inte riden på 10 år

piggelin

Trådstartare
vi har fått låna en newforest som sällskap till vår andra häst, då vi ska sälja hennes nuvarande kompis. problemet är att hästen bara gått i hagen som sällskap i 10 år och alltså inte ridits. min fråga är om det går att så smått börja sida den igen och i så fall hur man ska lägga upp det, vad man ska tänka på osv.?
 
Sv: inte riden på 10 år

Jag hade gjort det som en mindre linridning. På tidigare körhästar har jag gjort om tidigare inkörningen, men med lite snabbare tempo. Tömkörning med och utan ledare, på med sele, dra saker mm.

Lägga på sadel, longera med sadel, hänga på den, ledas med ryttare på. Något att tänka på är att det kanske finns en anledning vrf hästen inte ridits. Skada, problem eller något liknade?

Sätt inte för stora krav. Såsom prova galoppskänkel på 5gången ni rider. Låt det gå lååångsamt. Skritta massor. Skynda långsamt. Vänj hästen att ha något på ryggen igen. Låt det bli positivt!
Det tar tid att bygga upp musklerna som bär upp en ryttare!

Hästar kommer ihåg. Det är ungefär som oss med att cykla. Men det tar tid att nappa upp allt man lärde sig för 10 år sedan!
Lycka till!
 
Sv: inte riden på 10 år

Tänkte just det, det är som att cykla. Ovant, men inte bortglömt.

Men för att kunna svara på frågan, så behöver man veta; hur gammal är den, hur långt kommen i utbildningen var den innan den slutade ridas och varför slutade den ridas?
 
Sv: inte riden på 10 år

Om ni bara lånat hästen skulle jag varit väldigt försiktig, det är lätt att överanstränga och vem har då ansvaret för behandling osv? I övrigt så beror det ju mycket på hur gammal hästen är, är den 16-17 eller äldre hade jag nog struntat i det. En äldre häst bygger inte muskler på samma sätt som en yngre och risken för skador blir då större. Sedan beror det också på vilket jobb hästen förväntas utföra, är det ett mindre barn så klarar den säkert det bättre än om ryttaren väger 50-60 kg, och tyngre hade jag inte satt på den.
 
Sv: inte riden på 10 år

hästen är 17 år. den har i princip bara grundutbildats och inget mer. det är inte meningen att vi ska träna hårt med den, bara skogsturer och kanske nåt lättare dresyrpass.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp