Invänjing av olja, hur mycket och länge?

A

Almeloue

Hur gör ni när ni tex ska vänja in raps olja, hur mycket börjar ni första dagen med och hur mycket ökar ni varje dag?

//Tack på förhand, Erika :)

Sv: Invänjing av olja, hur mycket och länge?

På stor häst börjar jag med ca 3 dl, väntar några dagar, och sen höjer jag med ½ dl/dag tills jag är uppe i det jag vill nå. Håller koll på mage och aptit, både mina som fått olja (fbl båda två) har sagt ifrån vid en viss gräns, då de inte tyckt fodret varit aptitligt längre pga för mycket olja, eller i ena fallet magen börjat bli lös.

Men som sagt, startat på 3 dl (då har de haft ganska stor volym kraftfoder att blanda i, annars hade jag nog börjat lägre), gett dem några dagar med det och sen en halv dl ökning/dag upp till önskad giva (eller när de sagt ifrån)

Vad jag har hört så skall det ske en väldigt lååååång invänjningstid på olja för annars kan inte hästarna ta upp det. Jag skulle aldrig börja med så mkt som 3dl :eek:

Jag har börjat med 0.5-1dl, väntat ett par månader och sedan gett 1dl till osv. Jag har som högst gett 3dl och då är det till min fälttävlanshäst.

Det som är grejen är att man INTE får ge för mkt olja per utfodringstillfälle. Hästar kan inte ta upp för mkt 'rent fett' på en gång. T ex så du kan ge en liter olja/dag, men du kan INTE ge det på en giva. Hästar tar upp fett förvånansvärt bra iom att de äter ganska lite fett naturligt, däremot klarar de inte att ta hand om för stora mängder på en gång. Nu minns jag inte vad maxgivan/gång är (den är räknad på kroppsvikt), men jag har aldrig varit i närheten av den/mål.

Sen ska det vänjas in som andra foder, men det behöver inte göras så långsamt som din, även om det inte finns någon nackdel att göra det (mer än att man har MJ-brist under hela vintern om man ska vänja in så långsamt och ger oljan för att täcka MJ-underskott).

Fbl har legat på 5 dl/olja/dygn - uppdelat på flera givor - tillsammans med övrigt kraftfoder. Inga problem.

Okej, tack för tipsen.. nu blev ja dock lite osäker med hur mycket ja ska börja med. Men i alla fall ja började ge ett sträck av 1dl och så hade ja tänkt öka ett sträck varje dag. Tycker ni att det är för fort eller för sakta? ;)

Varmblodiga travare med Xförlamning får ca 1 kg olja per dag uppdelat på 3 fodringstillfällen. Vi brukar börja med 3 dl första dagen (delat på 3 tillfällen) och sen låta det ta 3-4 veckor att nå målet ett kg per dag. HH

Kan verkligen hästarna tillgodogöra sig fettet i Rapsolja? :confused:

Har i många fall hört att de bara kan hantera fetter i Soja-och Majsolja. Hippo Olja och Krafft Oil är ju sojaolja......

Rekommendationen på dosering jag fick på senaste foderutbildningen var max 3 dl per mål till "stor häst" och det gällde sojaolja......

I vilket syfte ger ni oljan? För pälsen, magen eller för mer energi?

De kan tillgodogöra sig rapsolja lika bra som majsolja. Dock så är majsolja aningen smakligare, vilket för en del hästar är av betydelse.

Solrosolja går också bra för den delen, men då blir prislappen en annan än med raps.

När jag ger olja är det för energin, dvs att tillföra hästen mer MJ men utan att öka fodervolymen.

hittade denna rekomendation på Kraffts hemsida

Utfodringsanvisningar KRAFFT Oil
1-3 dl per dag, max 1 dl per utfodringstillfälle

Man kan ju inte annat än bli förvirrad...............

Det sas även att 1 dl soja olja innehåller lika mycket energi som 1/2 havre och det måttet har jag alltid gått efter när jag använder olja. Nån som har andra "fakta" om detta......vore intressant.

Raps-, majs- och solrosolja innehåller ca 3.5 MJ/deciliter.

Krafft Oil innehåller sojaolja, som har samma energiineehåll som annan olja.

Lita på forskning och inte Kraffts egna tokerier. De skriver X kg hö och Y kg kraftfoder på sina säckar med, men det blir inte mer rätt för det tyvärr, om man har annat än typhö och tabellhäst..

Maxgivan olja per utfodringstillfälle är max 100 gram olja/100 kg levande vikt. Maxgivan olja per DAG är max 200 gram olja/100 kg.

Man får väga för att vara säker, men här har det varit ungefär 1 dl på 100 gram. Dvs då kan man ge 1 dl/100 kg per tillfälle, för en 500 kilos häst kan man alltså ge 5 dl vid ett tillfälle (jag skulle inte våga det dock men en annan story). Och maxgivan olja/dag till 500 kg häst är en liter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat