Introducera ny kattunge

Piglet

Trådstartare
Vi har två två-åriga katter, två honor som kommer från samma kull, och alltså hängt ihop sen de var små kattungar.

Nu är vi lite sugna på att skaffa ytterligare en katt - en liten kattunge i så fall.
Någon som har erfarenhet - bra eller dålig - av detta. Hur gör man för att det ska funka? Vad är risken att det inte alls går? Ska man välja en hane eller en hona - med tanke på att vi har två (kastrerade) honor?

De är inne+ute-katter (dvs vi släpper ut dem på dagarna, då vi är hemma).
 
Sv: Introducera ny kattunge

Det ær olika hur katter reagerar. Jag har både bra och dåliga... Værst var Morissa. En underbar Skogkatt men med hett temperament. Jag føsøkte ta tillbaks en av hennes ungar p g a nya ægaren blev ovæntat tvungen att flytta dærfør att huset hon hyrde skulle tvångsinløsas av kronkalle... Men Morissa tålde inte alls sin femmånaders dotter. Ræckte att hon hørde henne i rummet intill så morrade hon. Jag gick runt med ungen i famnen och ilskna morsan snoende omkring. Satte den lilla i transportburen så att hon skulle få vænja sig vid att se den, men icke!

Men du kan gøra som jag beskev ovan. Låt dom høra ungen, gå in i rummet dær ungen varit då ungen inte sjælv ær dær och kænna lukten och sådær.
Ungen ska ha en egen dasslåda.
 
Sv: Introducera ny kattunge

Jag har en hona som i alla avseenden kan beskrivas som svår med främmande katter. Hon morrar bara hon känner lukten av dem, och finns det en främmande katt i hemmet sitter hon längst in i rummet längst bort och låter som en stor vakthund så fort någon är ens i närheten av henne. Trots detta är det inga större problem att ta in nya katter. De får bara gå ihop under uppsikt sålänge hon väsnas, och jag har tagit in flera honkattungar samt en ettårig fertil hona undertiden jag har haft henne.

Vad man ska veta med katter är att det tar tid att introducera en ny. Det är snarare regel än undantag att det tar några veckor att ens acceptera nykomlingen och ibland månader innan de blir vänner. Katter är inte flockdjur,och har ingen metod för hur man tar emot en nykomling i sin flock.

Hur som helst, oftast går det smärtfritt om man tar in en unge och accepterar att de äldre kan vara skeptiska. Av mina är de tre hanarna generellt öppna för främlingar, äldre honan avskyr det (till att börja med, när oron väl släppt blir hon fort vän) och yngre honan är "normalskeptisk". Alla är avelskatter eller fd avelskatter och har alltså en fertil katts revirhävdande.

Eget rum till lillen i början, där han/hon kan känna sig trygg, hitta rutinerna i nya hemmet och ha en lugn matplats, sovplats och toalett. Då minskar man risken för trubbel även i framtiden (många vuxna katters toalettproblem är grundade i denna perioden). Hane eller hona spelar ingen större roll. Kom ihåg att liten ska vara minst 12 veckor, gärna äldre (jag släpper mina vid 16 veckor, och har aldrig haft problem med övergången till ny familj som andra pratat om oroliga kattungar osv).
 
Sv: Introducera ny kattunge

Jag har haft några kattungar på skötsel hos oss (vilda eller såna som ingen viljat ha) tillsammans med mitt syskonpar, en kastrerad hane och en steriliserad hona. Jag har helt enkelt satt ner kattungen, låtit dom nosa och inte gjort nån stor affär av det hela. Fast kattungen har fräst lite i början så har det snabbt gått om. Jag tycker att det oftast har löst alla bråk med att servera gemensam mat, men det kanske bara fungerar på mina matvrak. Då glöms alla meningskiljaktligheter..

Det har alltid gått enklare med hanen, han har tagit på sig rollen som kattmamma:love: han har tvättat, låtit dom hänga på honom, de har sovit tillsammans. Honan var lite mer reserverad, men även hon har agerat extramorsa.

Vi har också en tredje hankatt, kastrerad, som är yngre. han däremot är LIVRÄDD för kattungar. Fräser ordentligt, springer undan.

Man kan ju alltid använda sig av Feliway, har jag gjort när vi flyttade från liten lägenhet till stort hus och katterna var lite oroliga. Sen vet jag inte om det är lika viktigt som med hundar, men jag stoppar alltid ev. bråk. Låter aldrig katterna strida för att göra upp. I vårt hus bestämmer jag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
643
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 879
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp