Sv: Inventering retar hästägare
*KL*
Först en fråga som hör hit - om man inte är hemma, får djurskyddsinspektören gå in i stallar etc då vid inventeringarna? *nyfiken*
Kommunen här har också påbörjat hästinventering, men inte hittat hit än. År 2000 bodde jag dock i Gävle och de hade hästinventering. Det var två olika inspektörer, och de två var som natt och dag. Den ena hade tumstocken i ena handen och regelboken i den andra. Den andra inspektören hade det sunda förnuftet först.
Mitt stall saknade 2 cm i takhöjd och 1½ cm på en boxvägg. Det mättes inte ens. Däremot fick jag påpekande om att det var för glest mellan ventilationsplankorna i dörren, jag fick inte ha kvar upphängningskroken för hönätet och jag fick nedslag på en oskyddad elledning i tak. I övrigt var det inget att anmärka på. besöket tog 10 minuter, inget mättes och 8 av de 10 minutrarna gick åt att beundra hagarna. På pappret står t ex att hästarna är i gott hull och hovvården är skött. Hur man nu kan se det på femtio meters håll, med täckade hästar som gick i snö upp till knäna
Nu var de i gott hul (läs överhull) och hade välskötta hovar iofs, men inte såg inspektören det. Dessutom så den där oskyddade elledningen..den ledde fram till en lampa med plastglas men utan skyddsgaller. Lampan satt några cm lägre än ledningen. Lampan fick ingen anmärkning..
Så nog är det svårt att begripa sig på hur de resonerar ibland.
MEN, jag tycker hästinventeringarna är BRA! T ex så bonden i byn fick stränga order om att genast ändra miljön för sin ardenner. Den stod i svinstallet, och hade så lågt i tak att öronspetsarna tog i taket när den stod med huvudet normalt. Jag hade bara träffat hästen i hagen innan, och den var välryktad, i gott hull och såg välmående ut överlag. Så han hade aldrig åkt på en anmälan eller liknande, och det hade antagligen aldrig uppmärksammats hur hästen bodde på nätterna om det inte varit inventering.
Sen, andra bonden i byn fick ombyggnadskrav på stallet då det saknades 5 centimeter i stallhöjd. han avlivade hästen en vecka senare, för som han sa (med ganska tjock röst, tror han var nära tårarna) att 'jag kan ju inte bygga om för 30 000 kr åt en 32 år gammal häst, det hade de väl kunnat förstå?'. Och jag kan ju inte annat än instämma. Hästen var utflugna dotterns häst, 32 år gammal och gick som gårdshäst. Sköttes väl, fodrades väl, pysslades om etc. Och inga anmärkningar på skötsel, miljö etc - förutom 5 cm för lite i takhöjd..
Så, jag välkomnar inventeringen här med, och de får gärna komma hit..trots att jag vet att jag kommer få anmärkning på en sak
Men jag vill gärna vara HÄR när de kommer och höra vad de säger och så, därför jag undrar om de får gå in om ingen är hemma?