Praefatio
Trådstartare
Läste på ett annat forum om en betydelse av nej som jag gillade. Där gick det ut på att man lärde in att "Nej!" istället för att betyda det gamla vanliga "Det du gör är förbjudet, lägg av!" betyder "Avbryt det du gör och kom och titta på mig så händer det någonting roligt!" (dvs. man får en godisbit, en kelstund eller en leksak). Det känns som en rätt skön approach i vardagen, man får en hund som är uppmärksam och som inte kopplar ordet nej till något tråkigt utan någonting roligt istället. Det känns som att det borde vara rätt enkelt att träna in dessutom, med positiv förstärkning. Är lite sugen på att gå på den linjen med min nästa hund. Rent generellt vill jag "experimentera" lite och uppfostra med hjälp av positiv förstärkning i möjligaste mån för att få en hund som tycker att människor är awesome och roliga och som har mycket självförtroende.
Men så funderar jag lite. Nejet jag berättade om blir ju en tillfällig lösning på något vis: Gör inte det där just nu utan kom hit istället. Vissa saker kräver dock ett mer beständigt förbud: Gör inte det där över huvud taget, någonsin. Tänker på saker som att jaga de andra husdjuren, bita sönder saker eller stjäla mat från bordet, t.ex. Hur sätter man ett sånt förbud på ett positivt sätt?
Men så funderar jag lite. Nejet jag berättade om blir ju en tillfällig lösning på något vis: Gör inte det där just nu utan kom hit istället. Vissa saker kräver dock ett mer beständigt förbud: Gör inte det där över huvud taget, någonsin. Tänker på saker som att jaga de andra husdjuren, bita sönder saker eller stjäla mat från bordet, t.ex. Hur sätter man ett sånt förbud på ett positivt sätt?