inte samma häst ?

M

Mossen

Hej, min kompis har en kallblodsvalack på 14 år.
Hon lånade ut honom på foder, senare köp. I munkfors. ( jag har hört att det varit nån som skärt hästar i trackterna där, och är väldigt orolig när det gäller det.)
Han trivdes jätte bra och han var verkligen världens snällaste häst, men efter ett tag så blev han konstigare och konstigare i sättet, han började bitas och kicka. Och det har han aldrig gjort förut....
Det är hemskt. Så han fick ju åka tillbaka hem till min kompis igen da. Och nu är han halt på båda frambena, man kan knappt spänna sadelgjorden, för då blir han jätte sur, har han aldrig betett sej såhär. Och han buttar omkull och buttar in i väggen när man kommer nära svansen, Han är verkligen inte samma häst, och nu om han inte blir bättre ska han avlivas, jag behöver verkligen alla tips och sånt som jag kan få..... Är tacksam för alla svar.

///emmiiehh

Sv: inte samma häst ?

Först och främst måste din kompis ta reda på vad som har hänt hos fodervärden så man kan bearbeta problemen på rätt sätt. För en häst blir inte så där förbytt utan anledning!

Veterinär i första hand, är han halt på två ben ska det utredas och rehabiliteras.

Med tanke på att den är halt båda fram så har den nog ONT!

Då är det inte konstigt om den protesterar när man spänner sadelgjorden, sadel=ridning=ONT.

Ta i första hand kontakt med vetrinär!

Jag fattar inte hur det överhuvudtaget kan bli aktuellt att spänna sadelgjorden på en häst som är halt på båda frambenen. :confused:

Är man så dum att man ämnar rida en halt häst ska man inte ha någon. Speciellt inte när man inte fattar att det är läge att kolla upp VARFÖR hästen beter sig som den gör.
Jag hoppas detta är ett dåligt skämt annars är det väldigt synd om den hästen.

Jag håller med föregående skrivare, din kompis ska inte ha ngn häst om hon inte ens har tagit ut en veterinär, jag undrar åxå vad "buttar" betyder?

Du menar väl inte att ni rider en halt häst?:confused:

Håller med er andra.
Kolla med en veterinär först och främst, och prata med fodervärden.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30