Inte ta med presenter hem

vinkelina

Trådstartare
Vet inte hur man ”skall” reagera.

Nå. Svägerskan med familj bor på andra sidan jorden. Varje sommar kommer de hit och tillbringar ett par veckor i sommarstugan.

Jag och min man brukar alltid köpa varsin julklapp/födelsedagspresent åt barnen (idag 5 och 3 år)

Nu märkte vi att de inte tar med sig presenterna (är inga stora saker, en bok,spel eller ett klädesplagg i rätt storlek) och de känns tja. Lite ledsamt faktist. Speciellt när de uppenbarligen tar med alla de saker svärmor köper åt dem. Råkade hitta ”förrådet” med tre års presenter nämligen.
 
Vet inte hur man ”skall” reagera.

Nå. Svägerskan med familj bor på andra sidan jorden. Varje sommar kommer de hit och tillbringar ett par veckor i sommarstugan.

Jag och min man brukar alltid köpa varsin julklapp/födelsedagspresent åt barnen (idag 5 och 3 år)

Nu märkte vi att de inte tar med sig presenterna (är inga stora saker, en bok,spel eller ett klädesplagg i rätt storlek) och de känns tja. Lite ledsamt faktist. Speciellt när de uppenbarligen tar med alla de saker svärmor köper åt dem. Råkade hitta ”förrådet” med tre års presenter nämligen.
De kanske vill ha en del saker i sommarstugan, så att de slipper släpa på för mycket på flyget?
 
Vet inte hur man ”skall” reagera.

Nå. Svägerskan med familj bor på andra sidan jorden. Varje sommar kommer de hit och tillbringar ett par veckor i sommarstugan.

Jag och min man brukar alltid köpa varsin julklapp/födelsedagspresent åt barnen (idag 5 och 3 år)

Nu märkte vi att de inte tar med sig presenterna (är inga stora saker, en bok,spel eller ett klädesplagg i rätt storlek) och de känns tja. Lite ledsamt faktist. Speciellt när de uppenbarligen tar med alla de saker svärmor köper åt dem. Råkade hitta ”förrådet” med tre års presenter nämligen.

Fråga dem varför de inte tar med de saker ni köper åt barnen. Kanske är det så enkelt att de inte fattar att det är deras att ta med?
 
Jag hade blivit lite ledsen faktiskt. Att inte visa tacksamhet över saker man får är inte okej tycker jag.

Vi gav ett par (där kvinnan också är från andra sidan jorden) en inflyttningspresent och hon bara tog emot paketet och lade undan det. Har inte tackat, nämnt nåt om det som var i och jag har inte sett det hemma hos dem heller. Är det nån kulturgrej? :confused:
 
Vet inte hur man ”skall” reagera.

Nå. Svägerskan med familj bor på andra sidan jorden. Varje sommar kommer de hit och tillbringar ett par veckor i sommarstugan.

Jag och min man brukar alltid köpa varsin julklapp/födelsedagspresent åt barnen (idag 5 och 3 år)

Nu märkte vi att de inte tar med sig presenterna (är inga stora saker, en bok,spel eller ett klädesplagg i rätt storlek) och de känns tja. Lite ledsamt faktist. Speciellt när de uppenbarligen tar med alla de saker svärmor köper åt dem. Råkade hitta ”förrådet” med tre års presenter nämligen.


Jag tänker som @gammalek att de antagligen väljer att lämna några saker för att ha ett litet förråd på plats. Det är smartare än att packa ned, flyga hem, sedan packa ned igen nästkommande sommar och släpa tillbaka.

Men är du osäker och känner att dina presentera blivit bortvalda så fråga dem.
 
Jag hade blivit lite ledsen faktiskt. Att inte visa tacksamhet över saker man får är inte okej tycker jag.

Vi gav ett par (där kvinnan också är från andra sidan jorden) en inflyttningspresent och hon bara tog emot paketet och lade undan det. Har inte tackat, nämnt nåt om det som var i och jag har inte sett det hemma hos dem heller. Är det nån kulturgrej? :confused:
Vad pissed off jag hade blivit :mad:Hade inte köpt så mycket som en blomma till personen hädanefter.
 
Ett spel kan jag förstå om man lämnar kvar, av de anledningar som andra skrivit ovan. Med undantag om det är ett spel på svenska, och tanken är att barnen ska få svenska med sig på ett naturligt sätt även om man bor på andra sidan jorden. Spel är ju jättebra språkträning.

Men barnkläder ? ungarna lär ju ha växt ur dem till nästa år.

Jag hade nog pratat med svärmor först och resonerat lite kring presentinköpen (det kan ju vara känsligt om den ena plötsligt slutar köpa), sedan frågat svägerskan, om jag ska köpa presenter till barnen, vad vill de ha ?
 
Vet inte hur man ”skall” reagera.

Nå. Svägerskan med familj bor på andra sidan jorden. Varje sommar kommer de hit och tillbringar ett par veckor i sommarstugan.

Jag och min man brukar alltid köpa varsin julklapp/födelsedagspresent åt barnen (idag 5 och 3 år)

Nu märkte vi att de inte tar med sig presenterna (är inga stora saker, en bok,spel eller ett klädesplagg i rätt storlek) och de känns tja. Lite ledsamt faktist. Speciellt när de uppenbarligen tar med alla de saker svärmor köper åt dem. Råkade hitta ”förrådet” med tre års presenter nämligen.
De kanske inte vill ha presenterna och lämnar därför kvar dem.
 
Jag hade blivit lite ledsen faktiskt. Att inte visa tacksamhet över saker man får är inte okej tycker jag.

Vi gav ett par (där kvinnan också är från andra sidan jorden) en inflyttningspresent och hon bara tog emot paketet och lade undan det. Har inte tackat, nämnt nåt om det som var i och jag har inte sett det hemma hos dem heller. Är det nån kulturgrej? :confused:


Jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang jag hörde/såg detta, men det var helt normalt att man lämnade till exempel inflyttningspresenter vidare. Samma gåva kunde skänkas många gånger utan att den öppnades.
 
Svara alla. Är nog ingen kulturgrej då hon är härifrån (hennes make är engelsman)
Tanken har just varit saker som antingen är språkberikande (sagobok) eller påminner om utsprung
Finns en massa leksaker där redan. Både som svärmor köpt men vi ”delar” på sommarstugan så vi har också våra leksaker där. Och vi är tydliga med att hej här är en försenad julklapp/födelsedagspresent till er/familjen
 
Dom vill väl inte ha det. Och att då släpa hem det, nä det känns väl onödigt. Det kan ju vara så att ni köper saker som dom absolut inte gillar. Olika smak helt enkelt. Ge dom en middag istället. Surströmming kanske?
 
Svara alla. Är nog ingen kulturgrej då hon är härifrån (hennes make är engelsman)
Tanken har just varit saker som antingen är språkberikande (sagobok) eller påminner om utsprung
Finns en massa leksaker där redan. Både som svärmor köpt men vi ”delar” på sommarstugan så vi har också våra leksaker där. Och vi är tydliga med att hej här är en försenad julklapp/födelsedagspresent till er/familjen


Skickar ni julklappar vid jul med? Kanske bättre skicka paketen? Ger dom paket? Tänker dom kanske tycker det är bekvämt av er bara ge försenade klappar när dom kommer.. Hör med dom annars
 
Jag skulle fråga hur de ser på det. Att ni kanske förväntade er att de skulle ta med sig dem, medan de kanske tycker att det är skönt att ha prylar på plats. Eller så vill de inte ha presenter alls. Fråga vad barnen önskar sig till nästa gång kanske? Då inbjuder det till en dialog utan anklagelser om varför de inte använder presenterna som ni avsett och där kan de förklara hur de vill göra med presenter i fortsättningen.
 
Jag skulle fråga hur de ser på det. Att ni kanske förväntade er att de skulle ta med sig dem, medan de kanske tycker att det är skönt att ha prylar på plats. Eller så vill de inte ha presenter alls. Fråga vad barnen önskar sig till nästa gång kanske? Då inbjuder det till en dialog utan anklagelser om varför de inte använder presenterna som ni avsett och där kan de förklara hur de vill göra med presenter i fortsättningen.
Skall givaren bestämma vad man får använda gåvor till o hur? Personligen klarar jag mig utan av sådana sk gåvor.
 
Skall givaren bestämma vad man får använda gåvor till o hur? Personligen klarar jag mig utan av sådana sk gåvor.
Nä det tycker jag verkligen inte. Personligen avskyr jag när man känner sig tvungen att använda något för att givaren annars blir ledsen. Jag avsåg inte att mitt inlägg skulle läsas som att jag tyckte så utan snarare att ts skulle kunna öppna en dialog på ett neutralt sätt och på så sätt få reda på hur de ser på presenterna utan att någon känner sig anklagad på att inte använda presenterna ”rätt”. Som givare förstår jag också att det känns onödigt att ge presenter i fortsättningen om man upplever de ovälkomna och ouppskattade och då tycker jag det är bättre att stämma av så slipper det bli missförstånd och ledsna miner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp