Introducera katt

Reykur

Trådstartare
Hoppas någon kan förklara min hunds beteende lite för mig.

I lördags fick jag hem min kattunge, hunden är inte kattvan och katten är inte hundvan så vi håller dem åtskillda.
de har fått träffa varrandra korta stunder i taget, met katten i transportburen.
första gången blev saga heöt rabiat och lugnade sig inte på flera timmar, andra gången, i går var hon lugnare men hon släpper inte katten med blicken! Hon stirrar på honom och är spänd som en fjäder, med svansen sänkt.

I dag när de skulle ses igen var hon lättsammare men fortfarande stirrar hon på honom och är helt spänd, och i dag vifftade hon på svansen.
När hon stirrat på honom ett bra tag, han hade morrat lite och de hade nosat på varrandra genom gallret så började hon vad jag tror, försöka få bort buren. Hon knuffade på den, katten blev arg och fräste.
Då la hon sig ner framför och tryckte tassarna mot gallret (det är en mjuk transportbur i canvasmaterial.) sen började hon krafsa lite, och tog tag i kanten på buren med tänderna försiktigt försiktigt..

Vad försöker hon säga? gör vi något fel?
Jag tror inte jag törs ha honom lös med honom än, hon känns som om att om han rör sig fort så hugger hon, förstår ni känslan?

Tacksam för tips och hjälp :)
 
Sv: Introducera katt

*puttar*
Ingen som har vana, eller vet varför hon beteer sig som hon gör? eller bara vill spåna med mig?
 
Sv: Introducera katt

Du vill nog inte veta av min erfarenhet...
Vår hund är nu 7 månader och det fungerar fortfarande inte.
Nu hade vi ju vuxna katter och en valp så det blir tvärtom.
Idag är han så pass "lydig" att när katterna väl vågar sig in så är det sitt och stanna kvar som gäller, förhoppningsvis hinner katten hoppa upp på bänken (där maten finns sen hunden kom in i huset). Men om vi inte passar när katten är klar och hoppar ner jagar han dom.

Katterna är alldeles för snälla, när han hinner fram är det bara två av dem som fräser, en säger inget alls. Så det är passa passa.
 
Sv: Introducera katt

Hmm.. jag har hört att det ska vara ännu svårare att göra som du, ha katter och skaffa hund..
Hoppas det löser sig tillsist för er, och för mig..
Deta får ta sin tid, det funkar att ha dem åtskillda. :)
 
Sv: Introducera katt

jag håller katten i knät och förklarar att den där ska man vara snäll mot, för det är mattes katt. funkar med snälla katter/kattungar. jag hade inte satt katten i bur om hunden krafsar på buren, hellre tvärt om i så fall (för kattens skull).

elaka katter är ajaj, dem får de inte ens nosa på.
 
Sv: Introducera katt

Släpp ut katten och håll hunden i koppel så att de kan nosa på varandra utan att hunden går för fort fram.
Vad är det för jycke - känd kattmördarras?
Min erfarenhet är att oftast :angel: klarar sig katten om det går till närkamp!
Har katten bara möbler att sätta sig i säkerhet under eller på brukar det funka. Att dessutom tala om för hunden förmanande att man ska vara snäll med kisse så att hunden får klart för sig att den taggiga, fräsande prylen hör till flocken.
 
Sv: Introducera katt

Vilket jobbigt problem.. Vi har nog haft tur, eller egentligen är det nog tack vare den förre gamla tiken. Hon fanns i huset när vi fick hem katten (för 8 år sedan) och tog så himla väl hand om honom (han hade dock levt sina första veckor med två stora rottweilers, haha..) Vår tik dog -99....

Sedan fick vi hem en 8 månaders rottis i februari och det har alltid fungerat så himla bra!
Katten och hunden är bästa kompisar och leker ALLTID - det är nästan vårt största problem, haha........! Skönt att det är på det hållet.

En liten solskens-historia bara. /Fanny.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 388
Senast: Bexzor
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 481
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Min bror har en staffetik på 1,5 snart 2 år och en dvärgpinschertik 4,5. Jag ska ev passa dem en längre tid men jag har två...
Svar
2
· Visningar
2 395
Senast: katja40
·
Övr. Katt Jag ska bli dagmatte åt två småhundar som ska vara hos mig på dagarna, de är kattvana. Men, mina katter är inte hundvana för fem öre...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: Celija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp