Inte lite fräck

MoonFlight

Trådstartare
Imorse när jag och min man gick upp så gick han på toa först och jag stod utanför dörren (som var öppen) och in kommer vår lilla kissepojke. Han kommer fram och hälsar sen sätter han sig precis framför fötterna på oss och kissar mitt på golvet. :eek:
Jag vart såååå arg så jag tog tag i nackskinet på honom och mer eller mindre "kastar" honom i lådan (som står ca 4 m från där han kissade) och säger FYYYYYYYYYY och han sitter kvar i lådan och stirrar på mig. Så nu ska jag ringa vetis imorgon och kolla priser på kastrering (född maj i år) för nu ska han sluta markera. Det är Inte första gången han gör det heller utan jag tycker att det är minst 1 ggr/dag han gör det. Har FY-spray och sprayar där han pissar åså.

Men jag blir bara så arg över att han är såååå fräck som sätter sig precis framför oss... HALLÅÅÅ???!!!
Men han ska få sitt "straff" = KASTRERING!!!! :devil: :devil:

Senast ändrad:
Sv: Inte lite fräck

Ge bort katten till nån som förstår sig på katter i stället, problem solved för både er och katten.

Antingen kissar han för att han är könsmogen. Han kan inte hjälpa att ni inte kastrerat honom och ska inte bestraffas för det.

Eller så kissar han för att han är otrygg och stressad - hur smart är det att bestraffa honom då?

MoonFlight skrev:
Men han ska få sitt "straff" :devil: :devil:

Jag är helt inne på Mandalakis spår...
Det finns nästan alltid en anledning (könsmogen? stress? vill inte gå i lådan?) till att katter kissar inne.
Katter är renliga djur och kissar inte "hej vilt omkring sig" bara för att de känner för det.
Och det bestraffar du katten för?

Han kissar inne för att han håller på att bli könsmogen därav när jag skrev att han är född i maj, men du måååste ha missat det kan jag tänka mig. Ville inte kastrera för tidigt heller efterdom jag tycker det är onödigt. Klart att jag inte straffar honom (skulle aldrig komma på tanken) utan det var mer tänkt som nu försvinner kulorna på dig katten, förstår du skillnaden?? Och han känner sig garanterat inte stressad och otrygg, båda katterna vi har är väldigt lugna och harmoniska. Och det är alltid mig han tyr sig till och ligger alllltid hos mig för att han trivs hos mig så...

Återigen, jag BESTRAFFAR inte katten utan ska KASTRERA honom och det var det som var straffet!!!!

MoonFlight skrev:
Klart att jag inte straffar honom (skulle aldrig komma på tanken)

Och vad kallar du det här:

Jag vart såååå arg så jag tog tag i nackskinet på honom och mer eller mindre "kastar" honom i lådan (som står ca 4 m från där han kissade) och säger FYYYYYYYYYY

Ett fullständigt idiotiskt sätt att hantera en katt som kissar. Om det dessutom är för att han är könsmogen så är det ett instinktivt beteende och han fattar garanterat ingenting av din åthutning. Den gör honom bara stressad.

Bara en fundering, vad ska man göra då? Ryta till, göra ingenting, gulla med katten? Jag förstår er allas syn på saken, men jag skulle knappast gilla om katten kissade nedanför mina fötter... :crazy: (har jag som tur var aldrig upplevt heller, ingen av mina katter har kissat inne)

Jag vet inte om detta anses "rätt" men jag skulle inte göra någonting. Gå och hämta en trasa och ev. innan dess FÖRSIKTIGT sätta katten i sin låda. Sen skulle allt vara frid och fröjd... lite kiss på golvet har ingen dött av :smirk:

När jag säger "kasta" så menar jag inte att jag bokstavligt talat KASTA honom 4 meter utan att jag släppte honom 20 cm ovanför kattlådan... förstår DU skillnaden??

Vad ska man göra? Ingenting, förutom ringa vet och få en tid snarast möjligt. Min honkatt kissar i sängen (på husse) när hon löper, inte mycket att göra åt, det är vi som har valt att behålla dem fertila.

Lyfta katten till lådan när man ser att den tänker gå någon annanstans, absolut inte ta tag i nackskinnet, katten gör ju inget fel.

Ok, nästa dumma fråga då (om du står ut :smirk: ):
varför kissar din honkatt på husse? alltså, varför ska det att hon fortfarande är fertil betyda att hon måste göra det? Hankatter gör väl det för att markera revir, el? Men honkatter? :confused:
Oj, blev visst mer än en fråga... :o Nåja, vill gärna veta iaf! :p

Det är bara när hon höglöper, alltså någon dag per månad, som hon kissar där hon inte ska. Det är på samma sätt som för hankatter, de ska sprida sina dofter för att locka på lämpliga partners och hålla inkräktare borta. Dessutom är löpet en stressituation för katten och kan leda till att den gör "konstiga" saker. Det är ganska vanligt att honkatter under löp kissar både här och där. Här håller vi koll på henne och sprayar med Feliway (ett preparat som kopierar de doftämnen katten har i ansiktet. De revirkissar aldrig på en plats de har gnuggat in med ansiktet) de dagar risken finns, och lägger ett fukttätt överkast på om vi inte är hemma. Maja är väldigt kär i sin husse och vill markera att han är hennes, och ägnar också ivriga förföringsförsök åt hans skor när hon löper...

Det är tråkigt att folk inte känner till sådant, utan tror att katten är "dum" som inte är rumsren när det finns så mycket annat som kan vara fel i kattens ögon: fertil, ostädad låda, fel sand osv. Då har man som människa bara sig själv att skylla.

MoonFlight skrev:
När jag säger "kasta" så menar jag inte att jag bokstavligt talat KASTA honom 4 meter utan att jag släppte honom 20 cm ovanför kattlådan... förstår DU skillnaden??

Likförbaskat ska du inte fya och lyfta honom i nackskinnet. Det är en bestraffning, han har inte gjort nåt som ska bestraffas. Han har handlat rent instinktivt.

Läs det här som Sassy skrev riktigt noga:

Det är tråkigt att folk inte känner till sådant, utan tror att katten är "dum" som inte är rumsren när det finns så mycket annat som kan vara fel i kattens ögon: fertil, ostädad låda, fel sand osv. Då har man som människa bara sig själv att skylla.

:eek:

Gör inte bestraffning på den nivån att katten kan börja tro att det är fel att kissa??? Över huvud taget?

Att göra som du gjorde är i allra högsta grad en bestraffning och knappast rätt sätt att göra om kizen råkar kissa på fel ställe.

Och som någon sa här innan... vad gör det omd et råkar komma lite kiss på golven? Är ju som sagt bara att torka bort!

Om man inte är beredd på såna händelser bör man inte ha något djur över huvud taget!!!

ge bort katten så blir det bra för både dig och katten! du kan ju inte bestraffa stackarn för att han kissade på golvet, vilket han antagligen gjorde för att han är könsmogen som du själv skrev!! :mad:

Finns ju tvål, tvättmedel, rengöringsmedel och vatten, och dessutom var det ju inne på toaletten han gjorde det, kanske lite illa på mattan om sån finns men det är ju bara att tvätta.

Lillkissen :cry: Får skäll för att man kissar...... han vet ju inte om att han gjort fel. :( Antagligen är det pga hormoner, o det kan ju inte han hjälpa. Att lyfta katten i nackskinnet, sätta ner honom i lådan och SEN säga FYYYY, är inte såå smart. Nu ska du ha en jäkla tur om han inte förknippar kattlådan med "ont i nackskinnet och FYYYYY"........ :(

Ja för vet du, han tänkte säkert att "där kommer dom, då ska jag banne mig sätta mig och pissa på golvet mitt framför dem, hahaaa vad arga de ska bli, vad kul!" *Inte*

Man kastar inte en katt någon gång, man bestraffar den öht inte för att den kissar, någonsin.
Skärp dig :mad:

:( Håller med alla tidigare inlägg, fel att rya och fya...

Mitt ena bustroll hade också pinkplats brevid kattoan, men efter lite tester så visade det sig att jag var tvungen att byta sand i lådan (+ att lådan var "för liten").

Men att fya och hålla på, det gjorde jag aldrig. På sin höjd att jag muttrade när jag satte foten i pölen....

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 710
Senast: Gabbi
·
Katthälsa Det är så att vi har tre katter för tillfället och vi vet inte alls hur vi ska göra med den äldsta längre.. Rasmus, som han heter...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: soffa
·
S
Övr. Katt Fan vad allt känns piss nu... Har två hankatter, dom går in och ut som dom vill. För 1 år sedan tog vi bort kattlådan på prov och...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Senast: JustME83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel