Inte ta med presenter hem

Vet inte hur man ”skall” reagera.

Nå. Svägerskan med familj bor på andra sidan jorden. Varje sommar kommer de hit och tillbringar ett par veckor i sommarstugan.

Jag och min man brukar alltid köpa varsin julklapp/födelsedagspresent åt barnen (idag 5 och 3 år)

Nu märkte vi att de inte tar med sig presenterna (är inga stora saker, en bok,spel eller ett klädesplagg i rätt storlek) och de känns tja. Lite ledsamt faktist. Speciellt när de uppenbarligen tar med alla de saker svärmor köper åt dem. Råkade hitta ”förrådet” med tre års presenter nämligen.
Jag hade utgått ifrån att jag helt hade missförstått vad de gillar, känt mig ganska dum och hädanefter frågat vad de önskar sig istället, respekterat önskan och inte köpt något för köpandets skull. En gåva till någon ska enligt mitt tycke vara något som denne vill ha/behöver (och då inte enligt givaren utan av mottagaren). Om inte är gåvan tämligen värdelös och jag anser inte att man som givare ska ställa några krav på mottagaren i det fallet. Varken att hen ska visa tacksamhet eller använda det hen har fått.
 
Jag hade blivit lite ledsen faktiskt. Att inte visa tacksamhet över saker man får är inte okej tycker jag.

Vi gav ett par (där kvinnan också är från andra sidan jorden) en inflyttningspresent och hon bara tog emot paketet och lade undan det. Har inte tackat, nämnt nåt om det som var i och jag har inte sett det hemma hos dem heller. Är det nån kulturgrej? :confused:
Jag har för mig att det i vissa kulturer är ofint att öppna paket framför givaren. Men kan vara ute och cykla. :)
 
Svara alla. Är nog ingen kulturgrej då hon är härifrån (hennes make är engelsman)
Tanken har just varit saker som antingen är språkberikande (sagobok) eller påminner om utsprung
Finns en massa leksaker där redan. Både som svärmor köpt men vi ”delar” på sommarstugan så vi har också våra leksaker där. Och vi är tydliga med att hej här är en försenad julklapp/födelsedagspresent till er/familjen


Men fråga dem då, det är väl det enklaste. Är det så att de egentligen inte är så intresserade av presenter så är det bättre att ni vet och slutar köpa, alternativt att ni kan köpa sådant som de vill använda.
 
Vad har hänt med tanken att vara tacksam för det man får och att det är tanken som räknas? Man måste väl utgå från att den som ger något gör det med goda avsikter och för att glädja mottagaren? Och går det fel håller man god min om man inte står varandra väldigt nära och har en sådan relation där man kan ta upp sådant utan att den andra tar illa upp.
 
Jag skulle frågat dem rent ut ifall de vill ha presenter och i så fall hur stora/tunga de får vara.

Min syster bodde utomlands i flera år och kom hem till jul, då hon även råkar fylla år. Hon kunde inte ta med sig vad som helst och hade inte heller plats för det. Man får inte heller glömma att många faktiskt inte gillar presenter utan själva vill bestämma vad de ska ha för saker omkring sig. Själv brukar jag försöka se till att ge bort förbrukningsvaror som hemkokade karameller etc.
 
Vet att hon gillar saker som hör ihop med hemlandet. Så brukar köra på med tex mumintema eller Marimekko (eftersom vi bor i Finland) men även klassiker som Astrid lindgren. Sådana saker man snappat upp att är viktiga. Oftast har de dessutom med sig en tom väska, packar minimalt just för att kunna handla och ta med sig när de är hemma. Gillar man sedan inte sakerna, ge bort dem i smyg, vi lär ju aldrig veta om det läser boken 700 mil bort. Men just det där att gömma undan (man ser att de är en vuxen som gömt) är kanske de som gnager.
 
Men just det där att gömma undan (man ser att de är en vuxen som gömt) är kanske de som gnager.
Hrm....vad menar du egentligen med att "gömma undan"? Sakerna är alltså inte bara undanlagda på något logiskt ställe - t.ex ett spel i en hylla/ett skåp - utan gömda så att det inte ska synas att de är kvarlämnade?
 
Vet att hon gillar saker som hör ihop med hemlandet. Så brukar köra på med tex mumintema eller Marimekko (eftersom vi bor i Finland) men även klassiker som Astrid lindgren. Sådana saker man snappat upp att är viktiga. Oftast har de dessutom med sig en tom väska, packar minimalt just för att kunna handla och ta med sig när de är hemma. Gillar man sedan inte sakerna, ge bort dem i smyg, vi lär ju aldrig veta om det läser boken 700 mil bort. Men just det där att gömma undan (man ser att de är en vuxen som gömt) är kanske de som gnager.

Fast jag kan förstå om det känns störigt. Lite som att de inte vill ha just era presenter, att de väljer bort just er.

Jag tänker bara att det inte är en så produktiv ingång i samtalet, och att familjen gissningsvis har en för dem logisk orsak till att de inte tar med sig allt. Fråga om de vill att ni ska sluta köpa presenter, eller köpa något annat. Behöver inte vara anklagande. Kanske vill de hellre ha konsumtionsvaror som mat och godis?

Haha - jag tänkte lite tvärtom kring det där att ge bort. De sparar ju sakerna i alla fall, de smyger inte hem dem och ger bort / dumpar i hemlighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp