Intressant film: Taming Totilas

Sv: Intressant film: Taming Totilas

Verkligen intressant.. men filmen borde döpas om till den ultimata totala sågningen av Mathias Rath...

Ja det håller jag med om, eller i alla fall sågning av en viss ridstil där ryttaren rider med dubbla budskap fram för sits och ben och bromsar med handen. Lite den ridstil som i alla fall jag tyvärr är uppväxt med. Önskar man hade bara en mikro av EG känsla och timing när man rider!

Ja gud ja.. den följsamheten och bäckenrörelserna som Gal sitter inne med hade gjort vilken latinodansare som helst avundsjuk :D

Intressant film men vad är poängen med att framhäva EG som gudarnas gud och MR som en dålig amatörryttare? oprofessionelt tkr jag.

Har jag helt fel om jag säger att det är typiskt tysk ridning när ryttaren rider med dubbla budskap? sveriges sätt att rida har vi väl plockat mkt från tyskland, håller med Super om att jag tyvärr också känner igen mig mer i den ridstilen än jag önskar. Men då är min fråga, hur rider EG samling om han inte driver samtidigt som han fångar upp? eller har han sån timing att han lättar av i handen så fort hästen svarar rätt? fullkomligt älskar hans ridstil!

Ja det är ju lite synd om MR som får bära hundhuvudet för en ridstil som faktiskt majoriteten utövar fortfarande. Hade varit lite bättre om dom hade dragit fram fler filmer på olika ryttare och jämfört ridstilarna! För hur det än är så är det nog få som rider som Gal!

Där håller jag inte med, tycker inte att dom hyllar hyperflexion/ldr etc ngt. Utan jag upplever mer att dom berömmer lättheten i handen, hans rörliga bäcken och hans timing. Sedan om det måste till hyperflexion etc för att uppnå den lättheten det låter jag vara osagt. Jag har dock sett mindre lyckade exempel på hf och då har det inte funnits ngn lätthet i handen öht tvärtom.

Ja till att börja med: Undrar om Rath verkligen insåg vad han gav sej in i??

Intressant film. Det är ju inte så mycket olika ridstilar som olika talanger, olika personer, en mer dödlig och inte den mest talangfulla rent fysiskt med problemen att vara en lång ryttare uppepå det, och en supertalang, rent fysiskt och med enorm kroppskontroll.

Hur man reagerar och tajmar och så är ju till viss del inlärd ridsstil men också ryttarkänsla och talang. Om man tar en annan med samma ridstil som EG som tex hans sambo, så är han ju inte i närheten, trots att de använder samma system.

Jag tror förresten också att det är hårt seriöst arbete bakom, inte bara talang självklart. Men en del är ju mera naturbegåvningar än andra.

Ja man vill ju inte som medelmåtta bli granskad så där direkt:eek:

Senast ändrad:

Där håller jag inte med, tycker inte att dom hyllar hyperflexion/ldr etc ngt. Utan jag upplever mer att dom berömmer lättheten i handen, hans rörliga bäcken och hans timing. Sedan om det måste till hyperflexion etc för att uppnå den lättheten det låter jag vara osagt. Jag har dock sett mindre lyckade exempel på hf och då har det inte funnits ngn lätthet i handen öht tvärtom.

Ja jag tyckte inte dom fokuserade direkt på hyperflexion - grejen utan mer på Gals fantastiska känsla och kroppskontroll och förmåga att vara ett med hästen och att det nog bara finns en som rider som han och han är omöjlig för någon att kopiera.

Jag tycker det är kul för Edward att hans fantastiska ridning ändå kommer upp ännu mer i ljuset som det faktiskt har gjort efter Totilas bytte ryttare.

Väldigt intressant film, lärorikt för en som inte kan så mycket av de tekniska detaljerna.

Sen måste jag bara tillägga vilken fantastisk tysk brytning mannen till höger har! Har aldrig hört någon prata med sådan extrem brytning förut och då har jag bott i Tyskland i nästan ett år nu. Känns som om han får kämpa för att fortsätta prata engelska. Lyssna på th- och w-ljuden - helt underbart! :rofl:

Jag tycker inte det är en sågning av ngn ridstil. Möjligtvis på slutet när MR tar in och rider T konstant bakom lod men i stort med samma ridsätt som tidigare. Vad de visar är väl konsten som uppkommer när man sitter på en känslig häst där ryttaren sitter rätt hela tiden, med ett korrekt bäcken och hela tiden hjälpande hjälper...På slutet när MR ska klappa T och han verkligen visar att han inte vill bli rörd någonstans - det ser nästan otäckt ut-

Det är en sågning av att man inte försöker anpassa sina hjälper till hästen som man rider och försöker vara ödmjuk till hästen vad den behöver. Det ser man dock även på sista videon med MR han försöker nu lära sig att göra mindre och anpassa sig till den fantastiska hästen sedan att de inte visar upp ngt av DEN T som vi var vana att se är ju ngt helt annat...

Tycker inte heller det sågas ridstil utan ryttare.

Man ser det man vill se kanske. Jag tycker inte Edward var så fantastisk före Totilas, ( i jämförelse med andra på samma nivå givetvis.)

Men kanske utvecklades både han och hästen och lärde varandra, jag tror att det inte bara är begåvning utan mycket hårt arbete bakom sån skicklighet:bow:
Han lyssnade väl på en känslig häst och lärde sej hur han skulle rida den och har sen haft nytta av det på andra hästar. En fantastisk ryttare idag:love:
En ödmjuk person i min smak!

Orkade inte se hela. Finns det några tidpunkter som var viktigare än andra i den där timmeslånga videon? :)

Otroligt häftig att höra dessa (förmodat) erfarna tränare analysera kända ryttare. Blir väldigt imponerad av EG´s ridning, speciellt vid ca 32-36 minuten när man först får se EG och sedan MR på Totilas direkt efter varandra. Vilken harmoni! Jag blir väldigt ödmjuk inför dressyrens mysterier när jag förstår hur svårt det är fast man har världens bästa häst.

Någon som känner till tränarna förrestän?

Som en fortsättning på denna tråd:

http://www.youtube.com/watch?v=XujVcUBdK2k&feature=share

Helt fantastiskt att se skillnaden! :love:
Heder åt Mathias som insåg att han måste ändra sitt ridsätt och det syns verkligen att han har jobbat på det tycker jag!:bow:

Tittar man på Edward före och med och efter Totilas tror jag att även han fick anpassa sej och sin ridning efter denna fantastiska häst, för att få honom att visa upp sej som han kan.

Nu har Mathias redan en mycket bättre hand och mera lätthet i hela sin ridning tycker jag och Totilas ser ut att trivas igen! Jättekul att se! :idea:

Håller med, ser mycket trevligare ut nu även om jag tycker att det saknas en del fortfarande. Inte samma påskjut i travökningarna och han sitter inte riktigt lika bra i piafferna som med EG, men helt klart en mer harmonisk häst nu och det blir säkert super med tiden.

Liknande trådar

Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 202
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 982
Senast: Karro-Lina
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 863
Senast: MiaMia
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
614
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka