Inventering retar hästägare

Sv: Inventering retar hästägare

I Österåkers kommun så har vi fått en vettig och kunnig inspektör, äntligen:bow: Tidigare har man godkänt vad som helst men nu är det en HÄST kunnig person som kollar. Det tycker jag är bra. Jag har haft kontroll hur jag har hingstarna för att få mitt §16 tillstånd. Det är nog många hingstar som skulle må bättre av en kontroll än ingen kontroll alls. Tips o ideer som underlättar för alla djurens välbefinnande. I förra stallet hade jag 2.17 som högsta punkt och fick dispans då jag på den tiden hade små ponnier men jag måste erkänna att luften var inte den bästa trots trumma i taket och ventilation i dörrarna. Nu står jag i ett stall med höööögt i tak + ventilations trummor och insläpp. Hästarna har det mycket bättre.

När jag har varit i Uppland och titatt på hästar med mina kamrater så har vi allt för ofta stött på låga takhöjder, ganska ofta så lågt att hästarna inte kunna höja upp huvudet och dörrhål som varit 15 cm högre än hästens manke. Visst har dessa hästar varit välskötta men det är ändå inte en bra miljö för en häst att bo i.

Varför skylls allt på Djurskyddsmydigheterna? Jordbruksverket hade också regler när de höll i det.

Svar till Thesen:

Givetvis är det möjligt att se hur en häst mår! En häst är en levande individ och talar med kroppsspråk. Om inte annat, om man inte kan läsa hästars språk, är det ett faktum att hästar ofta får magsår, beteendestörningar, tappar i hull, får sämre hov- och mankvalitet etc etc vid dålig djurhållning. Det tar kanske lite längre tid, men det är inte precis omöjligt och inget argument för att man fokuserar på centimetrar istället för hästen´ioch helheten i miljön.

Sedan har du korrekt beskrivit att hästen är formbar - det är förutsättningen för att vi ska kunna tämja den och hålla den i boxar över huvud taget.

den som har stall, byggt stall etc vet att det ibland blir så att en centimeter på fel sida dömer ut ett helt stall oavsett hur bra hästhållning man har. Medan ett 90-hästarsstall där ingen får gå ut på hela dagen räknas som godkänd hästhållning. Vari ligger logiken? Och sedan är spiltor idag godkända fortfarande (finns förslag på att inte tillåta nybyggnationer med detta - men det är tillåtet) vilket är detsamma som en för liten box eftersom hästen inte kan vända sig.

Om vi ska dra det till det extrema borde inte någon får ha sin häst i stall i enstaka boxar över huvud taget. hästen är ett flockdjur och ska vistas i flock. Se senaste danska veterinärrapporter - som anger att det inte spelar någon roll om vi ökar boxytan - hästar trivs bäst i flock i lösdrift i vilket fall som helst!

Och sedan kan man lätt säga att en inspektör har SKYLDIGHET att komma ut och titta på alla anmälningar. men det finns också en verklighet med begränsade resurser - en inspektör klarar inte detta med allt annat som ska skrivas, ordnas och inspekteras. Det tog 8 år för värmdö att rädda hundratalet hundar (hur många dog på vägen???) . man måste ge dem förutsättningar att göra ett bra jobb också - de har inte obegränsat med arbetstid och timmar på dygnet. och det tycker inte jag att man gör när man ger dem uppgifter som tar bort det väsentliga:
- att röra sig ute i stallarna, diskutera och prata med djurägare och se till att djurhållningen i kommunen är god - för djuren, inte för paragrafryttarna. Och framför allt - att skapa en kommunikation för att lösa problemen innan de blir för stora!

måste gära ett inlägg angående det sist skrivna inlägget (eller som är det sist skrivna i skrivande stund..)

jag tycker att det är på tiden att man till fullo tar tag i hästhållningen och vårat sätt att ta hand om våra fyrbenta hänner.
som du nämnde är det - enligt dansk forskarapport- att hästar mår bäst i flock och i lösdrift.

det glädjer mig att detta är på frammarch!

tycker att det är dagt att ge våra domectiserade hästar ett lite mer naturligt liv.
:idea:

då kan man inte klaga på dålig luft - eller alltför trångt
(såvida man inte har en hage på 3*3m som en flock (minst 4 hästar) ska dela på.

läste om ett "fall" där de hade för lite mark och tipsade om att man kunde bygga mer bättre hagar - med passager, olika material och likande.
superbra idé!

:bump:

*KL*

Först en fråga som hör hit - om man inte är hemma, får djurskyddsinspektören gå in i stallar etc då vid inventeringarna? *nyfiken*

Kommunen här har också påbörjat hästinventering, men inte hittat hit än. År 2000 bodde jag dock i Gävle och de hade hästinventering. Det var två olika inspektörer, och de två var som natt och dag. Den ena hade tumstocken i ena handen och regelboken i den andra. Den andra inspektören hade det sunda förnuftet först.

Mitt stall saknade 2 cm i takhöjd och 1½ cm på en boxvägg. Det mättes inte ens. Däremot fick jag påpekande om att det var för glest mellan ventilationsplankorna i dörren, jag fick inte ha kvar upphängningskroken för hönätet och jag fick nedslag på en oskyddad elledning i tak. I övrigt var det inget att anmärka på. besöket tog 10 minuter, inget mättes och 8 av de 10 minutrarna gick åt att beundra hagarna. På pappret står t ex att hästarna är i gott hull och hovvården är skött. Hur man nu kan se det på femtio meters håll, med täckade hästar som gick i snö upp till knäna :angel: Nu var de i gott hul (läs överhull) och hade välskötta hovar iofs, men inte såg inspektören det. Dessutom så den där oskyddade elledningen..den ledde fram till en lampa med plastglas men utan skyddsgaller. Lampan satt några cm lägre än ledningen. Lampan fick ingen anmärkning..

Så nog är det svårt att begripa sig på hur de resonerar ibland.

MEN, jag tycker hästinventeringarna är BRA! T ex så bonden i byn fick stränga order om att genast ändra miljön för sin ardenner. Den stod i svinstallet, och hade så lågt i tak att öronspetsarna tog i taket när den stod med huvudet normalt. Jag hade bara träffat hästen i hagen innan, och den var välryktad, i gott hull och såg välmående ut överlag. Så han hade aldrig åkt på en anmälan eller liknande, och det hade antagligen aldrig uppmärksammats hur hästen bodde på nätterna om det inte varit inventering.

Sen, andra bonden i byn fick ombyggnadskrav på stallet då det saknades 5 centimeter i stallhöjd. han avlivade hästen en vecka senare, för som han sa (med ganska tjock röst, tror han var nära tårarna) att 'jag kan ju inte bygga om för 30 000 kr åt en 32 år gammal häst, det hade de väl kunnat förstå?'. Och jag kan ju inte annat än instämma. Hästen var utflugna dotterns häst, 32 år gammal och gick som gårdshäst. Sköttes väl, fodrades väl, pysslades om etc. Och inga anmärkningar på skötsel, miljö etc - förutom 5 cm för lite i takhöjd..

Så, jag välkomnar inventeringen här med, och de får gärna komma hit..trots att jag vet att jag kommer få anmärkning på en sak :crazy: Men jag vill gärna vara HÄR när de kommer och höra vad de säger och så, därför jag undrar om de får gå in om ingen är hemma?

När ska dessa inspektörer lära sig att se till hästhållningen och inte till lokalen? Hästar som står i ett gammalt stall med lite för låg takhöjd men som har en daglig utevistelse från 7 till 22 tillsammans med andra hästar och med mat, mår mycket bättre än hästar som bor i ett stall med "lagliga" mått men som spenderar ca 2 tim ute i en liten hage ensam, för att ägaren är rädd att den ska skada sig eller bli smutsig?

Är det djurvänligt att låta hästar stå i spilta, där de inte kan röra sig hur de vill? Varför är det ens tillåtet? Är det djurvänligt att behöva avliva hästen pga centrimetrar? Varför går de på små privata stall som oftast inte drivs i något vinstintresse?

Mitt stall har för låg takhöjd men jag tänker inte göra något åt det, för hästarna mår bra och trivs pga av mitt sätt att sköta dem. Alla är glada och sociala varelser trots takhöjden!

Om man bygger ett nytt stall så är det väl självklart att man gör det så bra det går. Varför stoppa vid 2,50 m i takhöjd? Ska vi prata om luftkvailitet i ett stall så blir det ännu bättre vid 4 m. men det hjälper ju inte om häststackaren ändå bara får vara ute 2 tim i en liten hage ensam.

Kontrollera hästhållningen i första hand och hästarnas kondition. Har man byggt bort hästarnas möjlighet att få vara hästar dvs flockdjur, pga att det inte finns tillräcklig markyta för det, så är det ett mycket allvarligare problem än att takhöjden är lite för låg!

Jag tycker att man ska avkräva en inspektion av en veterinär innan man följer de oftast vansinniga anmärkningar med påföljande krav, som dessa paragraf-ridande inspektörer skriver. De har ofta en förmåga att "sila mygg och svälja elefanter". Det är väl ändå veterinärerna som ger någon djurförbud pga av vanskötsel. Några centrimetrar är inte mycket kan man tycka, men det kostar lika mycket som några metrar att åtgärda.

Det kanske är dags att börja reagera kollektivt på denna dumhet som styr i landet pga av dålig kunskap. Vad kan Ridsportförbundet göra? Vad kan LRF göra? Vad kan Sveriges veterinärer göra? Kan vi kräva en "körkort" av inspektörerna som visar att de har kunskap att utföra sitt arbete? Det är ju faktiskt våra skattepengar som går till att avlöna dessa inkompetenta kommunalanställda.

:mad:

:bow: :bow: :bow:

Precis!

Men vi får väl alla se om det blir ngn ändring angående DSM nu när väljarna sa sitt...om dom klarar av att hålla sitt "vallöfte" ...

*KL*

Först en fråga som hör hit - om man inte är hemma, får djurskyddsinspektören gå in i stallar etc då vid inventeringarna? *nyfiken*

Kommunen här har också påbörjat hästinventering, men inte hittat hit än. År 2000 bodde jag dock i Gävle och de hade hästinventering. Det var två olika inspektörer, och de två var som natt och dag. Den ena hade tumstocken i ena handen och regelboken i den andra. Den andra inspektören hade det sunda förnuftet först.

Men jag vill gärna vara HÄR när de kommer och höra vad de säger och så, därför jag undrar om de får gå in om ingen är hemma?

Inspektören får inte gå in i djurstallar om man inte får kontakt med en person som ansvarar för stallet och som godkänner detta alternativt att den som ansvarar för stallet är med själv. Det bästa är om personen i fråga är med själv då inspektören ställer frågor, och eventuella oklarheter redas ut vid det tillfället.

Dock får inspektören sticka in huvudet eller titta i fönster för att se att allt verkar stå rätt till, misstänker man att det ej gör det kontaktas ansvarig person snarast, får man ej tag på ansvarig person inom rimlig tid beroende på vilken grad av missförhållanden som misstänks ska polisen kontaktas och vara närvarande innan man får gå in.

Det är ofta svårt för kommunerna att hitta alla hästar och hästahållarna. Om man inte fått besök på länge ( var 3:e år ska tillsynsfrekvensen vara på vanliga stall, ridskolor o d varannat år) eller om en inventering pågår i kommunen får man själv gärna ringa kommunen och säga att man finns, då spar man mycket tid i deras letande efter hästar och hästgårdar.

Sedan får man väl hoppas på att inspektören är "vettig" och tittar på alla mått de måste enligt reglerna, men att de i sin bedömning i första hand ser till helheten av hästhållningen. De som har gått djurskyddskurserna borde veta detta då det betonas starkt där, dock får man inte släppa igenom för stora avvikelser.Inspektören är en budbärare, och sköter h*n inte jobbet så kan det bli backning från högre instans.

Jag tror inte att skillnaden blir så stor rent regelmässigt sett om SJV tar över de arbetsuppgifter som DSM har i dag. Många av de nya lagar regler som har kommit de senaste åren och som är på gång är krav från EU. Visst, det blir kanske andra personer rent fysiskt på SJV som tolkar lagarna än vad det nu är på DSM, men vem säger att de tolkar de "bättre" eller annorlunda än de som är på DSM i dag? Vad jag har förstått så finns det i dag en del som anser att det är fel personer som sitter på vissa poster. Själv känner jag inte dessa personer, så jag lägger mig inte i en diskussion om vem som ska göra vet, vet bara att jobbet måste göras av någon.

Vi får väl se vad som händer, det ska bli spännande:angel:

Det står inte att takhöjden är 2.04 utan det var den lägsta punkten på en takbjälke. Om nu taket är högre än de 2.04 och hästarna inte far illa av att den här bjälken är lägre är detta en struntsak. Hur många stall har inte en dörr som hästarna ska passera in i stallet som är lägre än 2.20? Ska den också räknas som lägsta punkt är det nog många stall som får stänga. Se till helheten istället för att stirra sig blind på måttbandet är vad jag tycker att dessa inspektörer bör göra.

Jag tycker det är ett jäkla överförmynderi. Huvudsaken är att djuren mår bra och är välskötta.

Tycker i övrigt att bra sköttsel bordde gå före allt annat. inom djurskyddet..

Små peteiteser kan man kolla på om allt annat inte är i ordning..

Svar till Thesen:

Givetvis är det möjligt att se hur en häst mår! En häst är en levande individ och talar med kroppsspråk. Om inte annat, om man inte kan läsa hästars språk, är det ett faktum att hästar ofta får magsår, beteendestörningar, tappar i hull, får sämre hov- och mankvalitet etc etc vid dålig djurhållning. Det tar kanske lite längre tid, men det är inte precis omöjligt och inget argument för att man fokuserar på centimetrar istället för hästen´ioch helheten i miljön.

Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Självklart kan man se om en häst mår dåligt, men det är svårt för någon som inte känner hästen att se det vid en snabb titt (som en djurskyddsinpektör gör).

Om vi ska dra det till det extrema borde inte någon får ha sin häst i stall i enstaka boxar över huvud taget. hästen är ett flockdjur och ska vistas i flock. Se senaste danska veterinärrapporter - som anger att det inte spelar någon roll om vi ökar boxytan - hästar trivs bäst i flock i lösdrift i vilket fall som helst!

Ja, jag hade gärna sett att alla hästar som kan fick gå i lösdrift, men kan du tänka dig vilket ramaskri det hade blivit (jämför hur det har blivit med det ev. spiltförbudet)

Och sedan kan man lätt säga att en inspektör har SKYLDIGHET att komma ut och titta på alla anmälningar. men det finns också en verklighet med begränsade resurser - en inspektör klarar inte detta med allt annat som ska skrivas, ordnas och inspekteras. Det tog 8 år för värmdö att rädda hundratalet hundar (hur många dog på vägen???) . man måste ge dem förutsättningar att göra ett bra jobb också - de har inte obegränsat med arbetstid och timmar på dygnet. och det tycker inte jag att man gör när man ger dem uppgifter som tar bort det väsentliga:
- att röra sig ute i stallarna, diskutera och prata med djurägare och se till att djurhållningen i kommunen är god - för djuren, inte för paragrafryttarna. Och framför allt - att skapa en kommunikation för att lösa problemen innan de blir för stora!

Men nu är vi ju inne på något annat - att kommunerna är alldeles för dåliga på att inse att djuskydd är viktigt och också vara beredda att betala för det. Det beror ju inte på djurskyddsinspektörens kompetens... eller?

Tycker för övrigt att det ska bli intressant vad det är för folk som kommer ut från den nya utbildningen på Skara - etologi och djurskydd. Kan det vara så enkelt - att många djurskyddsinspektörer har läst för lite etologi och därför väljer att stirra sig blinda på centimetrar?

Det är ofta svårt för kommunerna att hitta alla hästar och hästahållarna. Om man inte fått besök på länge ( var 3:e år ska tillsynsfrekvensen vara på vanliga stall, ridskolor o d varannat år) eller om en inventering pågår i kommunen får man själv gärna ringa kommunen och säga att man finns, då spar man mycket tid i deras letande efter hästar och hästgårdar..

Ah, jag ringer dem ju jättegärna och 'bokar in en tid' liksom. Fast nu när jag söker så hittar jag inte uppgifterna på kommunens hemsida? Måhända de avbrutit det hela i och med valutgången?

Men om inventeringen fortfarande pågår så ska jag boka in en tid. Har de avbrutit inventeringen tänker jag inte bjuda in dem. Helt enkelt för jag inte alls har lust med en räkning till just nu mitt uppe i alla tusentals kronor på veträkningar som haglar den här månaden...

(Jag tycker btw att de borde införa ett system så att man INTE behöver betala någon avgift om de inte haft något att anmärka på)

Detta med takhöjden!
Varför inte sätta ett miniavstånd från högsta hästens manke upp till tak? Det borde väl vara mest rättvist mot alla?

Det har man gjort, det är 1.5 x mankhöjden, dock lägst 2.20 oavsett vilket höjd hästen har då man anser att det är minimimått för en godtagbar luftcirkulation.

Ah, jag ringer dem ju jättegärna och 'bokar in en tid' liksom. Fast nu när jag söker så hittar jag inte uppgifterna på kommunens hemsida? Måhända de avbrutit det hela i och med valutgången?

Men om inventeringen fortfarande pågår så ska jag boka in en tid. Har de avbrutit inventeringen tänker jag inte bjuda in dem. Helt enkelt för jag inte alls har lust med en räkning till just nu mitt uppe i alla tusentals kronor på veträkningar som haglar den här månaden...

(Jag tycker btw att de borde införa ett system så att man INTE behöver betala någon avgift om de inte haft något att anmärka på)

Du kan ju ringa till miljökontoret och fråga ifall de fortfarande har inventeringen. De kanske inte alltid går ut med sånt på hemsidan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) I Tierps kommun finns det 1 082 hästar. De bor hos 259 hästägare. Det visar den hästinventering som pågått under ett par års tid...
Svar
0
· Visningar
747
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Ylva Bodin på Spjutbo gård, Lövstabruk, är en hästägare med betydligt fler hästar än det genomsnitt på 4,2 som en inventering av...
Svar
0
· Visningar
776
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Efter tre år som djurskyddsinspektörer anställda av Tierps kommun flyttas Anneli Olarsbo och Johanna Jensen efter nyår till...
Svar
0
· Visningar
768
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Det är inte bara stora ädla varmblodstravare som kan springa fort. Även shetlandsponnyer kan trava och när ungdomarna från...
Svar
0
· Visningar
831
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama