Invänjning av lucern

Saigon

Trådstartare
När ni börjar med lucern hur snabbt vänjer ni in då?

Hur mkt ger ni vid starten (beroende såklart på hur mkt ska ha sen vid maxgiva)? Börjar ni med 0.5 kg om dagen? Mindre? Mer?

Det räknas ju till grovfodret så man behöver ju inte vara lika försiktig som med kraftfoder, men vad innebär det i lagom takt?

Sv: Invänjning av lucern

Har börjat med, som du sa 0.5 kg. Nu står hästen på 2 kg /dag (torrvikt).

Hur snabbt har du ökat då?

För om jag jämför med när jag ska byta hö så startar jag på mer än 0.5 kg per dag. Oftast börjar jag med 1.5-2 kg direkt och ökar sedan på under ca 2 v tid tills jag kommer upp i full mängd.

Men jag vet inte om man vågar gå så fort fram på lucern?

Jag har ökat på lite varje dag, så att den önskade givan har varit uppnåd efter ca 1 vecka skulle jag tro.

När jag nu började med lucern i slutet på sommaren var det relativt bråttom också, tappade mkt hull och muskler pga dåligt proteinvärde i höet.

Jag har utan problem börjat med 1 kg,gett några dagar, och sen ökat på ca kilot/dag. Min häst har iofs bra mage, blir sällan dålig vid foderbyten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 564
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 053
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 644
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka