intressant artikel hovform annan än mustang

Sv: intressant artikel hovform annan än mustang

Fast det var ju precis det de var, friska och utan hovproblem :) Hur mycket hovproblem hari nte våra svenska hästar de får ju fång bara de tittar på gräs ;)

Självklart har hästar i fångenskap, i Sverige eller annat land, sämre förutsättningar. De rör sig t.ex. alldeles för lite...

Bland vilda hästar så klarar sig helt enkelt inte de hästar som har dåliga fötter (eller andra dåliga delar av sin kropp). Det är naturens lag att de "plockas bort". Vi avlar t.o.m på hästar med dåliga hovar...

Vad gäller fång så är det ju egentligen inte en hovsjukdom, det bara ger sig uttryck i hovarna. Snabba foderövergångar är den vanligaste orsaken till fång.

Fast det var ju precis det de var, friska och utan hovproblem :) Hur mycket hovproblem hari nte våra svenska hästar de får ju fång bara de tittar på gräs ;)

Men gräsfång är ju egentligen inte en sjukdom som orsakas av att hovarna är dåliga, utan ett akut förgiftningssymtom som kan härledas till en rubbning i tarmfloran.

Jämför man detta med de "vilda" hästarna så har de inte samma levnadsförhållanden som våra tamhästar. Våra pållar går ofta i grus och lerhagar hela vintern och kastas sedan tvärt iväg på frodigt bete tidigt på våren.

De vilda börjar ju succesivt beta när gräset börjar sticka upp här och var och utsätts inte för samma chock i magen. Dessutom är det ju ganska klarlagt att hästar som motioneras hårt inte drabbas av fång och de vilda hästarna rör på sig rejält om man jämför med våra "leksaker" som kanske i bästa fall rids 1 timme om dagen :)

Ja iofs fång var ett dåligt exempel :) Men det finns ju många andra hovproblem som våra tamhästar drabbas av och tydligen inte dessa hästar som ändå har rejält fula och övervuxna hovar.

Så kanske det inte är så ödesdigert men icke-perfekta obalanserade hovar med en aningens utflytningar eller något understuckna trakter. Kanske är det så naturen vill ha hovarna för det livet hästen just då lever. Vill bara utmana tanken lite men får erkänna mig för feg för att lita på naturen jag också ;)

Men det finns ju många andra hovproblem som våra tamhästar drabbas av och tydligen inte dessa hästar som ändå har rejält fula och övervuxna hovar.

Så kanske det inte är så ödesdigert men icke-perfekta obalanserade hovar med en aningens utflytningar eller något understuckna trakter. Kanske är det så naturen vill ha hovarna för det livet hästen just då lever. Vill bara utmana tanken lite men får erkänna mig för feg för att lita på naturen jag också ;)

Ja det finns många hovproblem verkar det som ibland när man läser här på Buke t ex :)

Själv har jag en häst som gått barfota nu några år vilket fungerar jättebra. Hovarna är hela och fina och inga större problem. Lite lamellrandsröta bara i vinter men helt borta nu.

Men jag skulle inte heller våga lita på naturen för naturen är inte perfekt alltid :) Vår pålles benställning är t ex inte helt perfekt vilket gör att hovslagaren behövs med jämna mellanrum för att justera det som naturen missat :)

Det håller jag inte alls med om. Jag har jobbat mig genom större delen av Island. Hovarna på islandsboende hästar är däremot ca 1.5 storlekar större än gängse islänning i Sverige.

Och hur kommer det sig? 50% är en ganska rejäl skillnad.

Hur "farligt" är det då att inte verka en häst som tycks ha fina hovar och går på stora ytor men mjuk mark? Har vi en tendens att över verka våra hästar?

Jag tror inte att vi har en tendens att öververka, jag ser en hel del exempel på motsatsen. Hela poängen med att ha övervakning av hästens hovar och individuell behandling är att kunna ge varje häst bästa förutsättningar baserat på de krav man ställer på dem, utifrån deras individuella fysiologiska förutsättningar.

En del hästar behöver inte mycket verkning alls - andra behöver mer hjälp. Många hästar i arbete behöver också skor för att dämpa slitaget.

Om det på något sätt är fördelaktigt att ha konstiga hovformer om man jämnt går obelastat på mjukt underlag - kanske. Problemet är dock när man tar denna häst och vill rida på hårdare underlag. Då kan en konstig hovform ganska kvickt ge upphov till rejäl felbelastning.

KL
Intressant är det iallafall att hästarna verkar tåla långa overkade fötter bättre än öververkade.

det naturliga är att de bryts av när de blir för långa- hoven går i ständig omvandling från lång/kort tå som givetvis oxå påverkar trakthöjden eller hela vinkeln.
skillnaden är att när den brukas så bör den hållas relativt optimal- genomgående.

Och hur kommer det sig? 50% är en ganska rejäl skillnad.

Nja...50% är det ju inte! 1.5 storlek i hästskor. Istället för en 3x0 såb lir det "2x0,ochenhalv" och det är ju inte 50%.
Men hur det kommer sig har jag inte en aning om, det är bara en reflektion från alla mina år på ön som grundar sig i min högst "vetenskapliga" forskning på drygt 2000 hästar från norr till söder.

Nja...50% är det ju inte! 1.5 storlek i hästskor. Istället för en 3x0 såb lir det "2x0,ochenhalv" och det är ju inte 50%.
Men hur det kommer sig har jag inte en aning om, det är bara en reflektion från alla mina år på ön som grundar sig i min högst "vetenskapliga" forskning på drygt 2000 hästar från norr till söder.

Jag kanske inte riktigt håller med här, eftersom min erfarenhet sträcker sig till egna hästar samt de jag träffat. Nu har de inte skett under samma omständigheter som vdb, så det kan vara svårt att avgöra om dessa hästar hade liknande premisser som de jag fått hem. Jag tycker faktiskt att många, dock långt ifrån alla kunde ha haft något större hovar efter en skoning. Men sen vet jag också att många på holmen skor efter egna huvuden, och då kan det bli va som i de fall skostorleken inte finns.;)

Kort kan sägas att vår gammelman kom hem med en skostorlek av 3x0 och han har idag nollor runt om och framskor bak. Han hadee ej heller hittar fjärde växeln, men den kom faktiskt i takt med att vår hovis ökade fotstorleken.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen...
Svar
18
· Visningar
2 472
Senast: Memphis Belle
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 556
P
Hästvård Källa: Christopher Johnston leg.Vet. VMD Swedish Hoof Group Inst för anatomi och histologi Sveriges...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka