Intressant krönika i R*dsport...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare savage
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 5 350
Sv: Intressant krönika i R*dsport...

*kl*
Vem kollar bett? Hur kan man få visa en hingst med tvinnat trådbett och sedan få 10-10 av testryttarna?

Har man lärt hingsten att lyfta på bakbenen med långsvaj, behöver man bara påminna den på väg in till visningen och ut kommer en hingst med "bedårande" bakbensaktivtet. Den bilden fastnar på publikens näthinnor även om traven mattas efterhand.
OBS!! Jag påstår inte att det är vanligt, men det har hänt.

Hingstar som rör sig bättre eller likadant under testryttare tycker jag är ett stort plus.

*kl*

Hingstar som rör sig bättre eller likadant under testryttare tycker jag är ett stort plus.

Ja det är sant....man ser ju mer då så att säga....ja du vet nog vad jag menar utan att behöva sätta ord på det...med risk att det blir borttaget

Begränsning av stoantal, för 3-årshingstar eller övriga, det är absolut inget nytt eller något som forumet har "hittat på"! Det är gammalt som gatan och är väl uppe en gång om året ungefär! Och argumenten för och emot är ungefär desamma. E Nickessons huvudargument var ju djurskyddsskäl, inte fördelningspolitiska......
Ingen som minns tråden förra året om travets problem med föl avlade utanför kvoten som inte fick registreras förresten; då var denna frågan senast under debatt.
Jag håller med om att krönikan var mycket bra, men jag tror (vet!) att EN kan hitta på alltihop själv!

Men detta är väl sådant dom flesta som sysslar med avel vet om? Jag visste det i alla fall.
Tydligen var det någon härinne som inte visste om det med lådan iaf. Har hört flera som inte förstår att de "bättrar på" mankhöjder. Hur många är det som verkligen åker ner och tittar på hingstarna själva innan de importerar semin? De som betäcker utan att ha sett hingsten med egna ögon kan inte ha en aning om hur den ser ut utan låda, spegel, eller den verkliga mankhöjden. Inte ens om man sett den på film, eftersom 1 minuts film knappast säger hur hingsten ser ut egentligen. Så då måste de tydligen lita blint på reklam och bilder?
Det här med läkemedlen var det väl rabalder om på en av någons hingstar som var godkäönd i tyskland men blev inte det här hemma pga att han var behandlad inom en icke godkänd karenstid i sverige.
Ja, det stämmer bra det!

det är så sant det du säger...men tyvärr kan ju inte alla åka och titta på sina tilltänkta hingstar av många olika anledningar.

Ja, det var det jag menade. Att debatten kring en begränsning av stoantalet är en gammal diskussion alltså. Jag tror inte heller att (enbart) buke skulle vara orsaken till ENs artikel. Men jag skrev att eftersom många verkar tro det, så borde de även tro att hon ger just bukefalisterna en känga, för att de är så negativa till svenska stammar.

Jo, om man använder hingstar som står i Sverige, som har en mer eller mindre svensk stam, och som man därför har större möjligheter att kolla upp bakåt. Plus att man ser dem live på bruksprov/tävlingar/hingstvisningar.

ok, illa formulerat, menade att hon är en proffessionell journalist med lång erfarenhet, kontakter, stora avelskunskaper o insikter dvs inte behöver få idéer till något hon skrev från någon annan utan kan tänka ut det själv!

Aha, trodde du insinuerade ngt annat:rofl:

Jag är helt övertygad om att du har rätt, men samtidigt - vad är fel med att kika här. där debatterna går varma ibland, för att få inspiration till vad som ska tas upp i de egna artiklarna?
Nu har jag ju inte Ridsport själv, men de som har det har ju nämnt att det är lite för ofta debatten här sammanfaller med vad som skrivs där, för att det ska kunna vara slump...

Jag är helt övertygad om att du har rätt, men samtidigt - vad är fel med att kika här. där debatterna går varma ibland, för att få inspiration till vad som ska tas upp i de egna artiklarna?
Nu har jag ju inte Ridsport själv, men de som har det har ju nämnt att det är lite för ofta debatten här sammanfaller med vad som skrivs där, för att det ska kunna vara slump...

Det var lite det som var min poäng med den här tråden...

*KL*

Hej
Har inte varit här på länge, länge nu.

Intressant diskussion Ni har. Vi hade en liknande här för ca 2 år sen tror jag. Då var det jag som ifrågasatte var Ridsport fick sina ideer från. Då var det en tråd här om ett speciellt ämne och bara några veckor senare var det en stor artikel i ridsport om det.
Då undrade jag om det här och ifrågasatte hur man kan ta uppgifter på ett forum med anonyma skribenter och sen ta med i en artikel i en tidning som alla uppfattar som mkt trovärdig. Dessutom tycker jag att man ska upplysa övriga i debatten att "jag tänker skriva en artikel om detta med era åsikter idéer etc, är det OK för Er?"

En artikel var om hur man har sina hingstar. I hagen med kompis eller ensam etc. Det var även ett ämne till som då fanns först på Buke och sen var med i Ridsport, men jag kommer inte ihåg ämnet idag.

Sen bilden som Ni hade med lådan. Just den lådan har diskuterats tidigare här också.
Även den hingsten på just den bilden. Fast då var det en bild när han reds och staketet gick upp till himlen. Helt klart roterad för att det skulle se ut som om hingsten galopperade i "uppförsbacke".
När vi hade diskuterat det här försvann bilden från hingstens danska hemsida ganska omgående.
Så här finns nog mer läsare än oss synjuntekärringar....

Vad jag hört och fått bekräftat för mig kan man även muta/hota Tidningen Ridsport så att de inte skriver om vissa saker...

Hot hoppas jag verkligen polisanmäls om någon försöker! Mutor låter otroligt, men vad har du för källa till det och inte bara ngt som du "hört"?

Mer än en svensk hingst hade på 90-talet rejält redigerade löshoppningsbilder i kataloger:angel:

Skojjar du? Jag trodde faktiskt inte det var sådant folk gjorde.. Jag iinser att jag är allt för ärlig och godtrogen för att pyssla med avel ;) ( tur att jag inte börjat än)
Ska se om jag har några gamla hingstkataloger att titta i ;)
U

Källor är skyddade enligt lag och min källa är mycket säker. Detta specifika fall gällde inte just avel men vem vet vad som dyker upp när man gräver vidare.

Och vem är DU då, som skapar ett nick bara för att avslöja detta med en "säker källa"? Det känns ju inte så trovärdigt att det kommer en helt ny användare här vars två enda inlägg på forumet handlar om att man kan hota/muta för att det ska skrivas om rätt saker i en tidning...

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 666
Senast: Kick
·
Avel Jag har läst ett par trådar om föl utomhus kontra föl inomhus de första dagarna/veckorna efter födelsen. Här har även diskuterats...
Svar
1
· Visningar
807
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka