Invertsåpa - vad är det?

cristobal

Trådstartare
Såg i en hästbok i ett väntrum att man rekommenderade invertsåpa i st f jodopax till småsår och liknande.
Men vad är det för något?

Sv: Invertsåpa - vad är det?

Ingen som har en susning?
Det lät så bra, det skulle bildas en hinna av denna invertsåpa.
Googlingen gav ineg t vidare resultat...

Jag känner inte till ngt desinfektionsmedel som idag är baserat på invertsåpa.
Tidigare var desivon det.
PL

Desivon är väl klorhexidin?

Det kan man köpa på apoteket, med eller utan sprit. Fast till småsår är det bäst utan sprit.

Det måste vara en gammal eller konstig bok. Sen många år avråder man från invertsåpor vid sårvård. De underhåller såren visade det sig så det läkte sämre. Därför byttes innehållet i desivon ut t ex. HH

Jag undrar fortfarande efter att ha läst tråden sedan den började vad det är för något.
Till HH jag har försökt att skicka pm till dig om ngt annat.

Senast ändrad:

Invertsåpa är/var bl.a. Desivon.. Jag tvättar alltid småsår med isoton, 0.9%-ig koksaltlösning. Finns att köpa på Apoteket i form av små (inte mini) flaskor på gissningsvis ca 20 - 30 ml., vilka vanligtvis används för ögonsköljning. Sedan brukar jag spraya en liten skvätt IODVET på såret. IODVET är en jodopaxlösning på sprayflaska som finns i välsorterade hästsportbutiker. Per liter blir den ganska dyr, men fördelen är att den har en lång hållbarhet, vilket inte "självblandad" Jodopaxlösning har. Dessutom är den ju löjligt lätt att applicera.
//Ulv

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: jennylu
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka