Intressant krönika i R*dsport...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare savage
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 5 350
Sv: Intressant krönika i R*dsport...

Den bästa avelskrönika jag läst på många år. Äntligen någon som törs trampa på tår och skriva nyttiga sanningar.:bow:

Håller aabsolut med om att det var mycket bra skrivet och dessutom om ämnen vi har haft uppe nyligen men jag tycker nog hon ändå var ganska diplomatisk genom att skriva "Efter att nu ha trampat alla svenska avelsaktörer, och även några utländska.... ".

Så skriver man för att hålla sig väl med alla genom att visa att man "gnällt" på just alla lika mycket. Ingen skall därför bli speciellt sårad. Ett sätt att motverka just vad hon skriver, att trampa folk på tårna.
Smidigt skrivet, avväpnar en hel del av kritiken där, men visst är det också ett tecken på att hon är ganska försiktig och medveten om att hon rör sig på minerad mark.

Hatten av för Eva Nickesson

*kl*
angående EN's påpekande att det alltid är bättre att kunna se hästen live än "enbart med hjälp av ett fotografi, som för övrigt ofta är lätt retuscherat" har jag redan hittat en hemsida där hingstägaren använts sig av brukspovsbilden men "puttat ihop" den lite, hingsten ser kortare men mer högställd ut.
De tänkte inte på att även halsen blev kortare...PINSAMT:o :mad:

Nyfiken som jag är undrar jag om du skulle kunna skicka mig ett PM om vilken hemsida det är? :idea: :angel: :o

*K-L*En av de absolut bästa krönikor jag läst i ridsport. Heder o applåder åt Eva Nickesson!!!
-Som satte ord på så mkt som många av oss tänker.

Bra att någon vågar och orkar röra om lite i grytan!!!

Eftersom många tror att hon fått idén med begränsning av 3-årshingstar härifrån forumet (fast det har diskuterats om det länge, även i andra sammanhang), så borde hon isf även fått idén att folk underskattar SWB härifrån :angel:
I flera trådar här på buke skrivs det om att de svenskfödda inte lyckats lika bra som de utländska. Det kanske var ni som fick er en känga :D

Fast vi är en del här som håller hårt på "di svenske" också.

*kl*
BlueHorsDonRomantic.jpg

Och här syns den "danska lådan" tydligt

Danska lådan? Är det något som står i krönikan? Berätta gärna för oss som inte har Ridsport!

En upphöjning som de kliver upp på med frambenen. Om du tittar noga har det försvunnit lite spån så det syns en ljublå kant snett bakom framhovarna.
Man behöver ju inte heller ngn linjal för att se att fram och bakhovar inte stå på samma nivå.
När man väl är medveten om det, syns det på nästan varje bild.

Senast ändrad av en moderator:

Nu ser jag lådan...
Nivåskillnaden och att kameravinkeln dessutom ljuger lite till, såg jag tydligt....

*suck*

Det hade jag inte en aning om.. Att det vänds bilder vet jag sedan tidigare, men att det redigeras och används lådor var något helt nytt för mig.. Är det mer jag behöver veta? Verkar ju onekligen som det bästa är att besöka hingsten personligen, i hopp om att han står i närheten..
U

Ja man har både hört och sett en del genom åren, går ju inte att undgå när man varit med "i kulisserna".
Men alla vet, och ingen pratar...
Ska man uttrycka sig snällt så är det väl falsk marknadsföring:angel:

Den bästa avelskrönika jag läst på många år. Äntligen någon som törs trampa på tår och skriva nyttiga sanningar.:bow:

För er som inte prenumenerar ut och köp tidningen;)

Jag väntar med spänning på tills jag kommer hem och kan läsa ridsport som ligger och väntar på mig. Verkar som en intressant artikel!

Jo, fast oftast så upphöjs importhingstarna (dvs de som man bara sett på kort, eller möjligtvis en kort, av hingstägaren, utvald film). Lådan används inte bara i Danmark, det är allmänt utbrett. Det är väl nästan bara vi (dock inte jag, i detta fallet) godtrogna svenskar som inte kan tro att sådana saker används.
De brukar även använda en spegel för att hästarna ska få lite bågad hals.
När de tar hoppbilder använder de korta hinderstöd, och klipper sedan kortet ovanför marken (så att hindret ser högre ut än vad det är). Smart, men vilseledande.
Andra saker förekommer också, exempelvis mäts hästarna upp väldigt mycket (eller ner). De små hingstarna på ca 160 cm brukar vara ca 166-168 cm på pappret. Stora hingstar på 176 cm är sällan högre än 172 cm på pappret.
De har även andra karenstider på läkemedel. Man kan behandla hästen mot diverse krämpor och sedan starta, tex i deras bruksprov, betydligt tidigare efter en behandling än vad som är tillåtet i Sverige.

Det ligger lite i vår natur att vi tror alla om gott och att man INTE fuskar. Vi reagerar lite "fy attans va tarvligt", när vi skulle bli heligt förbannade! Oj ursäkta att jag svor:angel:
Jag är så nöjd att det här äntligen kommer upp på tapeten och disskuteras, så att medvetandet om detta väcks hos stoägarna.

Men detta är väl sådant dom flesta som sysslar med avel vet om? Jag visste det i alla fall.

Jamen va bra! Dela med dig..

Vet att jag har hört fler saker, men kommer inte på det ljust nu....ja jag vet att jag är tråkig, men skall fundera. Men det som Ralda räknade upp, det har jag hört om många gånger.

Det här med läkemedlen var det väl rabalder om på en av någons hingstar som var godkäönd i tyskland men blev inte det här hemma pga att han var behandlad inom en icke godkänd karenstid i sverige.

Mer än en svensk hingst hade på 90-talet rejält redigerade löshoppningsbilder i kataloger:angel:

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 666
Senast: Kick
·
Avel Jag har läst ett par trådar om föl utomhus kontra föl inomhus de första dagarna/veckorna efter födelsen. Här har även diskuterats...
Svar
1
· Visningar
807
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka