Intervaller?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Nikki
  • Startdatum Startdatum
N

Nikki

När man kör tex. rakbanejobb med sin häst. Första intervallen ska väl köras rätt lugnt? Men om man kör tex 6 intervaller, den sista ska man köra den fortast av alla eller ska man köra lite lugnare i den sista? Hur gör ni?

Sv: Intervaller?

Jag kör alltid den första långsammare än de andra och sedan ökas farten till 85% av hästens maximala förmåga. Den sista intervallen kör jag något långsammare än de andra, mest för att stärka hästen självförtroende. Det ska vara roligt att träna! Det finns nog andra som kör helt annnorlunda men den här passar mig och mina hästar.

Jag brukar köra lite långsammare den första och den sista och den snabbaste den 3:e eller 4:e när jag kör 6 intervaller, men försöker hålla mig på ungefär samma tid när jag kör :)

*kl*

Den första långsammast - den sista snabbast.

Men jag brukar försöka ligga på ungefär samma hela tiden och vad det blir beror på underlaget.

Jag kör aldrig under 27 på rakbanan men det har hänt att jag kört 50 också när det varit extrema förhållanden.

Okej så inget är egentligen fel? Vad kör man för tider på rakbanan då? Självklart beror det på typ av häst men om man tex tar en 4-5-6 åring som startat innan? Kör man aldrig under 20 när man kör intervaller? Kör man bara fortare när man kör rundbanejobb på banan? Ursäkta för alla frågor men jag blir helt förvirrad av alla träningstyper..

Jag kör den första rätt långsamt, sen ökar jag och har samma fart i 3-4 intervaller beroende på hur han känns, sen 1-2 snabba, och sista lite lugnare. Men när vi har kommit till sista vill han bara springa springa springa så min tanke brukar inte lyckas..

Kör jag i 1.30-1.40-tempo så håller jag alltid jämn och samma fart i alla intervaller.
De gånger jag kör korta snabba intervaller så ökar jag tempot för varje intervall och avslutar med en i samma tempo som den jag började med.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
363
Senast: MML
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
723
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka