Inte säga Inte...

Sammet

Trådstartare
Hur gör ni?

Både ni som håller kurser och lektioner och ni som bara pratar (vanligt småprat) med era hästar...

Man säger ju ex. att man inte skall säga inte (...) till barn, eftersom de inte uppfattar ordet "inte".

Ett bra exempel jag hörde på min instruktörsutbildning var om en tjej som jobbade på lekis och de skulle av någon anledning ut och gå. Det hade regnat och det var vattenpölar överallt, och det var mindre än hälften av barnen som hade lämpliga kläder och skor för vatten.

Istället för att säga att barnen inte fick gå i vattnet sa hon "vi ska leka en lek. Vi ska leka gå runt vattenpölar!" Och så lekte dom leken som gick ut på att gå stora halvcirklar runt vattenpölarna! Skitsmart!!! :idea: :bow: Barnen hade skitskoj och alla kom fram helt torra!

Men hur gör ni med era elever/hästar? För det sägs ju att hästar inte kan förstå ordet inte, men kan de förstå något vi säger, förutom på vårt tonfall?

Och hur är det med elever, minns de vad man sa om man säger "gör inte så!" Eller blir minnet luddigt och så minna de "gör så!"

Själv anser jag att man skall undvika ordet inte av olika anledningar. Först och främst just för att minnet förvränger och så minns man inte vad instruktören egentligen sa.
Men också för ens egen attityd, om man undviker att säga inte blir ens sätt att kommunicera med folk mer kreativt, trevligt och positivt.

Vad anser ni?

Debatt om ordet " "... ;)

Senast ändrad:
Sv: Inte säga Inte...

jag tror inte att just uttala ordet för ett djur har betyselse, eller det vet jag...men däremot skall man inte TÄNKA ordet inte. för du kan aldrig visualisera det ordet...t ex ...du får INTE galoppera(travhäst) tänk dig hur man tänker då.....

det är INTE farligt...istället kan man säga/tänka (för det man säger tänker man)..det är lugnt...bara att fortsätta vidare..lita på mig....

Jag har faktiskt gjort egna experiment :D hur man kan tänka hästen dit man vill...bl a en häst som var så stressad i skritten...så jag TÄNKTE takten åt honom istället (må gud varit med mig att ingen såg mig :rofl: ) och det funkade faktiskt...men man fick vara på hugget hela tiden när han ville stressa igen...det blir lätt att man "stressar med"

Att säga inte till ett barn är annorlunda...ordet inte är negativt och till för att trotsas, samma som ordet nej.

Just det med att man inte ska tänka ordet inte, är ju också en grej! (glömde ta med det, bra att du tog upp det!)

För oavsett om man tror att man kan sända bilder till hästar eller inte, så sänder man en bild till sin egen kropp, som utesluter ordet "inte".

ex. jag ska inte cykla över den där stenen... jojo! :crazy:

Samma sak händer när man ska hantera hästar och man tänker ordet inte, med sin kropp sänder man ut signaler som säger raka motsattsen, eftersom ens egen kropp inte uppfattade ordet "inte".

Ex. jag ska inte luta mig innåt. Kroppen låser sig och man lutar innåt!

Nja....för OSS så är det ju xxxx så svårt....för jag kan ju tänka att jag xxxx skall styra in i den där bergväggen och det gör jag ju xxxx heller då...för vi VET innebörden av ordet, vilket xxxx djuren gör..försök att ta bort ordet xxxx i mitt inlägg...

Jag vill xxxx ha spenatsoppa, gör ju xxxx att jag äter det ändå....
Jag tycker xxxx om mördare.....

Men när man verkligen VILL ha fram ett budskap...då skall man nog tänka som man VILL ha det istället för att som man xxxx vill ha det... ;)

Jo, men om du rider och tänker att du inte ska göra nått är det lätt hänt att kroppen undermedvetet låser kroppen så att just det händer...

Men ja, inte köra in i en bergvägg, tänker du så så gör du ju inte så för du vill verkligen inte att det ska hända!
Och spenatsoppa, i det undermedvetna vill du inte ha det...så då äter du det inte heller!

Jag håller med dig. Det handlar om att skicka ut positiva vibbar, att göra något istället för att inte göra något. Därför tror jag inte på bestraffning när hästen gör något som råkar vara olämpligt i mina ögon, utan istället be hästen göra något annat. Istället för att bestraffa en häst som inte vill stå still så ber jag den att gå, då får jag hästen att göra något istället för att jag förhindrar den från att göra något.

Samma sak om hästen är rädd för något: "Nu ska du INTE bli rädd för den där cykeln" kontra "Nu ska vi gå till den där stenen!" (som råkar ligga 50 meter bortanför cykeln).

Positiva tankar, positiv attityd och positiva handlingar skapar en positiv häst. Utan inte. ;)

Jag tänker inte "oj, nu sa/tänkte jag visst ordet "inte" igen"! Men rent allmänt har jag en positiv attityd när jag är med hästar/människor och skrattar faktist mest när hästen väljer att göra något annat än det jag ber om. Tycker det är roligt med dialogen med hästen!

Med människor vet jag att de behöver hölass med positiv feedback - så det jag ser är rätt eller åt rätt håll berättar jag. Det som är mindre bra kan man ofta korrigera med att berätta igen/mer om vad och varför man gör övningen, korrigerar positionen/attityden/känslan och påpekar det som människan utförde som var bra.

"Korrigera attityden" får man göra när man ser att personen blir irriterad, frustrerad på hästen. Har ett litet knep där - när man lyfter på ögonbrynen hjälper det en att le! :rofl: När man ska flytta hästen kan man sänka ögonbrynen för att få en "surmärrsblick" :mad:. (Så fort man inte vill flytta hästen mer lyfter man helt enkelt på ögonbrynen och ler och ser nöjd ut igen...) :D

"Korrigera känslan" låter ju avancerat, men till exempel är det många som försöker baxa runt sina hästar varje gång de ska be hästen flytta sig i någon riktning, även fast man sagt att man ska ta det stegvis med "hår, skinn, muskel, ben" som riktmärke. Då brukar jag låta dem öva på mig och jag öva på dem innan man återgår till hästen igen.

Den vägen brukar jag ta. Man kan väl säga att ordet "inte" i sig skapar en negativ atmosfär kring vem som helst. Har sett ridlärare som använt sig av mycket "inte" och rent skäll som standard i undervisningen - och vem tycker det är roligt att lära sig då? :(

Jag kommer ihåg när jag var på en kurs med JH. Bland det första hon sa var att man inte ska säga "nej" till hästen när den gör fel, för då har hästen lyckats i sitt uppsåt och du har börjat tänka på vad du INTE vill att den ska göra. På det sättet, precis som de flesta här skrivit, har man ju signalerat till hästen att göra just det den gjorde eftersom man står och tänker på det. JH varnade oss med att om hon hörde oss säga "nej" eller "inte" till våra hästar skulle hon klippa av våra tungor och slänga dem i en hink :D :eek: .
Svårt att ställa om sig dock. Det är ju så lätt hänt att man snubblar in på de där fasansfulla orden... :devil:

...hör egentligen inte hit...men du har en så söt katt i grytan Barret! :love:

Fast just ordet "nej" har jag funderat en del på, för många hästar verkar tolka det som inget annat än "STOPP". I alla fall de hästar jag haft har tagit det som att "Stanna där du är precis nu och rör dig inte", vilket t.ex. kan avbryta en framåtflygande hov eller ett par tänder som tänker bita tag i katten ;)

Provade även ibland att använda "Neeej" som stoppkommando i ridning, och det funkade! Givetvis har det mer att göra med HUR man säger än VAD man säger, men jag säger aldrig "Nej" med arg röst, utan mer ett långdraget, mjukt "Neeej", just för att det ska betyda "Stopp".

Äh. Gud vad jag yrar.

Senast ändrad:

Tror att orden "nej" och "inte" är mer för att vi människor blir på ett visst sätt när vi brukar det. Tror att vi blir hårda, lättare irriterade och helt enkelt mer "rovdjur" av användandet av sådan ord. Gissar att det är därför JH ville slänga tungorna i en hink om man sa det... :eek:

Tror att vår attityd är det viktigaste när man är med hästar. Och om vissa ord gör att vi får en sämre attityd gengemot hästen är det bäst att man lägger av med det. Då får det vara vilket ord det vill: eterneller, hamburgare, fikonmask, dadelorm....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 736
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 251
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30