Inte nu vs. Aldrig

Sv: Inte nu vs. Aldrig

Min tjej funkar jatte bra med andra, familjemedlemmar och vanner, men inte som med mig. Jag har ingen onskan att hon ska funka lika bra med nagon annan som med mig heller, Vi tavlar och den lydnaden behover hon bara ha med mig. MEN tavlings moment (och annat som ar lika viktigt, inte jaga hastar tex) maste hon ha 100% VARJE gang, vare sig vi ar hemma, i parken i sta'n eller pa tavling. Men det galler bara med mig, "tavlings komandon" anvander bara jag med henne (sonen som ibland tar henne nar jag reser anvander vissa) darfor att jag VET att jag (och sonen) ALDRIG ar for lat att se till att det blir gjort.
Jag alskar hennes min nar hon blir pakommen med nagot hon vet inte ar okay, men inte ar livs viktigt att alltid halla, och jag skakar pa huvudet och fragar vad hon gjor.:p Hon ser ut som en liten sal. :rofl:

Spännande!

Hur blir det när andra människor hanterar hunden? Måste de förstå metoden, blir hunden superspecialtränad liksom, eller blir den utåt sett som vilken väluppfostrad hund som helst? Alla som kommer att hantera hunden kan ju tyvärr inte läsa boken. Jag vill ha en hund som är glad och positiv men som ändå lyssnar, som känns väluppfostrad och lätthanterbar även för andra än hundens familj (mig och min sambo).

En trygg hund är en trygg hund,även med andra. Sen är det alltid ett problem om man väljer ett "nej" precis som du själv spekulerar i. Om "nejet" inte kommer när man gnagar köksstol, för matte är på jobbet, är det ok då?

Jag har haft hand om en terrier där inte ett nej i världen fungerade, det var bara att stänga in kaninen, vasen och vad det nu var. Sen har en Aussi där diskussionen inte ens har funnits. Han låter allt vara.
Så, det är väldigt individuellt.

Precis, de ar valdigt individuellt. Dessutom tror jag att valp perioden ar jatte viktig. Jag hade min tjej i samma rum som mig, ibland kopplad, i manader innan hon kunde rora sig mer fritt runt huset. Da hade jag mojlighet att se henne och vad hon gjorde hela tiden. (Min forsta valp, jag var klart OCD och jag tror det har beltalat sig:D)

Just ordet 'nej' skulle inte fungera med mig darfor att jag pratar med henne. Det ar oftast bara hon och jag har hemma eftersom mannen jobbar utomlands och jag pratar med henne som med en person nastan, "Vad tycker du? Ar det dags att ga ut och jobba lite nu?" tillexempel. Hon forstar mer an vad jag vet, men ord som anvands sa ofta som 'nej' kan jag inte halla reda pa som ett rent komando, jag anvander det helt enkelt for ofta. "Nej ... tycker du verkligen det?" Jag har svart nog att halla reda pa de rena komando orden jag har.:p

Äh, man kan prata med alla djur om allt :p Min kanin, häst och fågel är ständiga samtalskamrater för mig... Kaninen är otacksam, hästen brukar åtminstone lyssna artigt och fågeln brukar svara. Förstår inte folk som inte pratar med sina djur. Vem ska man då prata med? Ja, TVn förstås...

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 555
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 007
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
605
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka