Re: Hur då sjögång?
Spänning är bara för att hitta sina kroppsdelar, att tänka på hur hästen går innan man kan kontrollera sig själv är dumt. Att andas med rätt teknik ingår oxå i utbildningen.
Det ska tydligen bli nån kurs i stockholmstrakten om jag förstår tjatet rätt
( börjar bli svårt att motstå) men vad man ska förstå är att man inte kan ta en kurs bara utan hela konceptet är en lång process med många små pusselbitar. Man får inte hela svaret med en gång för man kan i början inte förstå svaret och framförallt inte utföra det. Som exempel kan nämnas att man ungefär de första 50!!!!! lektionerna enbart koncentrerar sig på ryttarens sits och i skritt, det finns inte så många som förstår och orkar med detta snigelsätt utan folk vill i regel GÖRA NÅGOT, inte bara sitta och jobba med sig själva.Man ser bara problemen som hästen har, att den töltar dåligt, har svårt för galoppen o.s.v. och då är det många som inte förstår att man hjälper alla gångarterna genom att jobba med sig själv..
Målet är en korrekt lodrätt sits en avslappnad ryttare och en harmonisk och spänstig häst. Det fixar man dock inte på en kafferast.
Alla ni som Pm:ar och frågar om kurser så är svaret att jag har lektioner för folk här hemma på mina egna hästar men jag är skeptisk till att ta emot folk på egna hästar och jag är skeptisk till att ta emot folk som är skeptiska
. Detta av olika anledningar , bl.a. på att jag fortfarande är väldigt opedagogisk trots att jag jobbat hårt på att bli bättre, dels att jag själv inte kan så mkt ännu. Jag har dessutom svårt med motivationen när folk bara vill testa som en kul grej. Jag kan inte övertala nån som inte tror, jag är för lat för det, jag delar gärna med mig av det lilla jag kan, men ser ingen mening i att tala för "döva öron" . Hoppas ni förstår vad jag menar, jag menar inget illa utan försöker förklara hur jag tänker.
Dessutom så är det mer än bara ridning, det är massor av teori man måste plöja igenom för att få en bättre inblick i det hela. Egentligen får man fel uppfattning när man testar det så där 10 minuter som vi gjorde hos Inte Ung, man måst egentligen teoria innan men det var ju sitsträning alla ville åt :-)
Ang. kurser i icke ridgrejen utan det där med rörelsetörningar o dyl., lära sig se hältor och förebygga dem o.s.v. så har jag aldrig hållt nån kurs i det, jag lär ut små grejer till de som rider här men inte nått avancerat. Jag har ju egentligen inte nån utbildning för det utan det är sånt jag lärt mig genom åren av diverse hästgubbar, allt funkar (resten har jag kasserat) men jag vet inte hur korrekt det är lära folk det. Jag kan tänka mig att jag är svår att förstå när jag talar om det för det som är jättetydligt för mig har jag märkt är helt osynligt för andra, men visst kan jag, men jag behöver nog vägledning i hur man undervisar i det :-).