Intressant krönika i R*dsport...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare savage
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 5 350
S

savage

I dagens ridsport så är det en intressant vinkling i avelskrönikan... Om man eventuellt skall begränsa ston för de nygodkända hingstarna. Men vänta.. har jag inte läst det någon annanstans?:angel: Ja, det var ju på buke som det har diskuterats sedan ett par veckor tillbaka:D Skönt att vi kan hjälpa krönikörerna på ridsport med lite uppslag vad de skall skriva om!

Sv: Intressant krönika i R*dsport...

:rofl: :rofl:
Ja tänk.... :D Tänk att denna stora syjunta, bestående av övervuxna fjortisar (kommentar jag fått via PM) faktiskt kan färga av sig i debatten...

Och mer seriöst, jag tror faktiskt att vi kan ha större genomslagskraft än vad vi varit medvetna om hittills. För det går inte att prata sig fri från att såpass många uppfödare, av alla raser, faktiskt är här och delar med sig av åsikter och erfarenheter. Det är ju ett unikt tillfälle att utbyta tankar, som inte funnits tidigare i hästavelns historia.

Med tanke på att Dagens Nyheter länkar till diverse bloggar i sin nyhetsrapportering och Expressen bedriver hetsjakt på Carl Bildt och hans blogg är jag inte förvånad över det du tar upp.

Det är nog dags även för ridsporten att vakna upp och se vilket mäktigt verktyg internet är. Visst finns det besökare som är synnerligen oseriösa och okunniga, men jag kan direkt på rak arm nämna ett flertal seriösa och duktiga personer inom gebitet hästar/ridning/avel/stammar som är frekventa besökare och debattörer bara på denna lilla del av bukefalos som heter "Avel".
pooh, olgaklara, görel, nafayette, hanna_shetland, cyllene, ameo, sofia72(?) mfl och fler tillkommer ständigt.

Kom sedan ihåg att kärringar som gaddar ihop sig är alla karlars största skräck;)

Den här diskussionen är ju på inget sätt ny eller förbehållen de som håller till här, det har ju pratats om det överallt ända sedan det blev känt hur många ston CG fått och inte minst pratades det under bruksprovet så det är väl liiite kaxigt att tro att den skulle komma härifrån:angel:

Jag kan lova att jag fick mig ett gott skratt när jag läste det:rofl:
Visst finns det mycket kunskap här, det är ju både aktiva ryttare, uppfödare både äldre och yngre. Kom på en sak! ASVH är ju på jakt efter avelsrådgivare, kan de inte bara hänvisa till buke när någon ringer och vill fråga, både billigt och bra!:idea:

Kom på en sak! ASVH är ju på jakt efter avelsrådgivare, kan de inte bara hänvisa till buke när någon ringer och vill fråga, både billigt och bra!:idea:

DET var en bra idé!:rofl:

Jag kan lova att jag fick mig ett gott skratt när jag läste det:rofl:
Visst finns det mycket kunskap här, det är ju både aktiva ryttare, uppfödare både äldre och yngre. Kom på en sak! ASVH är ju på jakt efter avelsrådgivare, kan de inte bara hänvisa till buke när någon ringer och vill fråga, både billigt och bra!:idea:

Vi borde nästan kunna ta premieringarna och bruksproven här med.. :rofl:
U

:rofl: :rofl:
Ja tänk.... :D Tänk att denna stora syjunta, bestående av övervuxna fjortisar (kommentar jag fått via PM) faktiskt kan färga av sig i debatten...

Övervuxna fjortisar kan vara en beskrivning som passar in på en hel del pga diverse sandlådeeffekter och förmåga att ogrundat uttala sig.

Men många gånger uppstår intressanta dialoger där erfarenheter utbyts och skapar ett nytänk.

Vi har dessutom rätt "hyfsade" uppfödare på Bukefalos vars avkommor BL.A. representerats i VM/Championat/Breeders. Om det vill sig RIKTIGT illa för det sura etablissemanget som bespottar internetanvändares kunnande och dialog som ett inslag i den innovativa debatten, kommer en Bukefalosmedlems uppfödning dyka upp i OS-dressyren 2012 (önskar lycka till på förhand).

Jag vet därutöver att Bukefalos har medlemmar som representerar samtliga tävlingsgrenar med sammanlagda erfarenheter från blåbär till svår klass.
Synd att så många väljer att vara anonyma MEN då skulle vi å andra sidan inte få ta del av detta kunnande och ännu mindre få en lika levande debatt.

Den moderna människan/företagaren vet att timmar framför datorn är en utmärkt investering om man filtrerar väl :p

Utmärkt idé!;)

Men vi får nog ha majoritetsbeslut, ska vi ha konsensus kommer ingen hingst bli godkänd...:angel:

För övrigt, utanför trådens ämne, så finns det INGEN anledning att ersätta bokstäver med "**" när man skriver här. Det gör det bara krångligare att läsa och krångligare att använda sökfunktionen. Det går alldeles utmärkt att skriva Ridsport, om tidningen med det namnet, likaväl som manskriver Volvo om bilen av det märket eller Elektrolux om kylskåpet.

*Knapplån*
Såg ni även Eva Nickessons text i samma tidning angående bl a de svenskfödda kontra importhingstarna? Hon och jag har samma åsikter om mycket, märkte jag, även kring de andra sakerna som hon tog upp. Skönt att se att det finns fler som har samma åsikter. Vad tyckte ni om det hon skrev?

Synd att så många väljer att vara anonyma MEN då skulle vi å andra sidan inte få ta del av detta kunnande och ännu mindre få en lika levande debatt.

Den moderna människan/företagaren vet att timmar framför datorn är en utmärkt investering om man filtrerar väl :p

Men är det så många verkligen som är anonyma? Just här på avel så tycker jag att det är väldigt lite anonymitet. Lite intressant med den här tråden också, jag la in den på em och det är 349 som har läst i den men inte så många som har skrivit, kan det vara Ridsport som är inne och läser? ;)

Jag vet därutöver att Bukefalos har medlemmar som representerar samtliga tävlingsgrenar med sammanlagda erfarenheter från blåbär till svår klass.
Det finns ju även folk som sitter i lokala ASVH styreleser knutna till debatter på denna sida...

Den bästa avelskrönika jag läst på många år. Äntligen någon som törs trampa på tår och skriva nyttiga sanningar.:bow:

För er som inte prenumenerar ut och köp tidningen;)

Jag håller med dig!

Härligt med någon som törs tala klarspråk och inte tänka på vems sympatier man vill ha!

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 666
Senast: Kick
·
Avel Jag har läst ett par trådar om föl utomhus kontra föl inomhus de första dagarna/veckorna efter födelsen. Här har även diskuterats...
Svar
1
· Visningar
807
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka