Intervallträning.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare MadeOfSark
  • Startdatum Startdatum
M

MadeOfSark

Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men jag hoppas.
Skulle vilja veta hur ni gör nör ni tränar era travare i intervaller. Hur många? Vilka tider? Allmänt hur intervallträning sker på bästa sätt för hästen! När hästen inte går "snabbarae" mellan intervallerna är det skritt eller "jogg" som gäller? Nyfiken. Tacksam för svar! :bow:

Sv: Intervallträning.

Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men jag hoppas.
Skulle vilja veta hur ni gör nör ni tränar era travare i intervaller. Hur många? Vilka tider? Allmänt hur intervallträning sker på bästa sätt för hästen! När hästen inte går "snabbarae" mellan intervallerna är det skritt eller "jogg" som gäller? Nyfiken. Tacksam för svar! :bow:

Hej..
när jag tränar mina travare i intervaller, brukar ja köra/rida kanske 40tempo, men sesn hur mycke de beror på vilken häst jag har, hur den är tränad osv. Men min tävlingshäst hon går ca 9-10varv på träningbanan hemma i rask jogging. och när hon ska gå lite fortfare intervaller kör ja henne ca 8 sträcker på rakbanan i slängtrav. vet itne om det var ett sånt svar du ville ha :crazy: men det är så jag gör med henne:smirk:

jag brukar köra 5-6 800 metersintervaller (på rakbana) eller 3 tusenmetersintervaller (i backe)..

när jag kör på rakbanan så brukar jag köra runt 30-tempo med starthästarna men det beror lite på.. i backen kanske det går 1.50-2.00 men där vet jag inte säkert för då brukar jag inte ta tid :D

när jag kör på rakbanan brukar jag skritta ca 1 min mellan intervallerna och när jag kör i backen så brukar jag jogga ner för den för om jag skulle ställa mig och skritta ner så blir det ingen riktig träning :p

kör rakbanejobb 2 ggr/v just nu m mina.

kör 15-20 min rask jogg värmning, skrittar en stund. kör sen 6 intervaller, m skritt ca 1-1.15min emellan. tempo ca 1.40-1.25, beroende på underlaget och häst. kör de första lite saktare, och d sista fortare.
rakbanan är uppmätt 500m, men den är längre kanske ca 700-800m.

mellandagarna blir det mkt skritt, lättare ridning och joggning. skrittar alltid dagen eft snabbjobb.
ca 2 vilodagar/v.

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Jag kan varmt rekomendera en bok om träningslära av vet Leif stilling där baseras träningen på plus mätare :)

olika beroende på häst, status o ålder...
Jag gillar att lägga in fartlekar med hästarna, snabba intervaller men kortare än "traditionellt" farten dödar inte utan det är när dom får springa för fort långt.... En häst är född till att springa, det kan den..vi skall förvalta dom rätt och mitt motto är : En glad häst är en bra häst....
Stirra dig inte blind på distanser eller klockor ( detta gäller främst äldre hästar) En unghäst får man ju ha klocka med sig så man inte kör för fort under uppbyggnadsfasen...
Det är MIN teori...alla tänker vi olika

Gå in på www.stallbredbyn.com och klicka på träningslära...MYCKET intressanta åsikter o "sanningar" :bow:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Ninnurur
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix