Intressanta uppfostringsmetoder?

Sel

Trådstartare
Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag snubblade jag över en totalt oväntad som jag aldrig hört talas om förut!

En användare online har problem med en schäfer som jagar och dödar gårdens höns och hävdade att hen hört att man ska knyta en död höna runt hundens hals, så skulle jakten upphöra!

Har någon annan hört någon absurd träningsskröna?

Metod och metod, men har en uppfattning om att det på typ 80-talet fanns folk som tänkte att hundar har lättare att förstå kommandon på franska. Jag var själv barn då men kommer ihåg att mina föräldrar hade bekanta som höll på med det där.

Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag snubblade jag över en totalt oväntad som jag aldrig hört talas om förut!

En användare online har problem med en schäfer som jagar och dödar gårdens höns och hävdade att hen hört att man ska knyta en död höna runt hundens hals, så skulle jakten upphöra!

Det om död höna runt halsen har jag också hört fast för massa med år sedan och även då var det gammalt.

Förr sa man att hungriga hundar jagar bäst, så hunden skulle inte få mat dagen innan jakten. Bara hört om det men vet ingen som praktiserat det.

Det om död höna runt halsen har jag också hört fast för massa med år sedan och även då var det gammalt.

Förr sa man att hungriga hundar jagar bäst, så hunden skulle inte få mat dagen innan jakten. Bara hört om det men vet ingen som praktiserat det.
Har också hört det där om hungriga hundar och vet att vissa inte gett sina vinthundar mat på morgonen innan lure coursing-tävling, just för att de ska jaga bättre. Inget jag någonsin kommer pyssla med själv.

Det där med hungriga hundar har jag också hört och jag kan ändå tänka att det i grottmanstänk finns logik där. Vilda djur är hungriga och jagar. Hunden är hungrig och blir motiverad att jaga.

Men en död kyckling runt halsen?!?! 😅 "Här, ta en lunchpåse så sliper du jaga levande höns!" ??

Metod och metod, men har en uppfattning om att det på typ 80-talet fanns folk som tänkte att hundar har lättare att förstå kommandon på franska. Jag var själv barn då men kommer ihåg att mina föräldrar hade bekanta som höll på med det där.
Det var ju väldigt intressant! Jag trodde att Tyska skulle vara the language of choice inom hundträning, om något.

Lite väl drastiskt att inte ge mat på hela dagen innan, men inför träning (speciellt spårträning) är det många som inte ger frukost så att hunden ska få matbelöningar vid apporterna i spåret och även i slutet. Och det funkar absolut för att driva upp motivationen.

Lite väl drastiskt att inte ge mat på hela dagen innan, men inför träning (speciellt spårträning) är det många som inte ger frukost så att hunden ska få matbelöningar vid apporterna i spåret och även i slutet. Och det funkar absolut för att driva upp motivationen.
Var nog ingen som gav sin hund mat oftare än en gång om dagen på den tiden, känner öht väldigt få som ger 2 eller fler gånger om dagen även nu om vi inte pratar valp eller sjuk hund.

Har noll kunskap om godisspår/användning av godis vid spår så där kommer jag inte protestera.
Men dagens jakt och eftersök har inget med hur hundar jagar för att kunna fälla ett byte för mat så hur någon kommit på tanken på hur det skulle hjälpa med hungrig hund är ett mysterium för mig. Mer logiskt att en hund som hoppat över måltid kroknar tidigare på jaktdagen än en hund som inte missat sin måltid.
Har erfarenhet av att ta ut för eftersök vid viltolyckor på dygnets alla timmar (även om natt är vanligast) och märker ingen skillnad på när i förhållande till hur länge sedan hunden fick mat senast.

Har noll kunskap om godisspår/användning av godis vid spår så där kommer jag inte protestera.
Men dagens jakt och eftersök har inget med hur hundar jagar för att kunna fälla ett byte för mat så hur någon kommit på tanken på hur det skulle hjälpa med hungrig hund är ett mysterium för mig. Mer logiskt att en hund som hoppat över måltid kroknar tidigare på jaktdagen än en hund som inte missat sin måltid.

Nej precis, en jakthund ska ju inte äta upp bytet. Så om man inte belönar med mat vid lyckad jakt får man ju inte den associationen. Och som du säger, de behöver ju energin.

Men om man tränar annat med matbelöning så hjälper det ju till om hunden inte är proppmätt. Den behöver ju inte vara utsvulten men jag ser stor skillnad på min ena hane om jag tränar lydnad före eller efter maten. Godisbelöningarna blir väldigt mycket mer värdefulla när han inte är mätt.

Jag har hort det .. och dessutom traffat en manniska som sager att det fungerar.O_o

Yup, nar jag skulle borja trana IGP tracking med min forsta rottis forklarade tranaren (som hade mallar) att jag inte fick mata henne dagen innan, och inget till middag dagen innan det.:eek: Jag tittade pa honom och sa, "Men jag har en rottis. Rottisar ater allt och lite till och blir aldrig matta"? Tranaren insisterade och jag muttrade nagot ...

Nar jag sedan kom till den forsta traningen sa sparade hon som en liten Gud ... Hon gick sparet lungt, metodiskt, och hittade precis varje varmkorvs bit. Forsta sparet med en vinkel och hon missade inte ett steg. Jag hade en hel hog gubbar som gick med och pratade och kommenterade ... nar vi hade gatt hela sparet fragade tranaren med en latt triumferande rost, "Sa, nar gav du henne mat sist"? Jag forsokte verkligen att inte svara med muttrade till sist att hon at frukost EFTER att vi kom fram (tidig morgon runt 6:30). Han stirrade pa mig lange, gubbarna (alla hade mallar och schafrar) muttrade med hojda, intensiva roster over detta.
Tranaren vande mig ryggen och vagrade sedan jobba med oss.🙄

Miss Mandy var hunden som jag brukade saga behovde fa en ordentlig portion mat till vanster om startpinnen for att kunna ga ett spar som IGP spar ska gas.

Min mormor talade franska med pudeln, men det var nog pga att hon inte hade någon annan att prata språket med och hon var lite mallig över att kunna :heart

(Det var lite coolt med en torpartös som drog till Paris under mellankrigstiden)

… det finns dock en del underlag som tyder på att det inte spelar så stor roll om hunden äter på morgonen före en fysisk prestation, det är det den äter kvällen innan som den har nytta av efterföljande dag :)

Jag ger alltid mina typ dubbel ranson på kvällen före arbete, ihop med mycket vätska. På morgonen får de bara en liten bukfylledos och vätska, för att sedan få en större portion 30-60 min efter att de är färdiga för dagen.
Fyller på med maltodextrin och vätska under passet, om de går hela dagen får de en liten bukfylledos mitt på.

För hundar som ska arbeta är vätska mycket viktigare än mat.

För den intresserade rekommenderar jag Hundjägarpoddens avsnitt med Jan Svensson 🙏🏼

… det finns dock en del underlag som tyder på att det inte spelar så stor roll om hunden äter på morgonen före en fysisk prestation, det är det den äter kvällen innan som den har nytta av efterföljande dag :)

Jag ger alltid mina typ dubbel ranson på kvällen före arbete, ihop med mycket vätska. På morgonen får de bara en liten bukfylledos och vätska, för att sedan få en större portion 30-60 min efter att de är färdiga för dagen.
Fyller på med maltodextrin och vätska under passet, om de går hela dagen får de en liten bukfylledos mitt på.

För hundar som ska arbeta är vätska mycket viktigare än mat.

För den intresserade rekommenderar jag Hundjägarpoddens avsnitt med Jan Svensson 🙏🏼
Lite liknande upplägg som jag kör. Matar alltid extra på kvällen innan lure coursing. Har också med litet mellanmål då de springer två lopp per dag med många timmars vila mellan. Med tanke på att mina hundar alltid står på prispallen när vi tävlar så tror jag knappast att det hade gett bättre resultat att inte mata dem :p

Jag har hört liknande fast de gällde en valp som tuggade på skor, ägaren knöt en tung känga runt halsen på den stackars valpen :banghead:

Jag har hört liknande fast de gällde en valp som tuggade på skor, ägaren knöt en tung känga runt halsen på den stackars valpen :banghead:
Det här vet jag att jag sett i nåt amerikansk "celebrity dog trainer"-program för inte jättemånga år sen. Det låter helt vansinnigt.

Det är väl det där klassiska att hunden hela tiden klättrar på någon form av stege där den vill ta makten till varje pris och bli högst i rang. Därför ska man inte låta hunden äta först, gå ut genom dörren först eller vara högre upp än människan 🙄
Ja i somras var det en hundinstruktör(!) som fortfarande var väldigt förtjust i det här tänket + var övertygad om att jag identifierar mig som min hunds mamma ( :confused: ) vilket enligt hens uppfattning var orsaken till..... Wait for it..... Min hunds kroniska inflammation.

Personen var alltså övertygad om att hunden är konstant stressad, vilket i sig beror på att jag inte kan "leda" eftersom jag ser mig som "förälder" och detta har då lett till att hunden fått medicinska problem.

Behöver kanske inte säga att jag avböjde privatlektioner med instruktören i fråga. Och förklarade att jag inte har samma syn som hen på modern hundträning.

(Kontinuerlig stress är förstås inte bra för något djur men jag kan försäkra att min hund inte har ett sådant liv.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka