Invalet till din Ungdomsstyrelse?! (brev)

S

sandrahedman

Hur går invalet till Ungdomsstyrelsen vid din ridklubb till?
Anledningen till att jag undrar är för att jag är lite missnöjd med
just invalet till Ungdomsstyrelsen vid min ridklubb och vill förändra
detta. Därav undrar jag hur det går till vid din ridklubb. :idea:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Invalet till din Ungdomsstyrelse?! (brev)

Hur går invalet till Ungdomsstyrelsen vid din ridklubb till?
Anledningen till att jag undrar är för att jag är lite missnöjd med
just invalet till Ungdomsstyrelsen vid min ridklubb och vill förändra
detta. Därav undrar jag hur det går till vid din ridklubb. :idea:

Brukligt vid all styrelsetillsättning i alla föreningar (idrott, partier osv) är att man vid årsmötet utser valberedning tills nästa års val och att de under året försöker få fram personer till styrelsen, genom att tillfråga. Är man intresserad av att sitta i styrelsen kan man kontakta valberedning. Sedan på sjävla årsmötet väljs de som valberedningen föreslår vanligtvis. Men givetvis kan mötet utse någon annan om man inte är nöjd med valberedningens förslag.

Så det är årsmötet som utser och måste så vara. Men fram till vilka kandidater som finns att välja på under årsmötet, så kan man alltid i en klubb framarbeta egna rutiner och skriva in i sina stadgar.

Vanligt i alla klubbar är dock att de som redan sitter blir tillfrågade om de vill fortsätta. Det skall mycket misskötsel till för att man inte tillfrågar dem. Att inte tillfråga är alltså lika med att man säger till den sittande styrelsemedlemmen att man är mycket missnöjd. Egentligen borde man inte arbeta på det viset utan kanske ha som gängse norm att man roterar uppdragen om nu många är intresserade och att inte få en styrelseplats igen, inte skall anses som något konstigt. På så sätt slipper man bränna ut eldsjälar med.

Hälsning Maja

Valberedningen frågar de sittande och de vill vara kvar i god tid innan årsmötet, man kan även lämna in förslag/motioner om man vill ta med sig själv eller lägga förslag på ngn annan.
De som har tackat ja klubbas på årsmötet (det är sällan nån säger nej) och de som har tackat nej avtackas, ungdomssektionen med typ godis och övriga med blommor

Tack för ditt svar! Det är något liknande det som jag skulle önska vid min ridskola

Om det skulle vara så att det är fler som vill vara med än det finns platser till, hur gör ni då? ::)

Skapar arbetsgrupper utanför själva styrelsen som har ansvar för olika saker, tex. Festkommitté, Biblioteksansvarig(samlar ihop bra böcker, DVD, tidningar etc. och ordnar någon slags utlåningsverksamhet), julklappshoppning osv.
I de arbetsgruppern kan de som är intresserade av något speciellt känna att de gör något tillsammans som är roligt och viktigt för många fler. Egentligen mycket roligare än att sitta som ledamot i en styrelse.

vi diskuterar gemensamt på ett möte vilka vi anser vara lämpliga och därefter tillfrågas de av ordförande.

Men det kan ju inte vara riktigt. Det är helt odemokratiskt styre i så fall.

En styrelse ska absolut inte välja in nya ledamöter. Det är valberedningen som ska söka upp lämpliga kandidater och tillfråga dem om de är intresserade.

Immer

Precis som i alla normala föreningar så ska styrelsen väljas på/av årsmötet där alla medlemmar har rösträtt och ska bli kallade i god tid.

Hur årsmötet ska gå till ska stå beskrivet i föreningens (sektionens) stadgar! :laugh:

Stadgarna som Ridsportsförbundet har tagit fram för ungdomssektioner ser ut så här: LÄNK TILL STADGAR. Det som varje ungdomssektion kan ändra på är antalet ledamöter och antalet som sitter i valberedningen (§15 och §16). I övrigt så ska dessa stadgar gälla!

Stadgarna för själva huvudföreningen kan också vara intressanta att läsa. Ridsportsförbundet har tagit fram typstadgar även för detta: LÄNK

Men hur väljer ni vem som får sitta i styrelsen och vem som blir "förpassad" till de här fixargrupperna? Är det först till kvarn som gäller?

Det är så vi har det på min ridskola också, vilket jag gärna vill ändra på. Har skrivit ett brev som jag funderar på att skicka till "stora styrelsen" om detta.

Tack så väldigt mycket! :bump: Har jag förstått det rätt när det står att "Av föreningen utsedd representant har rösträtt i sektionsstyrelsen." att det måste förekomma en omröstning av något slag från medlemmarna i sektionen för att kunna utse representanten? Jag kan nämligen inte komma på något annat sett särskilt, iallafall att det inte duger med hur de gör nu i min förening?

Nu ska vi se...

I sektionens styrelse har föreningen rätt att utse representant jämte personlig suppleant enligt §23 i föreningens stadgar. Av föreningen utsedd representant har rösträtt i
sektionsstyrelsen

Den formuleringen (som man hittar i §16 i US stadgar) handlar om att huvudstyrelsen, dvs den som är för hela föreningen, har rätt att utse en representant som sitter med i US styrelse. Denna person har då rösträtt.

Så här står det i typstadgarna för förening angående detta

§ 22 Sektioner
En sektion är ingen egen juridisk person och är underordnad föreningens styrelse.

Ungdomssektion
Inom föreningen skall finnas en ungdomssektion. Sektionen skall vara organ för frågor som speciellt berör föreningens yngre medlemmar. Sektionen väljer själv sin styrelse och arbetar i
enlighet med SvRFs instruktion för ungdomssektion. Arbetsuppgifter och arbetssätt fastställes av sektionsstyrelsen i samråd med föreningsstyrelsen. Föreningsstyrelsen kan ha representant jämte suppleant i sektionsstyrelsen.

att det måste förekomma en omröstning av något slag från medlemmarna i sektionen

Självklart ska medlemmarna rösta om vilka som ska sitta i styrelsen! Följande är klippt ur US stadgar och beskriver hur inval i styrelsen ska ske

§ 3 Medlemskap
Envar medlem i föreningen under 26 år är medlem i ungdomssektionen.

§ 10 Rösträtt
Vid årsmöte och extra allmänt möte har varje medlem i ungdomssektionen en röst.

§ 12 Årsmöte
Årsmöte skall hållas före föreningens årsmöte dock senast den 15 februari varje år. Vad gäller kallelse och motioner gäller vad som stadgas i §13 i föreningens stadgar.

§ 13 Ärenden vid årsmöte
Vid årsmöte skall följande ärenden förekomma:
1. Val av ordförande för mötet.
2. Anmälan av styrelsens val av sekreterare vid årsmötet.
3. Upprättande av röstlängd.
4. Val av protokolljusterare och rösträknare.
5. Fastställande av dagordning.
6. Fastställande av om mötet blivit i laga ordning utlyst.
7. Behandling av verksamhets- och förvaltningsberättelserna.
8. Fastställande av balans- och resultaträkning.
9. Revisorernas berättelse.
10. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
11. Beslut om antalet styrelseledamöter och suppleanter inom ramen för det i §16 andra stycket angivna antalet.
12. Val av ordförande för sektionen.
13. Val av övriga styrelseledamöter och suppleanter.

14. Val av ungdomsledamot jämte personlig suppleant att ingå i föreningens styrelse.
15. Val av två revisorer jämte två revisorssuppleanter.
16. Val på ett år av ledamöter (varav en sammankallande) och suppleanter i valberedningen.
17. Val av ombud till distriktsungdomssektionens (DUS) årsmöte och ev andra möten där sektionen har rätt att representera med ombud.
18. Övriga ärenden (motioner) som kan upptas till beslut på årsmöte.

Och angående hur kallelsen till årsmötet ska gå till så kan man läsa i §13 i huvudföreningens stadgar (vilket refererades till under §12 i US stadgar):

Förhandsmeddelande om tid och plats för mötet skall utfärdas minst en månad i förväg på sätt som styrelsen bestämmer. Kallelse till årsmöte utfärdas minst 10 dagar i förväg på sätt som styrelsen beslutar.

Det står att styrelsen bestämmer hur kallelsen ska ske, men naturligtvis ska det ske på sånt sätt att alla medlemmar kan få informationen.

Om man tycker att kallelsen / "utlysning av mötet" inte har skett på ett lämpligt sätt så kan man ta upp detta under "6. Fastställande av om mötet blivit i laga ordning utlyst" på årsmötet.

Hoppas att detta är till lite hjälp :laugh:

Men hur väljer ni vem som får sitta i styrelsen och vem som blir "förpassad" till de här fixargrupperna? Är det först till kvarn som gäller?
Styrelsen väljs som sagt på årsmötet, av medlemmarna. När det gäller "fixargrupper" så kan de antingen väljas av årsmötet eller utses av styrelsen.

Jag klipper ur US stadgar igen :laugh:

§ 6 Beslutande organ
Sektionens beslutande organ är allmänt möte (årsmöte) och extra allmänt möte samt styrelsen. Årsmötet och styrelsen kan tillsätta kommittéer eller motsvarande för handläggning av särskilda uppgifter. Dessa kommittéer har de befogenheter som sektionsstyrelsen tilldelat dem.

Tack AnnA_, du är en pärla! :bow: :bow: :bow:

Jag hade tänkt ta med några av citaten i brevet som jag ska skriva eftersom att jag vill att det ska röstas. Vilka citat skulle du föreslå att jag ska ta med?

Vart hittar du typstadgarna?

Kul att kunna hjälpa till :laugh:

Länk till både US stadgar och typstadgar för förening finns i inlägg #9

De paragrafer som jag klippte in i inlägg #14 tycker jag att du ska ta med!

Kanske skriva ut hela stadgarna och skicka med, ta en sån där gul penna och markera det du vill poängtera? :idea:

Kom på en sak till! Om du vill ha hjälp att driva detta så kan du kontakta distriktsungdomssektionen! Kontaktuppgifter till dem bör finnas på distriktets hemsida. En av DUS uppgifter är att se till att styrelsearbete och sånt i klubbarnas US fungerar :laugh:

Men det bör väl räcka om huvudstyrelsen i er förening uppmärksammas om problemet.

Nu har jag skickat iväg brevet! :bump: Det blev nog bra och jag hoppas verkligen på en förändring!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 455
Senast: Häst_
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 043
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama