Intimvård på hingstar/valackar

lakrits

Trådstartare
Hur gör ni med intimvård på alla pojkhästar???
Första gången jag äger en pojke så jag har inte en aning vad som bör göras och hur....

Sv: Intimvård på hingstar/valackar

Bara på med gummihanskarna o gräva!

:cool:

Gärna lite mer specifikt....
Gräva...hmm...ska den liksom inte tas ut :o

Har aldrig riktigt förstått det där med intimvård på valacker. På hingstar i avel förstår jag. Har en valack som jag haft i 14 år och inte har jag tvättat hans snopp. Heller har det aldrig behövts och han har aldrig haft några som helst besvär och inga infektioner.
Jag är lite mer av den tron att om man börjar rota och förstör den naturliga bakterie-floran så kommer man få problem, speciellt om man en gång börjat tvätta regelbundet och sedan av någon anledning slutar.
På de hästar som haft preoblem från början kan jag förstå att man tvättar av medicinska själ.
Annars kan jag bara säga; har din pålle inga tidigare problem med snoppen och inte fått den tvättad regelbundet tidigare så låt det vara.
Och om du tvunget måste tvätta, så tvätta helst bara med vatten. Inte bra med tvål, dock i värsta fall Lactacyd utan parfym.

Jag tvättar av den med ljummet vatten och en mjuk svamp när den "hänger ute", en eller ett par ggr i veckan. Ingen flenost på mina pållar. De brukar uppskatta att få den rengjord, kan vara spån och annat skit som har fastnat och vandrat upp. Inte trevligt.

Jag har inte gjort någonting än för han är bara 5 1/2 månad gammal,,,tänkte bara det kunde vara bra att veta för framtiden.
Jag har faktiskt inte hört någon i min bekantskapskrets som sagt att de tvättat "den lille" men det kanske man inte pratar så mycket om.

Hingstar renar sig bättre än valackar. Jag tvättar av den på avelshingsten inför första stoet för säsongen, sen fixar han det själv. Valacken vi hade fick man tvätta varannan vecka för han blev alldeles skorvig och äcklig (spysmile)

Min valack är 24 år och han visar klart o tydligt när det är dags att tvätta snoppen.
Ljummet vatten och Lactacyd tvål och skrubba.
Det blir 1-2 ggr per månad.

Inte världens bästa jobb precis :crazy: men jag gör det självklart för ponkens skull. Han kan ju inte själv.

Jag måste. Ena valacken slänger inte ut snorren när han ska kissa, så gissa vilken gegga det blir där inne i snopp-fickan. Varje vecka under sommarn, nu har det räckt med varannan vecka. Den andra tar jag någon gång då o då när det blir lite geggigt emellan.

Hade en shettis-valack förut som jag oxå fick tvätta. Mina andra valacker (2 st) som jag haft har inte behövt tvättas.

Använder även jag lactacyd o ljummet vatten o en trasa o tar bort så mycket gegga jag kommer åt. Har en skål med vatten bredvid o skölja rent med.

asmodeus skrev:
Jag tvättar av den med ljummet vatten och en mjuk svamp när den "hänger ute", en eller ett par ggr i veckan. Ingen flenost på mina pållar. De brukar uppskatta att få den rengjord, kan vara spån och annat skit som har fastnat och vandrat upp. Inte trevligt.

Min valack drar in sin illa kvickt om någon rör vid den. Hur skall man tvätta då?

Börja vänja den lille redan nu att du får pilla på "saken", alla pojkar tycker inte att matte har där att göra och en del är ju mer bestämda än andra..

jag ställer min i boxen brevid ett brunstigt sto.. inga problem med att få tvätta en utspärrad snorre då.. :D

Tänkte lite på det,,,,,går de med på att man pillar på den???
Men det gör dom tydligen.

Bra att du tog upp det här! Har upptäckt att väldigt många inte gör något åt skapet trots att hästen i övrigt är i toptrim. Ibland hänger det så stora avlagringar att man undrar hur de skall få in den igen, det kan inte kännas bra.

När jag var liten fick man lära sig på ridskolan hur man skulle göra. Tvätta med ljummet vatten och en svamp, (numera använder jag engångstvättlappar för enkelhetens skull).

Trodde att det var "förlegat" då ingen på de stall jag de senaste åren har varit på har gjort något. Men i våras visade min pålle att han verkligen var irriterad över något och sparkade åt magen, det var för mycket för att det skulle vara flugorna som retade honom. Jag är ganska säker på att han aldrig har varit med om något liknande tidigare. Han stod blickstilla och såg både förvånad och tillfreds ut.

Ett tips till den som är ovan, börja med att tvätta insidan av skapet och låt snoppen vara. När hästen har vant sig lite och upptäcker att det är ok, slappnar de oftast av och långsamt släpper de ut mer eller mindre.

Det är nog olika, jag har - som Olinda skriver :D gjort så ända sedan fölis var mindre, att när han hänger ut den när man pysslar med honom (de släpper ju ut snorren när de slappnar av också eller tycker att något är vääääldigt skönt - oftast i alla fall?), så är jag där och pillar och kombinerar detta med något han gillar skarpt - på honom klia på insidan låren. Nu tycker han det är riktigt skönt när man är där och kliar och "pillar" och fäller nästan ut den självmant. Man vet ju aldrig när det kan vara händigt att även kunna "ta på" snorren utan att de blir förbannade (på samma vis som man ju försöker vänja fölet med att man tar överallt annars).

Fast angående tvätt, jag har haft en valack tidigare som inte behövdes tvättas.
Tycker det verkar svårt att använda vatten också - blir det inte riktigt fuktigt och instängt där sedan = härlig grogrund för allehanda dåliga bakterier?

evis skrev:
Tycker det verkar svårt att använda vatten också - blir det inte riktigt fuktigt och instängt där sedan = härlig grogrund för allehanda dåliga bakterier?
Torka! ;)

Har aldrig tvättat valackarna vi haft och har aldrig hört talas om eller stött på några som haft problem av att inte tvättas. Från egen erfarenhet och de hästmänniskor jag känner så är det helt onödigt.
Om det på något sätt kan skada har jag ingen aning om och man tvättar och rengör hästar en himla massa som inte görs i naturen så vill man tvätta så går det säkert bra men ingen (utom möjligen en veterinär med en ordentlig studie i ryggen) skulle kunna övertyga mig om att det BEHÖVS.

Jag frågade veterinären för att kolla upp o jag måste tvätta bort all gegga, gärna varje vecka. Om jag inte gör det rinner det ner gegga på hela benen o är en fröjd för flugor på sommaren.

Vår veterinär sa att det är bäst att låta den vara och inte röra den så mycket. Bara tvätta den om det är absolut nödvändigt.

I naturen finns inga valackar, och alla valackar behöver inte rengöras heller.

Jag måste snart rengöra skapet på min valack, men först måste jag hitta bra handskar för det luktar inte mumma om händerna sedan och den lukten sitter ju i flera dagar efteråt!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 772
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 018
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm