intervallträning

vildros

Trådstartare
Hoppas jag la tråden rätt nu, men ft folk brukar ju liksom ha bra kondition på hästarna. :)
Det är en ponny som har "vanlig" kondition, men jag vill se lite mer tävlingskondition på den (hoppning) och tänkte introducera galoppintervallträning.
Hur ska man rida första gången och gångerna efter det??
HUr många intervaller?
Hur länge ska man galoppera i varje intervall?
Hur länge ska man skritta emellan?
Det är väl "ligga och rulla" tempo man ska ha? (vill inte ha någon lungöppnare, utan vanlig konditionsträning).

Sv: intervallträning

Ligga och rulla låter som ett bra tempo, du kan ju öka tempot lite när ponnyn har fått bättre kondition, tänk på att få ponnyn att gå i en avslappnad och rund form så att den inte pullar konstant.

Jag hade börjat med 3 st 3 min intervall i ett balanserat tempo med 3 minuter skritt mellan och sen snarar minskat tiden på skritten mellan galoppintervallen eftersom en hopphäst mer behöver explosiv kondition än vad en fälttävlans hästbehöver. Till sist kanske du kan rida 3 st 3 min galoppintervall med 1 minut skritt mellan ungefär en gång i veckan.

Dagen efter kan det vara lämpligt med någon sorts träning som inte kräver allt för mycket, te x en skön uteritt i en trevlig låg form, vila är väl inte att rekomenderaeftersom musklerna kan vara stela och behöver mjukas upp.

Tänk på att rida fram ordentligt i ca 20 minuter innan du börjar galoppera och att du skrittar av ordentligt, gärna ut i skogen, med ett ländtäcke på om det inte är soligt och varmt.

Ska hästen gå fälttävlan brukar jag rida 4 st 5 min galoppintervall med 3 min skritt emellan varannan gång i "arbets tempo" och lite kortare explosivare intervall men mindre skritt varannan gång och försöka rida intervallträning ungefär 3 gånger på 2 veckor.

Självklart måste man börja med korta intervall i ett tempo som lämpar sig för den häst man tränar och med mycket skritt mellan och vara lyhörd på hur trött hästen blir och när den är redo för högre tempo/mindre skritt/mer galopp.

Lycka till!

Sv: intervallträning

Det är bättre att ligga i ett något lugnare tempo och lite längre istället för ett högt tempo som sliter mycket på hästarna.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 777
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar