Inte uppsöka veterinär?

Humelibumlan

Trådstartare
Hur hade ni resonerat i liknande scenario.

Ni har en unghund med en skada, inget hunden lider av men skadan ser inte fin ut och ger en viss rörelsestöring.

Ni åker in för att kolla upp skadan och efter röntgen ser det illa ut, det talas om operation, ni får remiss till en av landets mest rutinerade veterinärer och expert på just den typen av skada och efter att ha träffat denna och hen tittat på din hund, röntgat om, så kommer citat:
"Jag har hållit på med detta i 40 år och aldrig sett en liknande skada".

Hunden lider inte av skadan idag, fungerar som vilken hund som helst och har inte ont, hur framtiden ser ut är ovisst men blir det problem av skadan så är operation det enda som kan hjälpa, men veterinären vill att du återkommer om 8 veckor för ny röntgen, för att se att det bär hän..

Skulle ni:
1, Åka in och rötga hunden var 8-10de vecka för att se vart det bär hän.

2, Vänta tills hunden har problem av sin skada och då åka in för att röntga och vidta åtgärder för skadan- Operation.

Sv: Inte uppsöka veterinär?

Jag hade i alla fall åkt första gången efter 8 veckor för att se vart det bar hän. Jag hade antagligen åkt efter ytterligare 8 veckor. Allting är ju inom självriskperioden, så jag betalar ju inget i alla fall.

Jag hade gjort allt jag kunnat.

Vad är poängen med att inte åka? För mig känns det inte onödigt att veta hur skadan ser ut. När hunden har problem av den så kanske det är för sent för att göra någonting åt det.

Jag hade i alla fall åkt första gången efter 8 veckor för att se vart det bar hän. Jag hade antagligen åkt efter ytterligare 8 veckor. Allting är ju inom självriskperioden, så jag betalar ju inget i alla fall.

Jag hade gjort allt jag kunnat.

Vad är poängen med att inte åka? För mig känns det inte onödigt att veta hur skadan ser ut. När hunden har problem av den så kanske det är för sent för att göra någonting åt det.

I detta fallet är det inte försent att göra något åt det när/om hunden får problem och innan dess kommer inget heller att göras för hunden.

Planen är att åka när hunden märker av skadan.

Vaddå gjort allt du kunnat??
Kollat på röntgenplåtar va 8de vecka i väntan på att hunden kanske kommer lida av sin skada? Hur många försäkringperioder tycker du det är en bra ide?
Jag tror du är tillräckligt bra att kunna avgöra när hunden får ont och lider av sin skada...

Självrisk betalas vid varje veterinärbesök.

Frågan är ju inte bara huruvida hunden har/inte har ont, vad säger hundfysioterapeut? Om hunden i dagsläget har ett rörelsehinder av skadan så kan det i sig leda till felbelastningar, muskel o senskador samt ev artros, om man väntar med ev operation.

Hur ser prognosen ut för en lyckad operation, hur lång kan rehabtiden förutspås vara o hur bra mår hunden då.
Även ras o ålder spelar in.

mvh

Självrisken betalas ju en gång per "självriskperiod", nu vet inte jag vad hunden har för försäkring och vad dom har för maxdagar ..

Det är säkerligen en vanlig försäkring där man betalar 20-25% av kostnaden själv. + en fast självrisk, typ vid första besöket.

Jag skulle nog åkt in efter den första 8-veckors perioden, för att se om man kan upptäcka något nytt. Efter det, om inget nytt upptäckts, så skulle jag väntat tills hunden ev blev sämre, och får problem av skadan.

Jag hade börjat med att åka in efter 8 veckor för att se åt vilket håll det gått. Om vet fortfarande sa samma sak hade jag väntat längre innan nästa röntgen, kanske fördubblat tiden om vovve inte visar några tecken på smärta och om vet medhåller i att det är en bra idé.

Nu hade visserligen våran problem med en led, men då sa de att när hunden har fått en rörelsestörning så är det viktigt att göra något så snart som möjligt. Nu kan ju ett ledproblem leda till rätt allvarliga skador och så beror det ju även en hel del på hunden. Våran visade inte direkt smärta utan enbart rörelsestörning men han hade ont. Så jag skulle absolut kolla upp var 8 vecka, och kanske försökt få till operation så snart som möjligt, beroende på vad vet säger.

Eftersom veterinären aldrig har sett en liknande skada så kan han/hon givetvis inte med säkerhet bedöma hur skadan kommer att utvecklas. Jag skulle tolka det som att skälet till varför veterinären kommer med förslaget att röntga var 8-10:e vecka beror på denna osäkerhet. Av det skälet skulle jag röntga och inte vänta till hunden började få besvär.

Vidare tycker jag att Vallhunds reflektioner kring att det troligen inte bara handlar om huruvida hunden får ont eller inte, utan om vilka andra följder som skadan kan få på sikt, är kloka.

Eftersom veterinären aldrig har sett en liknande skada så kan han/hon givetvis inte med säkerhet bedöma hur skadan kommer att utvecklas. Jag skulle tolka det som att skälet till varför veterinären kommer med förslaget att röntga var 8-10:e vecka beror på denna osäkerhet. Av det skälet skulle jag röntga och inte vänta till hunden började få besvär.

Vidare tycker jag att Vallhunds reflektioner kring att det troligen inte bara handlar om huruvida hunden får ont eller inte, utan om vilka andra följder som skadan kan få på sikt, är kloka.

+ 1 på den. Jag tänker precis som Vallhund även på sådana följder som belastningsskador osv. Jag hade litat på veterinären och röntgat, inte vänta på att hunden visar att den har ont. När den väl har det kanske prognosen försämrats, sådana saker kan man ju inte veta i förväg men jag skulle inte chansa.

Jag tycker det låter konstigt med en skada som ger rörelsestörning men som inte hunden har ont av? Går det ens? Varför skulle det ge en rörelsestörning om det inte var för att det gjorde ont?

Vidare är jag inne på Vallhunds spår. Rörelsestörningar kan leda till så mycket annat trassel att det för mig känns oerhört dumt att inte göra något på en gång om det går.

Kanske är jag trött och läser slarvigt, men fanns det egentligen någon anledning till varför man inte opererar hunden nu på en gång?
Ett återbesök är väl det minsta jag skulle göra. Jag skulle även, trots att jag fått komma till en av de mest rutinerade veterinärerna, försöka beskriva problemet så bra det går för andra för att se vad de tänker och tror.

Jag tycker det låter konstigt med en skada som ger rörelsestörning men som inte hunden har ont av? Går det ens? Varför skulle det ge en rörelsestörning om det inte var för att det gjorde ont?

Jag kan enbart jämföra med häst, hästar kan ju få spatt tex. Det kan ge rörelsestörning men inte nödvändigtvis smärta. Min häst hade spatt och rörelsestörning sedan fölsben, men smärtan kom inte förrän vid ca 18-19 års ålder. Det finns säkert något liknande hos hund då också.

Hur hade ni resonerat i liknande scenario.

Om det är en ren sällskaphund kanske jag inte skulle ta så allvarligt på en lätt rörelsestörning som inte besvärar hunden och inte påverkar användbarheten. Om det är en hund jag har några sorts förhoppningar på, och denna skada påverkar möjligheten att lyckas med det, skulle jag nog fortsätta gå på kontroller till en början i alla fall. En rörelsestörning beror ju på någonting, att någon del av rörelsemekaniken är satt ur funktion, och jag skulle förmodligen försöka lära mig mer, prata med fysioterapeuten och läsa på anatomin. Ställa mig frågor som: Finns det risk att hunden utvecklar kompensation för skadade/svaga muskler som ökar risken för överbelastning av leder längre fram i livet?

Eftersom veterinären rekommenderade fortsatt utredning så finns det väl en risk att skadan försämras och eftersom operation fanns med som ett alternativ finns det väl chans till en bra behandling.

Rent generellt brukar jag tänka såhär: om jag inte skulle ha oroat mig om det gällde mina barn skulle jag inte oroa mig för hunden heller.

En unghund skulle jag vilja operera eller på annat vis få bukt med rörelsestörningen på om det gick. Oavsett om det är en sällskapshund eller ska användas till annat.

Frågan är ju inte bara huruvida hunden har/inte har ont, vad säger hundfysioterapeut? Om hunden i dagsläget har ett rörelsehinder av skadan så kan det i sig leda till felbelastningar, muskel o senskador samt ev artros, om man väntar med ev operation.

Hur ser prognosen ut för en lyckad operation, hur lång kan rehabtiden förutspås vara o hur bra mår hunden då.
Även ras o ålder spelar in.

mvh

Rörelsestörningen i fallet är att hunden har en inskränkt flexion i handleden, vilket gör att han skrapar i de 2 främsta klorna, vilket gör att de klorna blir något mer slitna om klorna är längre.
Hålls klorna korta, märks det inte.
Han haltar alltså inte och belastar inte kroppen fel.
Springer rakt, belastar sig rätt och är inte snedmusklad. :)

Operationen är en steloperation av handleden, vilket då skulle leda till betydligt större rörelsestörning och belbelastning av kroppen, förutom då den långa konvalicens det innebär.

Vidare är jag inne på Vallhunds spår. Rörelsestörningar kan leda till så mycket annat trassel att det för mig känns oerhört dumt att inte göra något på en gång om det går.

Kanske är jag trött och läser slarvigt, men fanns det egentligen någon anledning till varför man inte opererar hunden nu på en gång?
Ett återbesök är väl det minsta jag skulle göra. Jag skulle även, trots att jag fått komma till en av de mest rutinerade veterinärerna, försöka beskriva problemet så bra det går för andra för att se vad de tänker och tror.

Naturligtvis går det.
Hunden har en inskränkt flexion i handleden, som beror på en skada som nyfödd, benet och ledytan har anpassat sig så hunden har inte ont, den kan bara inte böja benet helt.
Får hunden ont, är operation det enda som kan hjälpa honom och enligt veterinär finns inget att göra i nuläget för att hjälpa honom eller hindra utvecklingen.
Rörelsestörningen syns inte, den hörs bara när klorna skrapar i, och är klorna klippta så hörs den inte heller.

Anledningen till att man inte opererar nu, en steloperation, är för att den operationen skulle innebära både lång konvalicens och betydligt mer fel belastning på kroppen.

Hunden har sökt vård för skadan 4 gånger och är röntgad 3 av dessa.

Nu skrev jag ju inte all info i ts, det var ju dumt så här i efterhand.

Försäkringen är av det slaget att självrisken är rörlig och betalas vid varje gång försäkringen nyttjas.

Operationen är en steloperation av handleden, vilket då skulle leda till betydligt större rörelsestörning och belbelastning av kroppen, förutom då den långa konvalicens det innebär.

Detta sätter ju situationen i nytt ljus. Både att han inte haltar eller har ont. Min äldre hane hade för några år sedan väldiga problem med sina handlovar. Han hade stukat dom ordentligt (när han var med sin dåvarande dagmatte) och haltade till och från länge trotts rimadyl och vila. På djursjukhuset jag gick då (inga ljus direkt...) så hade dom ingenting att säga om det direkt utom att det kunde ju leda till steloperation. På en så aktiv hund som min så kändes det totalt fel och jag hade inte gjort det. Hellre kört honom tills han "föll" för att sedan ta bort honom. Tack och lov ser vi ingenting av det längre och han har inte haft problem med det på över 1,5 år :)

Så, i den situationen hade jag inte opererat. Jag är tveksam till om jag hade stelopererat en hunds handlovar öht dock.

Rörelsestörningen i fallet är att hunden har en inskränkt flexion i handleden, vilket gör att han skrapar i de 2 främsta klorna, vilket gör att de klorna blir något mer slitna om klorna är längre.
Hålls klorna korta, märks det inte.
Han haltar alltså inte och belastar inte kroppen fel.
Springer rakt, belastar sig rätt och är inte snedmusklad. :)

Jaha det satte ju annat ljus på det hela. Nej då ser jag ingen orsak till operation.

Jag skulle absolut ha åkt in efter 8-10 veckor för att röntga och se vad som hänt under förutsättning att statusen är oförändrad under dessa veckor. Förändras något blir besöket tidigarelagt!

Nu har de ju visst hållit koll på det hela och det är ju bra. Så länge det inte påverkar hunden menligt så skulle jag nog låtit det vara, men ändå röntgat nån gång per år för att hålla koll på utvecklingen, ev pålagringar och annat som kan dyka upp till följd av skadan.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 242
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka