Inte nu vs. Aldrig

Praefatio

Trådstartare
Läste på ett annat forum om en betydelse av nej som jag gillade. Där gick det ut på att man lärde in att "Nej!" istället för att betyda det gamla vanliga "Det du gör är förbjudet, lägg av!" betyder "Avbryt det du gör och kom och titta på mig så händer det någonting roligt!" (dvs. man får en godisbit, en kelstund eller en leksak). Det känns som en rätt skön approach i vardagen, man får en hund som är uppmärksam och som inte kopplar ordet nej till något tråkigt utan någonting roligt istället. Det känns som att det borde vara rätt enkelt att träna in dessutom, med positiv förstärkning. Är lite sugen på att gå på den linjen med min nästa hund. Rent generellt vill jag "experimentera" lite och uppfostra med hjälp av positiv förstärkning i möjligaste mån för att få en hund som tycker att människor är awesome och roliga och som har mycket självförtroende.

Men så funderar jag lite. Nejet jag berättade om blir ju en tillfällig lösning på något vis: Gör inte det där just nu utan kom hit istället. Vissa saker kräver dock ett mer beständigt förbud: Gör inte det där över huvud taget, någonsin. Tänker på saker som att jaga de andra husdjuren, bita sönder saker eller stjäla mat från bordet, t.ex. Hur sätter man ett sånt förbud på ett positivt sätt?

Sv: Inte nu vs. Aldrig

Jag kör Svartbergsmodellen, den kan jag varmt rekommendera. Det är ett helt system som han presenterar i sin senaste bok.

I övrigt tycker jag det är viktigare vad jag vill att hunden ska göra istället för vad jag vill att den inte ska göra.

Sen tycker jag folk för göra som de vill med sitt "nej", bara de bestämmer sig för en sak, så det inte betyder sjuttioelva saker alltefter som dagen går.

Jag kör Svartbergsmodellen, den kan jag varmt rekommendera. Det är ett helt system som han presenterar i sin senaste bok.

Kan du beskriva den i korthet för oss som inte har boken?

Praefatio, när jag vill lära mina hundar att inte tugga på möbler eller jaga katter så är det för mig inte viktigt vad jag säger eller gör, bara jag stoppar hunden och är konsekvent med det. Vissa situationer funkar det med ett byte (tuggben/leksak) och uppmuntran, just nu är min utmaning att få Qito att inte jaga efter katterna hemma. Då använder jag faktiskt nej men alltid kombinerat med kroppspråket. Stjäla mat från matbordet - då mullrar jag "gå därifrån". Beror på hur allvarligt jag tycker att det är, med katterna så är ett nej ett nej och inget annat. Givetvis så slår jag om direkt då hunden slutar och berömmer (och den lilla fjanten blir så glad så och kommer till mig för att åla sig upp i knät och tungan bara går och går och går... :p).
Ett nej för mig är alltså inte ett "hot" om att "det är förbjudet sluta omedelbart annars"..., utan ett "avbryt" som resulterar i en glad matte och en hund som får något vettigare att göra som då kan belönas.

Det funkar iaf på mina hundar och för mig. :)

Jag anvander "leave it" some innebar 'sluta vad du gor och titta pa mig'. Nar jag har hennes uppmarksamhet kan jag antingen kolla vad hon holl pa med och saga att det ar OK, eller kalla in henne, eller skaka pa huvudet och upprepa mitt "leave it" och hon lamnar det helt (ar det nagot hon undersoker pa marken hemma dar hon ar los plockar jag dock alltid upp det om hon inte far ha det). Det enda med den typen av "nej" ar att nar de lart sig maste man "maintain" hela tiden. Det ar sa pass losligt att det tappar betydelse ganska fort.

Jag larde in det med godis. La en godis pa golvet framfor henne. hon fick inte ta den, jag holl handen for, nar hon tittade upp sa jag "leave it" och gav henne en annan godis. Det tog inte lange innan hon blev jatte glad nar jag sa 'leave it' och slappte allt. :p

KL.

Min hund har ett kommando som betyder "gör inte det där är du snäll, roa dig med något annat". Det innebär att hon ska sluta riva i lakanet/ stoppa näsan i elden/ inte ta godis ur träningsväskan t ex. Det innebär också i längden att inga vidare instruktioner är nödvändiga; gör vad du vill men inte just det.

Sedan har hon ett kommando som mer betyder "inte det där, kom här så gör vi sådär istället". Där finns "löfte" om vidare instruktioner t ex.

Och sedan ett kommando som innebär "oj, det blev fel, testa något annat" som faktiskt används en del även i vardagen.

Min tanke med första kommandot, är att hunden kanske inte alltid ska behöva vidare instruktioner - jag vill att hon ska låta bli just det hon roar sig med för tillfället, men vill inte behöva belägga henne med vidare kommandon eller uppmaningar. Hela världen är hennes, förutom just det jag bad henne att låta bli liksom.

...Och nu när jag tänker lite till spelar det oftast inte så stor roll om jag använder kommandona eller bara snackar - hon förstår ändå, kloka lilla hund!

En 275-sidors bok på några rader.... nån annan som läst boken kanske kan hjälpa till och fylla i om jag missar nåt viktigt.

Svartbergsmodellen går ut på ett system där din relation med din hund vilar på en trygghetsbas. Om inte trygghetsbasen är störst i alla lägen kan du liksom inte gå vidare. Sen har du en samarbetsroll och en bestämmanderoll som vilar på trygghetsbasen.

Eftersom det hela handlade om ”nej” kan vi hoppa över samarbetsfasen som mest handlar om inlärningssystem.
Vi utgår från början att ordet inte har någon betydelse för hunden. Målet är alltid att koppla ihop ordet med en rätt känsla (inte beteende vilket är vanligare att man lär in) hos hunden. Välj ett kommandoord, vi väljer ”nej”. Vi lägger ett par korvbitar i en burk, ställer burken på marken. Sen gäller det att med ”lagom” starkt röst/attityd och kroppshållning förklara att dessa korvar är mina. Tricket är inte för mycket och inte för lite. Sen gäller det att vara grymt uppmärksam på svaret som hunden ger dig.
Sen tränar man detta i en svårighetsgradsskala som du och hunden ”kommit överens om”
Sen gäller det att ha ”rätt svar” till hunden, en ny instruktion som förklarar vad den skulle ha gjort istället för att…jaga katter, sno mat osv.

Men generellt: Att allt utgår från tryggetsbasen, även ett nej. Att det måste tränas in efter en störningsskala. Att vi måste vara bättre på att uppmärksamma hunden svar. Att vi alltid måste ha ett alternativ till hands. Egentligen är systemet ganska basic, men tål att läsas. Jag kan varmt rekommendera boken.

Aha det var så omfattande. Men jag gillar tänket så som du beskriver det, den boken åker upp på litteraturlistan inför mammaledigheten.

Aha det var så omfattande. Men jag gillar tänket så som du beskriver det, den boken åker upp på litteraturlistan inför mammaledigheten.

Jag kan också (varmt!) rekommendera boken! Som sagt; mycket som står "borde man tänkt på innan" (eller kanske har tänkt på innan men ibland glömmer av) - det är en bra bok!

Låter intressant.
Vad heter boken, författaren?
var kan jag få tag på den?

Dagens boktips...boiiiiing..

"Bra relation" med underrubriken "Om samspelet mellan hund och människa med TSB-modellen"

Av: Kenth Svartberg

Spännande!

Hur blir det när andra människor hanterar hunden? Måste de förstå metoden, blir hunden superspecialtränad liksom, eller blir den utåt sett som vilken väluppfostrad hund som helst? Alla som kommer att hantera hunden kan ju tyvärr inte läsa boken. Jag vill ha en hund som är glad och positiv men som ändå lyssnar, som känns väluppfostrad och lätthanterbar även för andra än hundens familj (mig och min sambo).

+hastflicka:

Hur fungerar era hundar när ni inte är i närheten? Det är lite där min frågeställning ligger: Om hunden lär sig att när matte säger nej så får jag göra någonting annat istället så lär den sig ju liksom inte att sluta med dumheter per se. Då förstår den inte att bara för att jag inte är på den och säger till så innebär det inte att allt är okej att roa sig med. Jag vill lära in att vissa saker är förbjudna till och med att göra när matte och husse inte är i närheten och korrigerar. Om jag har varit ute i tre timmar så vill jag ju inte komma hem till en lägenhet där vasen på bordet är omkullvält, kaninen sitter och skakar som ett asplöv i sin bur och kuddarna i sängen är tömda på sitt innehåll utan jag vill veta att min hund vet att det inte är okej att vara på köksbordet, jaga kaninen eller vara i sängen. Nu kan man ju alltid undvika detta till viss del genom att begränsa hundens utrymme (stänga dörren till köket (kaninen och vasen) och sovrummet (sängen)) samt ge hunden ett tuggben, men jag vill ha som realistiskt mål att ha en såpass väluppfostrad hund att det inte behövs.

Min andra hund var sån, han gjorde liksom inga dumheter för han visste vad han fick och inte fick göra, honom kunde man lämna en stund och när man kom tillbaka så låg han och sov i sin fåtölj. Det enda han någonsin gjorde var att sno en hääärlig korv med ketchup som min lillasyster lämnade obevakad mitt framför näsan på honom i TV-soffan när de satt och kollade på Bolibompa tillsammans :p Och då får hon ju skylla sig själv såklart, man får ju aldrig glömma bort att en hund är en hund - det är ingen robot jag vill ha utan bara ett tryggt djur som vet vart gränserna går. Men honom tog jag över när han var gammal så jag hade ingenting med hans uppfostran att göra. Jag vet med andra ord inte hur han blev sån.

Konsekvens.:p Om det ALLTID leder till att man maste sluta det man gjor och matte maste saga OK innan man far tillbaka det, eller kan ga tillbaka sa lar de sig snart att just det ar forbjudet. Det tog inte manga ganger forran Miss Mandy, (en knubbig liten bjorn unge) som friskt kakade pa skaphornen i koket,:eek: larde sig att det var meningslost att ens forsoka. Jag stoppade henne ju varje gang.:p Har jag sagt "leave it" betyder det STOPP vad du an gjor. Om man ALDRIG far ligga i soffan (jag har en gul soffa:angel:) sa galler det aven nar matte inte ar hemma.
Mandy tror att jag alltid kan se henne. (Det gjorde mina barn ocksa.:devil:) Nar hon brot sina "ligg", tillexempel, stod jag till och med runt hornet med en spegel for att hon inte skulle se mig, men jag kunde se henne och ga fram och saga 'AH AH' med bestamd rost samt lagga tillbaka henne precis som hon stod up. Nu kan jag lagga henne var som helst och hon ligger kvar aven om en boll studsar framfor nosen, eller grannens katt kommer in pa var mark ... nar vi halsade pa en kompis med far fick hon ligga hela tiden, men kved och halv skallde for att tala om att hon kunde fixa middagen sjalv.:angel: Det har hant att jag glomt henne. Ooops.:crazy:

Senast ändrad:

Jag tror att jag underskattar hundars intelligens alternativt överskattar deras medfödda busighet :p Det är ju toppenbra om det "bara" krävs konsekvens för att lära en hund på det sättet. Jag skrattade för övrigt när jag läste om spegeln, det är ju helt superbt! Snacka om indoktrinering. Det är sånt jag gillar, inga bestraffningar utan bara lite överlist och en hjälpande räv bakom örat. Nu tror jag tack och lov att jag har valt en ras som är hyfsat lättlärd och kommer att vara ledig och hemma med valpis de fyra första månaderna så förhoppningsvis så har jag en hund efter det som går att ha ute bland folk :angel:

Vilken pärla till hund du har förresten :D

Hon ar varldsbast!:love: Det var ungefar sa jag uppfostrade mina barn, pa riktigt:p Mycket fa arga ord genom aren, men alltid klara konsekvenser. Kunde de ge mig en rimlig anledning att bryta mot regler sa brot vi mot regler, men de maste overtyga mig da. (Mannen tyckte det var jobbigt, har man sagt sa har man sagt, sa han) Tursamt nog kan inte Mandy forhandla tll sig fordelar.:angel: Jag tror att vare sig det galler hundar eller barn galler det att titta pa vad som ar rimligt, vara konsekvent och aldrig arg, bara bestamd. kanner man att man blir arg ar det bara att lagga av innan det 'bryter ut'.

Hm.

Det finns saker som min hund låter bli bara för att jag har ett finger med i spelet, helt klart. Däremot; hade jag lagt mer tid på det hade det säkert funkat även för andra.

Hon är lyhörd till tusen; på vissa sätt. Hon lyssnar på alla när det gäller att slita i lakan, stoppa näsan i elden eller käka godis som hon inte borde.

Däremot vet jag att hon kan fundera en extra gång på att jaga om jag inte är med; hon kan också fundera på att helt enkelt dra ut lite på inkallningen om det uppkommer någon intressant lukt el. liknande.

Hon är smart som fasen och vet exakt när det är läge och inte; Vissa människor skulle inte ens behövt upprepa ett enda kommando. Det beror nog delvis på "radie" och delvis på situation så att säga. Det finns tillfällen då även ett spädbarn kan få en riktigt snitsig vardagslydnad på henne, men det finns också tillfällen då hon helt enkelt anser att hennes beslut är käckare.

Så nej; Hon är inte helt pålitlig utan mig; även om jag tror att mina kommandon skulle räcka långt om andra använde dem; men de gör ju sällan det.

Tror att det är oerhört bra faktiskt. Jag har alltid uppfostrat hästar på samma sätt, men eftersom jag är hästmänniska i ryggmärgen men hundmänniska bara lite sådär i hjärtat så är saker och ting inte alls lika självklart när det kommer till hundar. Jag älskar dem och kan mycket om dem, men jag förstår dem inte riktigt än. Med nästa hund så har jag planer på att lära mig mer om hur hundar fungerar, se till att träffa andra hundar och hundmänniskor och aktivt träna min hund, jag ska t.ex. se till att gå både valpkurs vilket är helt nytt för mig och lydnadskurser därefter, bara för att lära mig mer om hur man gör sig förstådd med dessa fina djur.

Det där med ilska är någonting jag har tagit till mig oerhört mycket i alla aspekter de senaste åren. Som tonåring var jag extremt lättretad och hade lätt till ilska (överallt förutom i stallet, där har jag alltid varit tålamodet själv av någon anledning) men jag har verkligen vuxit upp de senaste tre åren och nu har jag långt till ilska och irritation så länge som jag håller blodsockernivån i schack. Det är skönt, det var så himla jobbigt att gå runt och vara arg på allt och alla hela tiden. Det är himmelskt att kunna ta ett djupt andetag och tänka "Nu ska vi se hur vi ska lösa det här problemet" istället för att känna hur det bokstavligt talat svartnar för ögonen och blodet börjar pumpa i öronen för att ilskan slår till som ett basebollträ i skallen på en.

Då är jag med. Din hund är lite som min häst, vet vad som gäller egentligen men vet precis när han kan utnyttja situationen och bli akut döv en liten stund utan att det gör så mycket.

100% pålitlig jämt med all världens människor behöver väl ingen hund vara heller kan jag tycka, det vore ju nästan lite personlighetslöst... men det är nästan en förutsättning att de ska funka väldigt bra generellt sett. Precis som att jag vill ha en häst som jag kan slänga upp min lillasyster eller mina småkusiner på utan att känna mig orolig (för jag vet att han tar hänsyn och lyssnar när det krävs av honom) så vill jag ha en hund som jag kan lämna hos mina föräldrar över en helg utan att det blir kaos och den hund som är så snäll och lyhörd hemma blir rena monstret hos dem.

100% pålitlig jämt med all världens människor behöver väl ingen hund vara heller kan jag tycka, det vore ju nästan lite personlighetslöst... men det är nästan en förutsättning att de ska funka väldigt bra generellt sett. Precis som att jag vill ha en häst som jag kan slänga upp min lillasyster eller mina småkusiner på utan att känna mig orolig (för jag vet att han tar hänsyn och lyssnar när det krävs av honom) så vill jag ha en hund som jag kan lämna hos mina föräldrar över en helg utan att det blir kaos och den hund som är så snäll och lyhörd hemma blir rena monstret hos dem.

Tjaa, lite lurig är hon väl! :love:

Själv känner jag inget behov alls av att vem som helst ska kunna ha "fullständig" lydnad lös på min hund. Hon funkar fint hos de människor omkring mig som jag behöver att hon funkar med - och får folk med sig en boll på promenad funkar hon nog med vem som helst.

Mina små-kusiner får hemskt gärna umgås med henne etc, men jag har ingen önskan om att de ensamma ska kunna ta ut henne på en skogspromenad där hon faktiskt lyssnar perfekt. OM dom nu mot all förmodan skulle behöva rasta henne (mina kusiner är 5 och 8 år) så skulle de kunna göra det i koppel t ex.

Det är inget mål i sig att "alla" ska kunna ha full lydnad på min hund.

Precis. Jag har en helgalen hast ... mycket, MYCKET, nervos och stressad for allt. Jag larde mig att vara oerhort lugn (jag larde mig till och med av med att vara "skvatt radd" och rycka till for ovantade ljud nar jag ar runt honom) Nar jag forst fick Mandy var jag lika lugn runt henne, hon ar min forsta hund sa jag larde mig pa vagen.:p Sa smaningom insag jag att jag inte bara kunde, utan borde, hoppa, skutta och prata med en rost som en liten 7 arig flicka ibland ocksa.:grin: Hon har mycket stark prey drive och dras till "hogre energi" som malen till ett ljus. Jag utnyttjar det till max.
Jag kor inkallning varje dag, minst en gang, och nar hon kommer har jag ofta en boll, hoppar, skuttlar, viftar med armarna och tjuter glada utrop hela vagen in och nar hon ar framme kastar jag bollen. (oftast mellan for att fa raka ingangar som IPO ingang) Om hon inte kastar sig runt nastan i luften forsta ganger jag ropar sager jag ett ganska skarpt 'AH AH' och sedan jobbar vi lite mer motiverat igen med bade boll och kottbullar, precis fore mat, etc.

Det finns andra saker som inte riktigt haller till 100%, men det ar grejer dar jag antingen inte kunnat eller orkat vara 100% konsekvent. (Jag forsoker se till att hast bajs inte finns dar hon kan springa, bara i kompost och hagar, men, men ... hon ater friskt om hon hittar nagot eftersom jag inte kunnat vara konsekvent. Det ar alltsa mitt fel, inte hennes. Om det funkar att ata nar matte inte ar har och matte blir arg nar hon ser mig sa ar det enda hunden lart sig att det ar farligt att ata nar hon ser matte ... for hon vet ju att det funkar nar jag inte syns. (Jag insag att jag inte kunde hitta ALL hastbajs och stoppa henne varje gang hon forsokte aven med spegel metodik)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 555
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 007
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
605
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka