Internet under Englandsresa?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag planerar att ta en tripp till Cornwall i maj, men då behöver jag ha fungerande internet i min telefon, det räcker inte med att förlita mig på wifi. När jag var i London för ett år sedan köpte jag surf av min operatör Vimla, men den fungerade aldrig utan jag fick betala massor för en tjänst jag aldrig fick.

Har något tips om vad jag ska göra, byta operatör eller något annat? Någon mer erfarenhet av något som funkat?

Min nuvarande operatör Fello erbjuder "surfpaket" för Storbritannien med 2 GB för 249 kr och 5 GB för 399 kr. Då roamar man med lokala operatörer. Sen är MMS dyrt och även att ta emot vanliga röstsamtal. Men man kan ju prata på någon VoIP-app (Skype, Teams, Messenger m fl).

Alternativt köpa ett nationellt SIM-kort med surf när du är på plats.

Roaming funkar väl fortfarande i UK? Det gjorde det iaf i juli när jag var där senast.

Roaming funkar över hela världen, det är kostnaden som varierar - som man får reda på i efterhand.

Efter brexit så blev det slut med roaming på EU-villkor och konsumenter blir besvikna varje månad för ohemula räkningar (som på den gamla goda tiden).

Ofta rekommenderas att man köper surfpaket för det specifika landet från sin operatör.

https://commonslibrary.parliament.uk/research-briefings/cbp-8649/

På många områden har EU-samarbetet gett oss medborgare väldigt användbara saker.

Jag har tre med tillägget 3Världen och kunde ringa/skicka SMS/surfa utan extra kostnad när jag var i London förra året. Slängde en snabb blick på deras hemsida nu och det verkar fortfarande fungera på samma sätt

Jag planerar att ta en tripp till Cornwall i maj, men då behöver jag ha fungerande internet i min telefon, det räcker inte med att förlita mig på wifi. När jag var i London för ett år sedan köpte jag surf av min operatör Vimla, men den fungerade aldrig utan jag fick betala massor för en tjänst jag aldrig fick.

Har något tips om vad jag ska göra, byta operatör eller något annat? Någon mer erfarenhet av något som funkat?
Vi köpte till ett surfpaket från operatören (fello) men annars funkar e-sim från Airalo jättebra också. Jag vill behålla mitt nummer så orkar inte hålla på med att köpa fysiska simkort och ladda på.

Jag vill absolut behålla mitt nummer, händer det hästen eller gamla mamma något vill jag att man får tag i mig.

Jag vill absolut behålla mitt nummer, händer det hästen eller gamla mamma något vill jag att man får tag i mig.
Precis så resonerar jag också eftersom jag har djur hos hundvakt när jag reser.
Vi hade Airalo i USA och det var jätteenkelt. Man laddade ned appen och köpte ett e-sim med önskad GB, innan avresa. Där var det tydliga instruktioner om hur man aktiverar det. Sen surfar man på landets nät.

Kan man behålla sitt nummer då?
jag tror nog att alla operatörer har möjlighet att föra över telefonnummer till nya abonnemang.
Men, har du plats för ett eller två simkort i din telefon? Om du är nöjd med din operatör i övrigt så kanske det funkar, som några skrivit, att köpa ett kontantkort för surf på plats i England och sätta på plats nr 2, om du har utrymme för det?

Jag har Comviq som mobilleverantör. Köpte till en extrapott med surf inför en Englandsresa och öppnade upp för roaming. Funkade fint den veckan som jag var i England. Sedan kostar det att ringa SMS, men jag hade internetmottagning när jag behövde.

/Lizzie

3 världen eller Hallon fungerar i Storbritannien.
Fria samtal, sms, surf som abonnemanget hemma.
Funkade klockrent för mig (3) och dottern (Hallon), inga extra kostnader, men för mamma med Felia köpte hon surfpaket efter surfpaket och jag tror det blev en tusenlapp för henne på 4 dagar i slutändan.

Var i London en vecka förra året och roamade om jag var tvungen men stängde av det när jag inte behövde kolla någonting. Det blev ingen jätteräkning (å andra sidan behövde jag inte kolla mycket utan körde närapå flygplansläge när jag inte var på wifi eller behövde kolla kartan för att inte få samtal). Men SmS och sådant kostar mycket att skicka och mycket att ta emot. Så det är bättre att sms:a o messa massor om man är inne på hotellets wifi tror jag. Inte så kul att betala för alla Team sportias reklam sms osv. Ta emot samtal kan kosta mycket också.

Vet inte så mycket om det där och var kanske överförsiktig, men det blev billigare än att köpa ngt paket. Och hänga över mobilen utanför hotellet gick ju bort på ett härligt vis :) Men som sagt kolla det nödvändigaste snabbt gick ju bra.

• Gilla
Reactions: Sel
Om Vimla inte kan ge vettigt utlandspaket skulle det vara en anledning att byta operatör för mig.

Jag har sedan länge mitt svenska simkort som e-simkort och använder då telefonens plats för fysiskt simkort för att köpa ett lokalt datasim. Så gjorde jag senast jag var i Storbritannien i maj förra året och så gör jag varje gång jag åker till Egypten.

I och med min flytt till Åland är dock den fysiska simkortplatsen upptagen. I julas tog jag ut det simkortet. Det är möjligt att ha två e-sim enligt min åländska operatör och jag ska till Storbritannien i nästa vecka så jag tänkte fixa det. Men nu visade det sig att jag har 10 gig i mitt åländska abonnemang och det tror jag räcker.

Summan av kardemumman är att jag mixtrar med extra simkort och det är enkelt pga att jag har mitt primära som e-sim. Som @ameo skrev ovan finns det även telefoner med plats för två fysiska simkort.

Jag har Hallon och senast i September 2024 så ingick surf på samma nivå som i andra EU länder 🤔
Men UK är inte EU och därför gäller inte EUs lagstiftning om att du ska betala samma i alla EU-länder. Hallon har tydligt skrivit att UK är undantaget men det är inte alla operatörer som har det.
Det kan det ju vara så att man från början har ett abonnemang som täcker surf i länder utanför EU.
Men de flesta har inte det utan man betalar extra för surf, ringa osv.
Jag har Fello och där ingår inte UK utan man erbjuds köpa surfpaket.
Så det är ganska viktigt att kolla upp vad som gäller för en själv innan man reser utanför EU.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 491
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 131
Senast: Johanna1988
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
674
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka