om telefonen ringer "åtta" och väggklockan visar nio så går jag upp, men om väggklockan visar åtta den med så somnar jag om en timme. Tänker jag rätt eller har jag snurrat till det?

Denna har varit min räddare i nöden när jag glömt laddaren på jobbet och inte har någon annan väckarklocka..(och bor helt själv..)

Min gör det automatiskt, upptäckte detta ;)

För 1 1/2 år sen när det blev vintertid så skulle jag börja jobba klockan 07.00. Ändrade klockan en timme bakåt på mobilen innan jag la mig så att jag inte skulle försova mig. Åker glatt till jobbet, noterar lite svagt att bilen står på 05.30 (tar 20 minuter till jobbet) men tänkte att den nog blivit knäpp. Byter om på jobbet, och går in på min avdelning. Det första jag ser är klockan som visar 05.55, och nattpersonalen bekräftar att jag lyckas med bedriften att komma till jobbet 1 timme tidigare. Så fick sova en stund i personalsoffan :p

Hade det varit inför vintertid och du ändrade bakåt borde du ha kommit försent, det lär ha handlat om sommartid då också? ;)

Fast nej? Vintertid ställer man ju tillbaka klockan. Om hon ställde tillbaka klockan först själv och sedan gjorde mobilen det en gång till så kommer hon ju en timme före hon börjar.
Det är inför sommartid som man oftast kommer försent då man ställer fram klockan.

Nej, ställer man fram klockan en timme för mycket blir den klockan en timme före, alltså är den klockan åtta när klockan egentligen är sju. Börjar man klockan åtta kommer man då till jobbet klockan sju istället = en timme för tidigt. Skulle man inte ställa om klockan alls (som TS "problem" handlade om) så kommer man försent för att klockan då är nio när ens egen är åtta. :)

Men det stämmer ju att det är inför sommartid man ofta kommer för sent, men det är ju om man glömmer ställa om klockan, inte om man ställer fram den två timmar.

Senast ändrad:

Men hon skrev ju att hon ändrade tiden bakåt inte framåt?
Då blir den ju 06.00 istället för 07.00. Och då kommer man ju en timme försent.
Eller har jag missat något?

Hon skrev att hon kom en timme för tidigt, för att det blev dubbla timmar ändrade, alltså måste det ha handlat om två timmar framåt (=till sommartid), annars hade hon ju kommit en timme för sent...

Jag gjorde som du föreslog, stängde av den automatiska omställningen och ställde om den manuellt men resultatet av detta var att telefonen ändå ändrade till sommartid. Så jag vaknade två timmar för tidigt :p :D

Haha meh, dålig stil av telefonen! Jag har visserligen inte testat det på min iPhone, men det borde ju funka så. Min Xperia fungerade det utmärkt med, ännu en punkt där iPhone ligger i lä alltså... :devil:

Tänkte också starta en liknande tråd, men du hann före...
Men glömde ändå kolla tel innan jag la mej och kom på det direkt när jag vakna...
Så det blev att surfa nätet å se vad klockan va ;) Nu hade min ställt om sej ordentligt så allt blev rätt (Iphone 4) ... =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
652
Senast: Whoever
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
294
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 158
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar